Чи варта уваги невідповідність ціни у дві копійки?

Наталія Чабан
1704
27 Червня 2021
Чи варта уваги невідповідність ціни у дві копійки?
1704
27 Червня 2021

Помилки — це те, що властиве кожній людині, тому недивно, що вони так часто трапляються у закупівлях. Одним із таких прикладів є інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, яка містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів. Які відомості вважати пріоритетними, аби невірно прийняте рішення замовника не спричинило накладення адмінштрафу, а помилка учасника — його відхилення? Аби реакція на чергову нестандартну ситуацію не вибила вас з потрібного ритму, пропонуємо ознайомитися з позицією Мінекономіки як Уповноваженого органу.

Процедура розміщення інформації про публічні закупівлі в електронній системі закупівель визначена Порядком розміщення інформації про публічні закупівлі, який затверджено наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 (далі — Порядок).

Так, відповідно до пункту 3 Порядку розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником / ЦЗО / учасником / постачальником / органом оскарження / органами державного фінансового контролю шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника / ЦЗО / учасника / постачальника / органу оскарження / органів державного фінансового контролю.

Крім того, відповідно до частини 1 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом:

  • заповнення електронних форм з окремими полями;
  • завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Отже,законодавчо встановлено обов’язок подання учасником тендерної пропозиції в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями та завантаження необхідних документів, що є складовою тендерної пропозиції.  

Тому саме на цьому етапі учаснику слід проявити неабияку уважність, оскільки зміст оприлюдненої інформації та завантажених документів має бути ідентичним.

Оголосивши закупівлю, замовники воліють отримати максимальний результат, оминаючи усі «гострі» кути. Проте це майже неможливо, адже інформацію в електронну систему закупівель вносить людина, а їй притаманно помилятися. Тому пропонуємо до розгляду вельми поширений на практиці випадок — встановлення факту невідповідності інформації, внесеної в електронне поле електронної системи закупівель, завантаженій «паперовій» ціновій пропозиції. Як діяти замовнику у даному випадку? Яку інформацію слід брати до уваги як достовірну? Чи вважатиметься дана невідповідність підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника?

У пошуку відповіді на поставлені запитання пропонуємо звернутися до позиції Мінекономіки як Уповноваженого органу, яким розглянуто питання невідповідності оприлюдненої учасником в електронній системі закупівель інформації, а саме: цінової пропозиції, розбіжність якої сягає аж 2 копійки.

Так, на офіційний сайт Мінекономіки від ПП «Х» надійшов запит № 806/2021 наступного змісту: «Чи може замовник відхилити тендерну пропозицію учасника з підстав, що ціна електронної тендерної пропозиції учасника не співпадає з ціною, яка зазначена у тендерній пропозиції? А саме: різниця між сумами становила 2 копійки».

Відповідь Уповноваженого органу така: «Згідно з пунктом 32 частини 1 статті 1 Закону тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Відповідно до частини 1 статті 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність / відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Водночас Порядок визначає процедуру розміщення інформації про публічні закупівлі, яка оприлюднюється на вебпорталі Уповноваженого органу у складі електронної системи закупівель, подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель.

Так, згідно з пунктом 3 Порядку у разі, якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.

У свою чергу, перелік підстав відхилення тендерних пропозицій визначений у статті 31 Закону та є вичерпним.

При цьому всі рішення приймаються замовником самостійно.

Водночас згідно з частиною 3 статті 31 Закону у разі, якщо учасник, тендерна пропозиція якого відхилена, вважає недостатньою аргументацію, зазначену в повідомленні та протоколі розгляду тендерних пропозицій, такий учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції умовам тендерної документації, зокрема технічній специфікації, та / або його невідповідності кваліфікаційним критеріям, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь з такою інформацією не пізніш як через п’ять днів з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель».

Коментар редакції

Відповідно до частини 9 статті 29 Закону після оцінки тендерних пропозицій / пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію / пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.

Як відомо з практики, трапляються непоодинокі випадки невідповідності оприлюдненої учасником в електронній системі закупівель «паперової» та електронної цінової пропозиції. Наприклад, як у наведеному вище випадку, відмінність у завантаженій електронній та «паперовій» ціновій пропозиції розміром у 2 копійки може коштувати учаснику перемоги.

Ідентичність інформації не дотримано: як діяти?

У своєму роз’ясненні на дане питання Уповноважений орган посилається на Порядок, яким чітко регламентовано: якщо інформація, яку розмістили в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною є інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.

Отже, дана законодавча норма ставить остаточну крапку та надає розгорнуту відповідь щодо подальших дій замовника у разі встановлення відмінності у «паперовій» та електронній тендерній пропозиції, зокрема:

  • то, керуючись пунктом 3 Порядку, під час прийняття рішення щодо (не)відхилення тендерної пропозиції автентичною вважати інформацію, що розміщена шляхом заповнення електронних полів. Документи, які є складовою завантаженої тендерної пропозиції, не братимуться до уваги;
  • якщо інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів, є відмінною від паперової тендерної пропозиції та не відповідає вимогам тендерної документації, замовнику слід переконатись, що виявлена та встановлена розбіжність у змісті інформації не відноситься до формальних, технічних помилок або описок в окремих словах або словосполученнях, допущених при заповненні електронних форм з окремими полями. Механізм виправлення технічних (механічних) помилок, допущених замовником при заповненні форм документів публічних закупівель відсутній, але і не заборонений. Детальніше з покроковим алгоритмом дій знайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Помилки замовників та можливі варіанти їх виправлення»;
  • виявивши відмінності у документах та / або інформації, розміщеній шляхом заповнення електронних полів, що надаються на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю, від паперової тендерної пропозиції та вимог тендерної документації, керуючись вимогами частини 16 статті 29 Закону та частини 9 статті 26 Закону, замовник зобов’язаний надати учаснику можливість їх виправлення протягом законодавчо встановлених 24 годин.

Висновок: замовник має уважно вивчати і зіставляти інформацію «паперової» та електронної тендерної пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації щодо наявності (відсутності) підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі. У разі встановлення невідповідності в оприлюдненій учасником в електронній системі закупівель «паперовій» електронній тендерній пропозиції, автентичною вважати інформацію, що розміщена шляхом заповнення електронних полів. Рекомендуємо не встановлювати вимоги щодо надання «паперової» цінової пропозиції учасника у складі тендерної пропозиції, адже дана інформація подається учасником шляхом заповнення електронних полів. Більше на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Чи доцільною є вимога щодо надання документів після аукціону?».

Декілька слів про відповідальність

Відповідальність за порушення Порядку не передбачена для жодної зі сторін закупівельного процесу. Водночас його виконання сприяє виявленню порушення, диспозиція якого передбачена статтею 16414 КУпАП — відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених Законом або не у відповідності до вимог Закону (безпідставне відхилення), що тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових) уповноважених осіб у розмірі 25 500 – 51 000 грн.

Конкурентні процедури

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг за процедурами публічних закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО