Ліцензування господарської діяльності з будівництва об’єктів

Наталія Геник
2727
13 Серпня 2020
Ліцензування господарської діяльності з будівництва об’єктів
2727
13 Серпня 2020

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави й територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» (у новій редакції Закону №114-XI від 19.09.2019) (далі – Закон). Для чіткого визначення, як діяти, коли Закон вимагає під час укладення договору від переможця процедури закупівлі копію ліцензії або документа дозвільного характеру, а порядку отримання зазначених документів не існує, розглянемо цю ситуацію.

Правові засади ліцензування будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками

Відповідно до вимог частини 2 статті 41 Закону переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом, та у разі, якщо про це було зазначено у тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі чи вимагалося замовником під час переговорів у випадку застосування переговорної процедури закупівлі.

Тобто, переможець закупівлі зобов’язаний надати при укладені договору ліцензію або документ дозвільного характеру, якщо це передбачено спеціальним законодавством. А чи справді передбачена така норма спеціальним законодавством?

Згідно вимог законів України «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про основи містобудування», «Про архітектурну діяльність» підлягає ліцензуванню господарська діяльність з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками (так звана «будівельна ліцензія»).

На виконання норм пункту 9 частини першої статті 7, абзацу першого частини другої статті 9 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», абзацу одинадцятого частини першої статті 9 Закону України «Про основи містобудування» Кабінет Міністрів України затвердив постанову «Деякі питання ліцензування будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми та значними наслідками» від 30 березня 2016 року №256, яка передбачала ліцензійні умови провадження господарської діяльності з будівництва об’єктів.
 

У зв’язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 № 219 «Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду» зазначена постанова Кабінету Міністрів України  №256 втратила чинність. Тобто, на даний час законодавчі вимоги щодо наявності будівельної ліцензії чинні, проте порядку їх видачі, переоформлення, внесення змін до переліку робіт не існує.

Однак, зареєстровано декілька законопроєктів, щодо законодавчого врегулювання проблеми ліцензування у будівельній діяльності, зокрема:

  • проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування державного регулювання у сфері містобудування (номер, дата реєстрації: 3875 від 16.07.2020);
  • проект Закону (альтернативний) про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування державного регулювання у сфері містобудування (номер, дата реєстрації: 3875-1 від 24.07.2020).

Такими проектами передбачено скасування ліцензування господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, зокрема – шляхом виключення відповідних положень із Законів України «Про ліцензування видів господарської діяльності»,    «Про регулювання містобудівної діяльності»,   «Про основи містобудування».

Отже, видані до 18.03.2020 року будівельні ліцензії чинні, проте отримати нову будівельну ліцензію чи внести зміни до чинної неможливо.

Висновок

З огляду на викладене, на сьогодні чинні законодавчі підстави щодо наявності будівельної ліцензії, проте порядку їх видачі, переоформлення, внесення змін до переліку робіт не існує.

Виникає законодавча колізія в частині виконання норми Закону України «Про публічні закупівлі» щодо надання переможцем ліцензії  або документу дозвільного характеру при укладенні договору, оскільки з 18.03.2020 року видача нових ліцензій у сфері архітектури та будівництва стала неможливою. Питання про зупинення, відновлення дії та анулювання ліцензій віднесено до повноважень Міністерства розвитку громад та територій України.

Зважаючи на вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», на підставі пункту 3 частини 1 статті 31, наявні підстави відхилення  переможця у зв’язку із ненаданням копій ліцензій або документів дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 цього Закону.

Підписуйтесь на портал RADNUK.COM.UA. На Вас чекає багато цінної та важливої інформації, без якої неможливо провести закупівлі! Оберіть для себе зручний тариф зі знижкою.

Договір про закупівлю

Публікації про роль договору у закупівлях, зокрема, про особливості укладення, виконання, зміни, розірвання договору та ін.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО