Друга серія особливостей довідки про відсутність заборгованості з платежів, яку надає переможець тендеру

Крістіна Бєлякова
1615
20 Листопада 2019
Друга серія особливостей довідки про відсутність заборгованості з платежів, яку надає переможець тендеру
1615
20 Листопада 2019

Друга серія особливостей довідки про відсутність заборгованості з платежів, яку надає переможець тендеру присвячена формі та строкам подання такої довідки. Неодноразово клієнти редакції журналу «Радник в сфері державних закупівель» задаються питаннями:

  • Чи існує офіційний відкритий реєстр?;
  • Чи повинен замовник вимагати таку довідку від учасника-переможця?;
  • В якій формі можна подати довідку?;
  • Скільки днів діє довідка?;
  • Який строк встановлювати для подання такої довідки переможцем?

Чи існує офіційний відкритий реєстр?

У пошуку відповіді на перше поставлене питання звернемося до листа Державної фіскальної служби від 03.12.2018 № 22575/5/99-99-09-07-01-16. В якому зазначено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» на Офіційному веб-порталі ДФС України (sfs.gov.ua) та на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних” (data.gov.ua) щомісяця оприлюднюється інформація про суб’єктів господарювання, які мають податковий борг. Сума податкового боргу може змінюватись щоденно. Отже, необхідність підтвердження відсутності заборгованості перед бюджетом у суб’єктів, господарювання шляхом видачі їм довідок залишається. Порядок надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи затверджено наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2018 № 733 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 вересня 2018 року за № 1102/32554.

Таким чином, для переможців торгів, згідно з частиною 2 статті 17 Закону, необхідність встановлення вимоги про надання документа, що підтверджує відсутність підстав, визначених частиною 2 статті 17 Закону [довідка про відсутність заборгованості], залишається.

Крім того звертаю увагу, що на головній сторінці веб-порталу Державної фіскальної служби України http://sfs.gov.ua/ розміщено електронний податковий сервіс «Дізнайся більше про свого бізнес-партнера», за допомогою якого можна безоплатно перевірити статус перебування окремого платника податків на обліку в органах Державної фіскальної служби та фактичний стан розрахунків такого платника податків з бюджетом. При цьому на сьогодні зазначений податковий сервіс є просто відкритими даними, а не є відкритим єдиним державним реєстром, у якому б розміщувалися всі довідки про відсутність заборгованості.

Форма довідки

Відповідно до порядку надання довідки про відсутність заборгованості з платежів,  контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи затведженого Наказом Міністерства фінансів України 03 вересня 2018 року № 733  (далі Порядок) довідка надається платнику безоплатно. Заява подається платником (на його вибір):

  • у паперовій формі – до державної податкової інспекції за основним місцем обліку такого платника або до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу. Якщо Заяву подано до державної податкової інспекції, її передають до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу (далі – уповноважений орган);
  • в електронній формі – на адресу уповноваженого органу через приватну частину електронного кабінету з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг»«Про електронні довірчі послуги».

Заява складається з обов’язковим посиланням на відповідний нормативно-правовий акт, яким передбачено необхідність підтвердження відсутності заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, та зазначенням найменування суб’єкта (підприємства, установи, організації), до якого (якої) Довідку буде подано платником.

Відповідно до пункту 7 Порядку також передбачено, що Довідка надається за вибором платника у паперовій або електронній формі, про що він зазначає у Заяві. Довідку у паперовій формі платник (його законний чи уповноважений представник) отримує безпосередньо в органі, до якого було подано Заяву. Довідку в електронній формі платник отримує у приватній частині електронного кабінету з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

Але рекомендую учасникам публічних закупівель бути пильними умовами тендерної документації повинно бути передбачено, що учасник переможець може подати скановану довідку або електронну довідку.

Строк протягом якого необхідно подати довідку

Для даної Довідки в Законі чітко не встановлено строк, протягом якого переможець повинен надати документальне підтвердження. У частині 3 статті 17 Закону встановлено, що переможець торгів у строк, що не перевищує п’яти днів з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір, повинен надати замовникові документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6 і 8 частини першої цієї статті.

Отже, у даній частині відсутнє посилання на частину 2 статті 17 Закону, тому можна дійти висновку, що замовник може вимагати довідку про відсутність або інформацію про наявність у переможця заборгованості зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) у довший строк, наприклад, — протягом  10 календарних днів.

Додатково звертаю увагу на судове рішення  справа № 826/13635/17 в якому Колегія суддів вважає, що законодавче встановлення обов’язку з надання певних документів в п’ятиденний термін, не дозволяє збільшувати перелік таких документів, в тому числі, і в тендерній документації. Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що законодавчо передбачена можливість відхилення тендерної пропозиції у випадку ненадання переможцем документів, що підтверджують відсутність підстав, передбачених всією нормою статті 17 Закону, не може обмежувати термін подання таких документів п’ятьма днями, оскільки такий термін прямо встановлений лише для обмеженого переліку, про що прямо зазначено в тексті статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі».

Строк дії довідки

Відповідно до пункту 6 Порядку строк дії Довідки становить 10 календарних днів з дати її формування. У Довідці обов’язково зазначається термін її дії. Чому ж строк дії довідки важливий? На практиці зустрічаються часто випадки коли замовник від переможця вимагає таку довідку дійсну на момент подання. Тому коли переможець подає таку довідку вона повинна бути дійсна.

Непоодинокі випадки коли замовник вимагає щоб така довідка була дійсна на момент розкриття. Виходить що її треба отримати завчасно, щоб потім можливо якщо учасник стане переможцем надати замовнику. Але я вважаю таку вимогу дискримінаційною і якщо учасник побачить таку вимогу в умовах документації ще на стадії подання пропозицій рекомендую звернутися до замовника на підставі статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» та ініціювати внесення змін в цій частині. У разі якщо на таке звернення не реагують можна сміливо оскаржувати таку вимогу  на підставі статті 18 Закону до Органу оскарження .

В наступних публікаціях пропоную розглянути ще декілька нюансів, які стосуються даної довідки, а саме: як переможцю подавати таку довідку, через систему чи безпосередньо надати замовнику? Чи можна не відхиляти переможця з заборгованістю?

Усі нюанси такої довідки я постійно розглядаю на навчаннях організованих редакцією журналу «Радник в сфері державних закупівель» буду рада усім допомогти вирішити труднощі, які виникають в закупівельному процесі.

Конкурентні процедури

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг за процедурами публічних закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО