Наразі до редакції часто звертаються читачі по роз’яснення спірних питань щодо можливості виправлення невідповідностей протягом 24 годин. Це, зокрема, питання, наведені далі. Чи можна одразу відхилити тендерну пропозицію учасника, якщо крім невідповідностей кваліфікаційним критеріям, установленим ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі— Закон), є інші причини для відхилення? Чи потрібно одразу направити повідомлення про виправлення невідповідностей, а потім усе одно його відхилити згідно зі ст. 31 Закону? Чи може учасник додати до пропозиції новий документ, якщо він не був поданий за вимогами ст. 16 Закону і тендерної документації, оскільки невідповідність документів учасника та відсутність будь-якого із документів — це різні речі? Відповіді на ці питання знайдете далі у статті.
Три ситуації в разі виявлення невідповідностей у пропозиції учасника
Для прийняття правильного рішення щодо підстави відхилення тендерної пропозиції учасника замовникові слід взяти до уваги, що розгляд пропозиції по суті передбачає комплексну перевірку на відповідність усім тим вимогам до предмета закупівлі та учасника, які встановив у своїй тендерній документації замовник. Тобто замовник має пересвідчитись, що:
- запропонований предмет відповідає необхідним технічним, якісним та кількісним характеристикам;
- учасник відповідає одному або декільком кваліфікаційним критеріям;
- інформація і документи подані у встановлений замовником спосіб та підтверджують відповідність критеріям і вимогам згідно із законодавством.
У разі наявності інших вимог залежно від специфіки закупівлі замовникові слід також пересвідчитись, що інформація й документи надані в повному обсязі та містять підтвердження його вимогам. А отже, результатом такого розгляду є встановлення наявності або відсутності підстав для відхилення, наведених у статті 31 Закону. З огляду на це, у замовника може виникати декілька ситуацій для прийняття відповідного рішення.
Перша ситуація виникне в разі виявлення під час розгляду лише невідповідностей в інформації та/або документах, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону та/або надані на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю. У такому разі замовник розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочих дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель і залежно від дій учасника (виправив / не виправив / не надав) приймає рішення за результатом розгляду.
Друга ситуація виникне в разі наявності інших підстав для відхилення, коли учасник процедури закупівлі в цілому не надав документів, які від нього вимагали. Наприклад, такий учасник не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагав замовник. У такому разі не йдеться про можливість виправлення невідповідностей в інформації та/або документах, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону та/або надані на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю, оскільки наявна підстава для відхилення унеможливлює прийняття іншого рішення замовника стосовно такого учасника, крім відхилення. У такому разі замовник приймає рішення про відхилення на підставі, яка встановлена Законом для такого випадку (п. 1 ч. 1 ст. 31 Закону), а тому не потребує надання повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, наведених у статті 29 Закону навіть за їх наявності.
Третя ситуація виникне в разі, якщо замовник вважає, що пропозиція одночасно має й невідповідності в інформації та/або документах, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону та/або надані на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю, та одночасно не відповідає іншим вимогам замовника, установленим у тендерній документації. У такому разі замовник може надати змогу виправити невідповідності, однак після цього відхилить пропозицію, витратить власний час і час учасника марно, розуміючи, що рішення про відхилення на іншій підставі буде. Замовник може також одразу відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства. Однак думки замовника і учасника щодо певних вимог можуть відрізнятись.
Отже, у кожному з наведених випадків саме замовник прийматиме рішення щодо вчинення дій з огляду на конкретні обставини і специфіку закупівлі та має розуміти власну відповідальність за такі рішення, оскільки в будь-якому разі учасник матиме право на їх оскарження.
Основне про невідповідність документів учасника та відсутність будь-якого з документів
А чи може учасник додати до пропозиції новий документ, якщо він не був поданий за вимогами ст. 16 Закону і тендерної документації, оскільки невідповідність документів учасника та відсутність будь-якого із документів — це різні речі?
Так, відсутність документа, який вимагали, не є невідповідністю, оскільки за відсутності такого документа унеможливлюється будь-яка перевірка відповідності встановленій вимозі.
Тому Закон в імперативній формі передбачає у статтях 26, 29 та 31, що учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, які він подав у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, у результаті завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
При цьому замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, які подав учасник у тендерній пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення Органу оскарження.
Крім того, замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію в разі, якщо учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, які він подав у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Детальніше щодо виправлення помилок протягом 24 годин читайте у статті: «24 години на виправляння існуючих чи завантаження нових документів?» та «24 години: незавантажені документи — чи є другий шанс?» на порталі RUDNUK.COM.UA.