07.03.2022 Антимонопольний комітет України (далі – АМКУ) оприлюднив розпорядження, яким до припинення або скасування воєнного стану зупинено, зокрема:
- розгляд скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, поданих до АМКУ та рішення по яких не були прийняті станом на 25.02.2022;
- розміщення в електронній системі закупівель рішення щодо скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, поданих до АМКУ та інформація щодо яких не була розміщена в електронній системі закупівель станом на 25.02.2022, а саме:
- рішення про прийняття скарги до розгляду;
- рішення про залишення скарги без розгляду;
- рішення за результатами розгляду скарги;
- інформації про резолютивну частину рішення за результатами розгляду скарги.
Тож у закупівельної спільноти виникає запитання: як діяти із закупівлями, які зупинені оскарженням? Відповідь надано в цьому матеріалі.
Дії замовників
Замовникам за умови оскарження процедури закупівлі за предметом закупівлі, у якому є нагальна потреба, можемо порадити три варіанти дій.
Варіант № 1. Використати виключення, передбачені:
- абзацом 5 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а саме: переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендеру після розгляду / оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 % від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується;
- абзацом 3 пункту 3 частини 7 статті 3 Закону, а саме: придбання замовником товарів робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за 200 тис. грн (для товарів та послуг) до 1,5 млн грн (для робіт), здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом, у разі якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з оскарженням прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 % від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується (якщо 20 % від очікуваної вартості тендеру — до 200 тис. грн).
Тобто замовник може укласти договір про закупівлю без використання електронної системи закупівель, якщо 20 % від очікуваної вартості тендеру дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за 200 тис. грн для товарів та послуг або 1,5 млн грн для робіт. Якщо ж 20 % від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується, дорівнює або перевищує 200 тис. грн у разі закупівлі товарів або послуг або 1,5 млн грн у разі закупівлі робіт, замовник має проводити переговорну процедуру закупівлі.
Більше про тонкощі застосування наведених вище винятків читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «20 % від очікуваної вартості тендеру: коли можна застосувати?».
Варіант № 2. Розпочати нову процедуру закупівлі. Наразі залишається відкритим питання: чи не буде порушенням зупинення строків розгляду скарг та оприлюднення відповідних рішень АМКУ (відповідно до розпорядження АМКУ), адже їх строки чітко передбачені Законом? Тому якщо замовник розуміє, що потреба в закупівлі товарів, робіт чи послуг є, варто оголосити нову процедуру закупівлі.
Звертаємо увагу, що в такій тендерній документації варто правильно прописати вимоги до переможців щодо надання довідки з МВС про відсутність судимості та довідки про відсутність заборгованості зі сплати податків та зборів (обов’язкових платежів) (Приклад).
Приклад
Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності ПЕРЕМОЖЦЯ вимогам, визначеним у статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі»:
Документи, які надаються ПЕРЕМОЖЦЕМ (юридичною особою):
№ з/п | Вимоги статті 17 Закону (замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо) | Переможець торгів на виконання вимоги статті 17 Закону (підтвердження відсутності підстав) повинен надати таку інформацію: |
1 | Відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення. (пункт 2 частини 1 статті 17 Закону) | Перевіряється безпосередньо замовником у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, документи від переможців не вимагаються* |
2 | Службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією. (пункт 3 частини 1 статті 17 Закону) | Перевіряється безпосередньо замовником у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, документи від переможців не вимагаються* |
3 | Службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку. (пункт 6 частини 1 статті 17 Закону) | Довідка або довідка у формі електронного документа, або копія нотаріально завіреної довідки про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давнини від дати подання документа. Додатково замовник перевіряє достовірність довідки на офіційному сайті МВС за посиланням http://wanted.mvs.gov.ua/test/. У разі якщо визначення переможця відбудеться під час дії воєнного стану в Україні, що підтверджуватиметься відповідним указом Президента України, переможець процедури закупівлі надає довідку або довідку у формі електронного документа, або копію нотаріально завіреної довідки про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває, з будь-якою датою видачі та гарантійний лист про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримінальної відповідальності не притягується, незнятої чи непогашеної судимості не має та в розшуку не перебуває, та пояснення щодо неможливості надання довідки з МВС у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні або гарантійний лист в довільній формі щодо несудимості службової (посадової) особи переможця процедури закупівлі. |
4 | Учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура. (пункт 8 частини 1 статті 17 Закону) | Перевіряється безпосередньо замовником у Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, документи не вимагаються* |
5 | Службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми. (пункт 12 частини 1 статті 17 Закону) | Довідка або довідка у формі електронного документа, або копія нотаріально завіреної довідки про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давнини від дати подання документа. Додатково замовник перевіряє достовірність довідки на офіційному сайті МВС за посиланням http://wanted.mvs.gov.ua/test/. У разі якщо визначення переможця відбудеться під час дії воєнного стану в Україні, що підтверджуватиметься відповідним указом Президента України, переможець процедури закупівлі надає довідку або довідку у формі електронного документа, або копію нотаріально завіреної довідки про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває, з будь-якою датою видачі та гарантійний лист про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримінальної відповідальності не притягується, незнятої чи непогашеної судимості не має та в розшуку не перебуває, та пояснення щодо неможливості надання довідки з МВС у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні або гарантійний лист в довільній формі щодо несудимості службової (посадової) особи переможця процедури закупівлі. |
6 | Учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника. (пункт 13 частини 1 статті 17 Закону) | Замовник самостійно перевіряє інформацію, що є доступною в електронній системі закупівель**. Щодо переможця, стосовно якого в електронній системі закупівель буде сформована довідка (квитанція) про наявність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) замовник перевіряє інформацію про розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом в реєстрі заяв про розстрочення, відстрочення грошового зобов’язання чи податкового боргу. Переможець, стосовно якого в електронній системі закупівель буде сформована довідка (квитанція) про наявність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), який не здійснив розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом, може надати нову, чинну, сформовану більш пізньою датою та/або часом, довідку з податкової служби про відсутність податкової заборгованості. У випадку, якщо в електронній системі закупівель не сформовано довідку (квитанцію) про наявність / відсутність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), переможець надає довідку про наявність / відсутність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), видану уповноваженим на видачу таких довідок органом, що діє станом на дату подання документа. У випадку наявності в довідці інформації про заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) замовник перевіряє інформацію про розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом в реєстрі заяв про розстрочення, відстрочення грошового зобов’язання чи податкового боргу. |
7 | Учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним із замовником договором про закупівлю, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків — протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. (частина 2 статті 17 Закону) | Довідка в довільній формі, яка містить інформацію про те, що між переможцем та замовником раніше не було укладено договорів, або про те, що переможець процедури закупівлі виконав свої зобов’язання за раніше укладеним із замовником договором про закупівлю, відповідно, підстав, що призвели б до його дострокового розірвання і до застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків, не було, або довідка з інформацією про те, що він надав підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. |
Документи, які надаються ПЕРЕМОЖЦЕМ (фізичною особою чи фізичною особою — підприємцем):
№ з/п | Вимоги статті 17 Закону (замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо): | Переможець торгів на виконання вимоги статті 17 (підтвердження відсутності підстав) повинен надати таку інформацію: |
1 | Службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією. (пункт 3 частини 1 статті 17 Закону) | Перевіряється безпосередньо замовником у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, документи від переможців не вимагаються*. |
2 | Фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку. (пункт 5 частини 1 статті 17 Закону) | Довідка або довідка у формі електронного документа, або копія нотаріально завіреної довідки про те, що фізична особа, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давнини від дати подання документа. Додатково замовник перевіряє достовірність довідки на офіційному сайті МВС за посиланням http://wanted.mvs.gov.ua/test/. У разі якщо визначення переможця відбудеться під час дії воєнного стану в Україні, що підтверджуватиметься відповідним указом Президента України, переможець процедури закупівлі надає довідку або довідку у формі електронного документа, або копію нотаріально завіреної довідки про те, що фізична особа, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває, з будь-якою датою видачі та гарантійний лист про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримінальної відповідальності не притягується, незнятої чи непогашеної судимості не має та в розшуку не перебуває, та пояснення щодо неможливості надання довідки з МВС у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні або гарантійний лист в довільній формі щодо несудимості службової (посадової) особи переможця процедури закупівлі. |
3 | Учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура. (пункт 8 частини 1 статті 17 Закону) | Перевіряється безпосередньо замовником у Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, документи не вимагаються.* |
