Особливості продовження договорів на 20 % підприємств, що не фінансуються з державного бюджету

Ганна Медвєднікова
16658
9 Січня 2021
Особливості продовження договорів на 20 % підприємств, що не фінансуються з державного бюджету
16658
9 Січня 2021

Питання читача

— Добрий день! За яких умов суб’єкти господарювання, що не фінансуються з державного бюджету, можуть укладати додаткові угоди до договорів про закупівлю на продовження строку їхньої дії?

Відповідь експерта

— Добридень! Відповідно до частини 6 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку. Що випливає з цього визначення та як замовник має формувати умови такої додаткової угоди, розглянемо далі.

По-перше, умовою укладання додаткової угоди є необхідність проведення чи завершення процедури закупівлі на початку наступного року. Тому укладати додаткову угоду замовник повинен за наявності вже оголошеної процедури закупівлі, яка буде завершена укладанням контракту на початку наступного року, або якщо замовник планує оголосити закупівлю й для забезпечення безперебійного забезпечення в товарах, роботах та послугах йому необхідно закуповувати аналогічний товар на початку наступного року.

Важливим є те, що предмет договору про закупівлю, який замовник продовжує на початок наступного року, і потреба, на яку він планує оголосити закупівлю, у наступному році мають співпадати.

Наприклад, якщо замовником у 2020 році купувалась комп’ютерна техніка за договором про закупівлю і він не має в планах закуповувати таку техніку у 2021 році, то в такому випадку немає підстав для укладання додаткової угоди про продовження строку дії до такого договору та збільшення його обсягу в межах 20 % ціни договору.

Натомість, якщо замовник має щорічну сталу потребу в закупівлі офісного паперу, для забезпечення безперебійної роботи підприємства він може продовжити строк дії договору на закупівлю офісного паперу на початку наступного року і протягом дії продовженого договору про закупівлю провести процедуру закупівлі / спрощену закупівлю й укласти договір про закупівлю на новий період.

По-друге, додаткова угода на продовження строку дії договору передбачає зміну (продовження) строку дії договору на початок наступного року. Термін «початок наступного» року є оціночним, тому за практикою застосування цієї норми початком року слід вважати перший квартал наступного року. Тому додатковою угодою замовник може продовжити строк дії договору про закупівлю на перший квартал року, аж до 31 березня наступного року.

По-третє, окрім строку дії договору про закупівлю додаткова угода до договору про закупівлю збільшує вартість договору про закупівлю, але не більше ніж на 20 % первісної ціни договору про закупівлю, таким чином, відповідно, збільшується обсяг товарів, робіт чи послуг, що передбачені договором про закупівлю. При цьому, якщо договір про закупівлю передбачає декілька номенклатурних позицій, що закуповуються у замовника, немає обов’язку збільшувати обсяг (кількість) усіх таких позицій, а є право розподілити 20 % збільшення ціни на ті номенклатурні позиції, що йому безпосередньо потрібні. 

Норма закону не передбачає можливості зміни асортименту товару, робіт чи послуг, що передбачені договором про закупівлю, а також додавання не передбачених договором про закупівлю асортиментних позицій, зміни технічних вимог предмета закупівлі, зміни ціни за одиницю товару, роботи чи послуги.

По-четверте, для укладання додаткової угоди до договору про закупівлю на продовження строку необхідною умовою є наявність відповідних видатків. У випадку з власними коштами підприємства це означає, що мають бути виділені та погоджені відповідні розміри фінансування вказаних потреб.

По-п’яте, зміна умов договору про закупівлю можлива лише в межах строку дії договору про закупівлю, тому замовник може укласти додаткову угоду до договору про закупівлю лише протягом строку дії договору про закупівлю. Якщо строк дії договору про закупівлю закінчується 31.12.2020, то укладання відповідної додаткової угоди має відбутися до спливу цієї дати. 

По-шосте, норма частини 6 статті 41 Закону не потребує її виконання шляхом укладання декількох додаткових угод до договору про закупівлю. У випадку виконання замовником усіх попередньо викладених умов він може укласти одну додаткову угоду, яка продовжує строк дії договору про закупівлю, збільшує ціну договору про закупівлю в межах 20 % та збільшує обсяг товару, що передбачений договором про закупівлю та необхідний замовнику на початку наступного року для забезпечення виробничих та господарських потреб (прим.ред.: Зважаючи на формулювання частини 6 статті 41 Закону, замовникам, що не залежать від державного бюджету також рекомендуємо оприлюднювати дві додаткові угоди).

Замовникам також слід врахувати, що Закон не передбачає обов’язку розривати договір про закупівлю, укладений у попередньому році та продовжений згідно з частиною 6 статті 41 Закону, як тільки замовником буде укладено договір про закупівлю на новий період згідно з проведеною на початку року процедурою закупівлі / спрощеної закупівлі.

Відповідно до частини 6 Перехідних положень Закону договори про закупівлю, укладені в порядку та на умовах, установлених до введення в дію цього Закону, виконуються в повному обсязі до закінчення строку, на який такі договори були укладені. Зміни до таких договорів вносяться в порядку та на умовах, установлених до введення в дію цього Закону.

Тому якщо додаткові угоди про продовження строку дії договору про закупівлю на 20 % укладаються до договорів про закупівлю, що були укладені згідно з процедурами закупівель, розпочатих до 19.04.2020, такі замовники в додаткових угодах мають посилатися на частину 5 статті 36 попередньої редакції Закону.

А якщо такі договори про закупівлю укладалися за правилами чинної редакції Закону, то посилання в додатковій угоді як на підставу для внесення змін має надаватися саме на частину 6  статті 41 Закону.

При цьому зміст вказаної норми як у поточній редакції Закону, так і в попередній редакції фактично однаковий.

Друзі! На порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Практика закупівель» — «Договір про закупівлю» містяться регулярні оновлення, що в будь-якому разі будуть корисними у вашій щоденній роботі закупівельника.

Договір про закупівлю

Публікації про роль договору у закупівлях, зокрема, про особливості укладення, виконання, зміни, розірвання договору та ін.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО