В новій редакції Закону «Про публічні закупівлі» встановлено принципово нове поняття – аномально низька ціна, яке передбачає зупинити ціновий демпінг, адже у тендерах нерідко перемагали пропозиції, ціни в яких є значно нижчими з-поміж інших запропонованих. Як наслідок, учасник процедури закупівлі зазвичай використовував демпінг аби перемогти, а потім за допомогою додаткових угод нівелював його ж результати. Тому, в цій статті ми спробуємо розібратися з наявністю/відсутністю застосування замовником даного механізму захисту від демпінгу у спрощеній закупівлі на прикладі роз’яснення Мінекономіки.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 1 Закону «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) аномально низька ціна тендерної пропозиції (далі – аномально низька ціна) – ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону.
Отже,поняття аномально низької ціни стосується лише ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції учасника в зв’язку з чим на практиці виникає багато запитань, зокрема, щодо можливості застосування замовником нового інструменту у разі демпінгування цін учасниками під час проведення спрощених закупівель.
Роз’яснення щодо даного питання отримуємо із листа-відповіді Мінекономіки № 1779/2020.
Так, на електронний запит Самбірського технікуму економіки та інформатики щодо дій Замовника при демпінгування цін учасниками спрощеної закупівлі Мінекономіки при наданні відповіді посилається на лист-роз’яснення в листі від 05.05.2020 № 3304-04/28729-06 «Щодо спрощених закупівель» та повідомляє наступне.
Спрощена закупівля – це придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону (пункт 28 частини першої статті 1 Закону).
Як зазначалось вище, Законом передбачено можливість визначення АНЦ лише відносно ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції учасника, розроблення та затвердження якої стосується процедур закупівель, перелік яких наведено в статті 13 Закону.
Оскільки спрощена закупівля не є процедурою закупівлі в розумінні Закону, то застосування поняття – аномально низька ціна при проведенні спрощеної закупівлі є неможливим.
Коментар редакції:
– антидемпінгова система застосовується лише для конкурентних процедур закупівлі і не поширює свою дію на спрощені закупівлі.
Фахівцями Радник у сфері державних закупівель розроблено новий інструмент для учасників та замовників закупівельного процесу, а також контролюючих органів та громадських організацій – Аномально низька ціна. Більш детально можна ознайомитися із даним інструментом у статті «Контролюй аномально низьку ціну за допомогою інструменту на порталі RADNUK.COM.UA».