- Добрий ранок, Раднику! Назріло таке питання: продовжено строк дії договору про закупівлю на наступний рік на 20 %. Потреба задоволена наполовину. На іншу половину необхідно проводити тендер? Чи правомірно не включати всі номенклатурні позиції, що були заплановані на рік?
- Вітаю! Для своєчасного забезпечення потреб замовників на початку року відповідно до частини 6 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.
При цьому 20 відсотків відраховуються від остаточної (кінцевої) вартості укладеного договору про закупівлю з урахуванням змін, внесених до нього (у разі їх наявності).
Слід зазначити, що Закон прямо не встановлює обов’язку замовника рахувати 20 % від вартості кожної окремої номенклатурної позиції предмета закупівлі, якщо у договорі про закупівлю таких номенклатурних позицій декілька.
Однак зверніть увагу, шо ця норма застосовується замовником саме у разі необхідності проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, достатньому для забезпечення потреби замовника на час проведення такої процедури закупівлі / спрощеної закупівлі.
Тобто однією з умов застосування визначеної частиною 6 статті 41 Закону норми є подальше проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі для забезпечення потреби у повному обсязі.
Тому для дотримання мети Закону та визначених Законом принципів закупівель, за рахунок укладання додаткової угоди на суму, що становить 20 % від суми договору про закупівлю попереднього року, замовникам слід забезпечувати потребу саме на час проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі, та не варто забезпечувати повністю річний обсяг за окремими номенклатурними позиціями предмета закупівлі, а для придбання решти номенклатурних позицій проводити процедуру закупівлі / спрощену закупівлю.
Коментар редакції. Частиною 6 статті 41 Закону зазначено: «… не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю…». При цьому чинним законодавством поняття «початковий договір» не врегульовано. Академічним тлумачним словником поняття «початковий» означає: «який перебуває на початку чого-небудь, передує чомусь; характерний для початку якої-небудь дії або якогось процесу; вихідний; який приймається за вихідний пункт відрахунку; нульовий тощо».
Вітак, обираючи варіант розрахунку 20 відсотків від початкової суми договору про закупівлю, тобто суми на яку був укладений такий договір замовник не порушує Закон. Проте, звертаємо увагу, що кожен замовник самостійно приймає рішення щодо того, як рахувати 20 відсотків: від суми на яку укладено договір про закупівлю без врахування змін, що мали місце під час дії такого договору про закупівлю або ж від суми договору про закупівлю з урахуванням усіх змін.
Ще більше інформації щодо номенклатурних позицій під час здійснення закупівель читайте на порталі RADNUK.COМ.UA у статтях:
- «Чи зазначати номенклатурні позиції послуги в разі закупівлі товару із супутньою послугою?»;
- «Не зазначаємо номенклатурні позиції у закупівлях COVID-19»;
- «Чи потрібно в звіті про укладений договір зазначати номенклатурні позиції?»;
- «Номенклатурні позиції товарів та послуг в договорах про закупівлю»;
- «Закупівля за однією позицією. Використовуємо Порядок розміщення № 1082 чи ні?»;
- «Закупівля поточного ремонту: чи потрібно зазначати номенклатурні позиції?».