4 | Фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми. (пункт 12 частини 1 статті 17 Закону) | Довідка або довідка у формі електронного документа, або копія нотаріально завіреної довідки про те, що фізична особа, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давнини від дати подання документа. Додатково замовник перевіряє достовірність довідки на офіційному сайті МВС за посиланням http://wanted.mvs.gov.ua/test/. У разі якщо визначення переможця відбудеться під час дії воєнного стану в Україні, що підтверджуватиметься відповідним указом Президента України, переможець процедури закупівлі надає довідку або довідку у формі електронного документа, або копію нотаріально завіреної довідки про те, що фізична особа, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває, з будь-якою датою видачі та гарантійний лист про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримінальної відповідальності не притягується, незнятої чи непогашеної судимості не має та в розшуку не перебуває, та пояснення щодо неможливості надання довідки з МВС у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні або гарантійний лист в довільній формі щодо несудимості службової (посадової) особи переможця процедури закупівлі. |
5 | Учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника. (пункт 13 частини 1 статті 17 Закону) | Замовник самостійно перевіряє інформацію, що є доступною в електронній системі закупівель**. Щодо переможця, стосовно якого в електронній системі закупівель буде сформована довідка (квитанція) про наявність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), замовник перевіряє інформацію про розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом в реєстрі заяв про розстрочення, відстрочення грошового зобов’язання чи податкового боргу. Переможець, стосовно якого в електронній системі закупівель буде сформована довідка (квитанція) про наявність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), який не здійснив розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом, може надати нову, чинну, сформовану більш пізньою датою та/або часом, довідку з податкової служби про відсутність податкової заборгованості. У випадку, якщо в електронній системі закупівель не сформовано довідку (квитанцію) про наявність / відсутність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), переможець надає довідку про наявність / відсутність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), видану уповноваженим на видачу таких довідок органом, що діє станом на дату подання документа. У випадку наявності в довідці інформації про заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) замовник перевіряє інформацію про розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом в реєстрі заяв про розстрочення, відстрочення грошового зобов’язання чи податкового боргу. |
6 | Учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним із замовником договором про закупівлю, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків — протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. (частина 2 статті 17 Закону) | Довідка в довільній формі, яка містить інформацію про те, що між переможцем та замовником раніше не було укладено договорів, або про те, що переможець процедури закупівлі виконав свої зобов’язання за раніше укладеним із замовником договором про закупівлю, відповідно, підстав, що призвели б до його дострокового розірвання і до застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків, не було, або довідка з інформацією про те, що він надав підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. |
* У разі якщо строк надання документів переможцем (10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю) припадає на період воєнного стану в Україні, що підтверджуватиметься відповідним указом Президента України, переможець процедури закупівлі надає гарантійний лист про відсутність підстав, передбачених частинами 1 та 2 статті 17 Закону.
** У разі якщо строк надання документів переможцем (10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю) припадає на період воєнного стану в Україні, що підтверджуватиметься відповідним указом Президента України, та довідка про відсутність заборгованості зі сплати податків та зборів (обов’язкових платежів) не сформувалася в електронній системі закупівель, переможець процедури закупівлі надає гарантійний лист про відсутність заборгованості зі сплати податків та зборів (обов’язкових платежів).
Варіант № 3. Здійснювати закупівлі, необхідні для задоволення потреби замовника на час дії воєнного стану в Україні, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану від 28.02.2022 № 169. Детальніше про такі закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA у матеріалі «Нові алгоритми закупівель в умовах воєнного стану від 05.03.2022 за Постановою № 169». Приклад рішення про визначення переліків та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг під час воєнного стану — за посиланням.
Дії учасників
Учасники не мають іншого виходу, аніж очікувати припинення воєнного стану в Україні та початку функціонування АМКУ у звичному режимі. Також можна брати активну участь у закупівлях, які оголошуються в умовах війни, або ж звертатися до замовників самостійно, адже закупівлі для задоволення потреб під час воєнного стану в Україні відбуваються без проведення спрощених закупівель / процедур закупівель.
Найголовніше правило зараз — це чинити по совісті та керуватися правилами людської гідності! Зловживання Законом не допустимо! Мирного неба! Ганьба ворогам! Ми переможемо, бо за нами правда! Усе буде Україна!