Нова редакція Закону України «Про публічні закупівлі», що діє з 19.04.2020 (далі — Закон), передбачає обов’язкове проведення замовниками спрощеної закупівлі із застосуванням електронної системи закупівель, у порядку, визначеному ст. 14 Закону. У даній публікації розглянемо алгоритм внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі, а також з’ясуємо, чи є внесення змін до даного виду закупівлі обов’язком для замовника чи все ж його правом. Нагадаємо, що якщо замовник передбачає придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. гривень та є меншою за вартість, що встановлена в п. 1 і 2 ч. 1 ст. 3 Закону, то замовник має проводити спрощену закупівлю. Відповідальною за організацію і проведення спрощеної закупівлі є уповноважена особа. Винятки, коли замовник може не застосовувати порядок проведення спрощеної закупівлі, визначені ч. 7 ст. 3 Закону. Також про такі винятки детально читайте в статті «Спрощені закупівлі: правила та винятки».
Відповідно до порядку проведення спрощеної закупівлі замовник публікує на майданчикові оголошення про проведення закупівлі та проєкт договору про закупівлю. Оголошення про проведення спрощеної закупівлі, окрім обов’язкової інформації, визначеної ч. 3 ст. 14 Закону, за рішенням замовника може містити іншу інформацію, яка необхідна для проведення закупівлі. Варто звернути увагу, що під час проведення спрощеної закупівлі замовник сам вирішує, які саме документи, окрім проєкту договору, прикріпляти до оголошення. Чітких вимог до складання документації зі спрощеної закупівлі немає. Вимоги до предмета закупівлі, критерії для відбору учасників, визначені замовником, та інші документи можуть бути зазначені (завантажені) окремими файлами до оголошення або в електронній формі з окремими полями в електронній системі закупівель.
Підстави для внесення змін у спрощену закупівлю
Можливість внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі (змінити умови закупівлі, додати / змінити документи) замовник має лише на етапі періоду уточнення інформації (тобто до початку строку подання пропозицій). Існує декілька підстав, коли замовник може прийняти рішення про внесення змін до спрощеної закупівлі.
Перша підстава — внесення змін за зверненням учасника, якщо замовник вважає, що на зауваження, викладені учасником, варто зважати. Друга підстава — за власною ініціативою замовника.
Так, ч. 7 ст. 14 Закону встановлено, що учасники спрощеної закупівлі, у період уточнення інформації, мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель по роз’яснення щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі. Якщо учасник висунув вимогу про усунення порушень під час проведення спрощеної закупівлі, тозамовник, окрім обов’язкового надання роз’яснення на звернення учасника, має можливість внести зміни до закупівлі. Але зверніть увагу, що лише в тому випадкові, коли учасник навів дійсно доречні та переконливі аргументи для внесення таких змін.
У ч. 7 ст. 14Закону передбачено, що всі звернення по роз’яснення, звернення з вимогою щодо усунення порушення автоматично з’являються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. За Законом замовник протягом одного робочого дня з дня їх оприлюднення зобов’язаний надати роз’яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, які оприлюднені в електронній системі закупівель, та/або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі.
Хоча конкретно ст. 164-14 Кодексу про адміністративні порушення не передбачено відповідальності за несвоєчасне надання роз’яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, але не рекомендую цим зловживати.
Звертаємо увагу замовників: не ігноруйте звернення учасників, надавайте відповіді вчасно та документально оформляйте протокольним рішенням, що саме ви відповідаєте учасникові в електронній системі закупівель. Так, якщо замовник не реагує на такі звернення, то учасник спрощеної закупівлі для захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів може звернутись як до замовника, який оголосив спрощену закупівлю, і органу, що здійснює контроль над замовником, так і до суду. Нагадаємо, що в учасника спрощеної закупівлі відсутня можливість оскарження дій замовника до органу оскарження (АМКУ). Однак варто звернути увагу учасників спрощеної закупівлі не те, що, окрім зазначених інстанцій, до яких може звернутись учасник, у нього є можливість звернення і до відповідних громадський організацій, які займаються аналізом та моніторингом інформації ,розміщеної в електронній системі закупівель, та можуть проінформувати органи, які уповноважені на здійснення контролю щодо виявлених порушень законодавства у сфері публічних закупівель.
Тож разом з можливістю внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі внаслідок звернення учасника по роз’яснення або з вимогою щодо усунення порушення положення ч. 7 ст. 14 Закону містить право замовника з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі. Таке право замовник має лише до початку строку подання пропозицій. Тобто якщо замовник самостійно виявив неточності, які він допустив при створенні оголошення про закупівлю, або якщо виникла потреба змінити умови такої закупівлі, додати документи чи змінити їх, то замовник має право до завершення періоду уточнень на внесення таких змін. Зміни, які вносить замовник, розміщують та відображають в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.
У разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій замовник продовжує в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочих дні.
Зауважуємо, що зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі замовник оприлюднює в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення.
Обов’язкові кроки для внесення змін до оголошення спрощеної закупівлі
Тепер розглянемо два обов’язкових кроки, які має здійснити замовник, щоб внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі (зокрема на електронному майданчикові).
Крок 1: розробити нову редакцію документів (у цілому або лише тих, в які вносять зміни) та затвердити їх протокольним рішенням. Нагадуємо, що всі свої рішення уповноважена особа оформлює протоколом (ст. 11 Закону).
Крок 2: протягом одного дня з дня прийняття рішення про внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі розмістити та відобразити їх в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів — з обов’язковим продовженням строку для подання пропозицій учасником (-ами) (не менше ніж 2 робочих дні) та накладенням ЕЦП / КЕП.
Для належного здійснення всіх дій на електронному майданчикові щодо внесення змін до закупівлі замовник має можливість звернутися по технічну підтримку до обраного ним майданчика, де йому обов’язково забезпечать кваліфіковану допомогу (зокрема щодо технічної можливості редагувати закупівлю).
Варто зазначити, що в електронній системі закупівель оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимоги до предмета закупівлі в попередній редакції буде автоматично перекреслено і що його неможливо буде видалити. Але дані файла будуть доступними як для перегляду, так і для скачування.
Можливість видалення зазначеної вище документації про проведення спрощеної закупівлі замовник має лише при оприлюдненні оголошення про закупівлю. Після того, як закупівлю буде оголошено, видалити документи з електронної системи закупівель неможливо.
Зважаючи на викладене в даній публікації, доходимо висновку, що внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі є правом замовника, а не його обов’язком. Обов’язок у замовника щодо внесення зазначених вище змін виникає лише при прийнятті замовником відповідного рішення про необхідність / доцільність внесення таких змін. Та разом з даним висновком рекомендуємо всім сторонам спрощеної закупівлі, для уникнення непорозумінь, звернень до різних інстанцій у пошуку справедливості, а також для проведення закупівлі швидко та ефективно, — забезпечувати дотримання положень Закону.
З прикладом протоколу щодо внесення змін в спрощену закупівлю ознайомтесь за посиланням.