УО може працювати у декількох замовників одночасно: факт чи порушення?

Наталія Чабан
2704
20 Грудня 2021
УО може працювати у декількох замовників одночасно: факт чи порушення?
2704
20 Грудня 2021

Формат правовідносин «замовник — уповноважена особа» досі викликає дискусії та потребує якщо не  роз’яснень, то додаткових уточнень. Ні для кого уже не новина, що з 01.01.2022 організацією та проведенням закупівель займатимуться виключно уповноважені особи, які мають перебувати із замовником у трудових правовідносинах. Водночас зміна підходів до статусу уповноваженої особи залишає відкритим одне з найпоширеніших запитань: чи виступатимуть наявні трудові відносини із замовником перепоною / забороною / обмеженням права одночасного перебування в аналогічних трудових відносинах уповноваженої особи з іншим замовником (-ами)? Аби максимально звузити коло пошуку відповіді та з’ясувати  наявність / відсутність права вибору, розглянемо роз’яснення Уповноваженого органу.

До уваги пропонуємо оприлюднений на сайті Мінекономіки письмовий запит  № 1525/2021 від фізичної особи «З», суть питання якого полягає у такому: «Чи може уповноважена особа, яка здала тести, працювати в трьох організаціях одночасно? Якщо можна, то як правильно оформити співпрацю?»

На  цей  запит Мінекономіки надано відповідь такого змісту: «Шановний користувачу, повідомляємо, що відповідь на питання міститься в листі від 10.04.2020 № 3304-04/24218-06 «Щодо організації закупівельної діяльності замовника» (Щодо способів визначення уповноваженої особи), розміщеному на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу. Поряд з цим  питання щодо сумісництва / суміщення регулюється трудовим законодавством, зокрема Кодексом законів про працю України.

Водночас зазначаємо, що Інформаційний ресурс Уповноваженого органу у сфері публічних закупівель направлений на поширення інформації щодо застосування законодавства про публічні закупівлі. При цьому зважаючи, що питання трудових правовідносин не відноситься до законодавства у сфері публічних закупівель, пропонуємо надіслати запит як електронне звернення через відповідний розділ офіційного вебпорталу Міністерства або за гіперпосиланням для подальшого його направлення до відповідного структурного підрозділу Міністерства, в компетенції якого знаходиться питання трудових правовідносин».

Коментар редакції. Згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) уповноважена особа (особи) —  це службова (посадова) чи інша особа (особи), яка (-і) є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі / спрощених закупівель згідно із цим законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту) (пункт 35 частини 1 статті 1 Закону).  Отже, законодавець чітко вказує на характер відносин, які виникають між роботодавцем (замовником) та уповноваженою особою, а саме на те, що це — трудові відносини.

Також  частиною 1 статті 11 Закону затверджено три виключні способи визначення уповноважених осіб, серед яких:

  1. покладення на працівника (працівників) із штатної чисельності функцій уповноваженої особи як додаткової роботи з відповідною доплатою згідно із законодавством;
  2. введення до штатного розпису окремої (окремих) посади (посад), на яку буде покладено обов’язки виконання функцій уповноваженої особи (уповноважених осіб);
  3. укладення трудової угоди (контракту) згідно із законодавством.

Кожен із запропонованих способів замовник самостійно вибирає без обмежень з огляду на специфіку роботи.

Відповідно до статті 21 КЗпП України та постанови КМУ від 03.04.1993 № 245 «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій»  працівники підприємств, установ, організацій мають право крім основного трудового договору укладати трудові договори про роботу за сумісництвом. При цьому таких договорів може бути кілька, тобто працювати за сумісництвом можна не на одному підприємстві.

Сумісництвом вважається виконання працівником крім своєї основної іншої регулярної оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому ж або іншому підприємстві, в установі, організації або у громадянина за наймом.

Сумісництво буває:

  • внутрішнє — коли працівник працює на умовах сумісництва на тому самому підприємстві, що є його основним місцем роботи;
  • зовнішнє — коли працівник працює на іншому підприємстві, яке не є його основним місцем.

Прямої заборони виконувати трудові обов’язки одночасно в одні й ті самі години за місцями роботи за сумісництвом Закон не містить. Крім того, зовнішнє сумісництво не порушує встановлений законодавцем характер відносин, який виникає між роботодавцем (замовником) та уповноваженою особою, а саме трудові відносини, тому й обмеження щодо одночасного укладення трудового договору на декількох підприємствах відсутні.

Висновок: Закон не забороняє виконання уповноваженою особою іншої регулярної оплачуваної роботи на умовах окремого трудового договору у вільний від основної роботи час на іншому підприємстві, в установі, організації або у громадянина за наймом. Якщо уповноважена особа працює на двох (або кількох) підприємствах, одне з яких є основним місцем роботи, а друге — місцем роботи за сумісництвом, така робота вважається зовнішнім сумісництвом.

Тож кожному замовнику варто врахувати:

  1. факт укладення трудового договору на роботу за сумісництвом має бути відображений у заяві уповноваженої особи та в наказі (розпорядженні) замовника / роботодавця;
  2. робота за сумісництвом відображається в табелі обліку робочого часу та оплачується пропорційно відпрацьованому часу;
  3. складений графік роботи не повинен перетинатися з графіком за основним місцем роботи;
  4. нарахування заробітної плати проводитиметься відповідно до трудового договору та тарифікації.

Наприклад: Сидоров В. працює уповноваженою особою за основним місцем роботи в ТОВ «Ф» з 09.00 до 15.00 та уповноваженою особою в ТОВ «Х» (за сумісництвом — 0,25 штатної одиниці) — з 16.00 до 17.00.

На завершення розглянемо найцікавіше для кожної уповноваженої особи, яка прийняла вагоме рішення працювати за сумісництвом: як виглядатиме нарахування заробітної плати та встановлення надбавок і доплат зовнішньому суміснику.

На вакантну штатну посаду уповноваженої особи ТОВ «А» за сумісництвом прийнято працівника Іванишина О. на 0,5 ставки (наказ від 01.11.2021 № 6).  Крім того, вказаний працівник працює на 0,5 ставки уповноваженою особою за основним місцем роботи у ТОВ «У». Посадовий оклад встановлено за 9-м тарифним розрядом. Згідно з табелем обліку робочого часу за листопад 2021 року працівник відпрацював повний місяць. Яку заробітну плату за листопад поточного року отримає Іванишина О. як зовнішній сумісник?

 

Станом на 01.11.2021 9-му тарифному розряду відповідає оклад 4 619,00 грн.

Розрахункова величина

Основна посада

Зовнішнє сумісництво

Оклад

4 619,00 х 0,5 ставки = 2 309,50

4 619,00 х 0,5 ставки = 2 309,50

Надбавка за складність та напруженість у роботі

2 309,50 х 50 % = 1 154,75

2 309,50 х 50 % = 1 154,75

Всього за кожною посадою

3 464,25

3 464,25

Всього заробітна плата за місяць

3 464,25 + 3 464,25 = 6 928,50

Законодавством не обмежується кількість підприємств, установ, організацій, де уповноважена особа може працювати за сумісництвом. Утім, роботодавці можуть встановити такі обмеження внутрішніми розпорядженнями або узгодити їх у колективному чи в трудовому договорах (так само, як і встановити обов’язок працівників повідомляти інформацію про наявність чи відсутність інших місць роботи).

Детальніше — на порталі  RADNUK.COM.UA у статті: «Оплата праці уповноваженої особи: порівняння основного працівника, сумісництва та суміщення посади»

Уповноважена особа

Публікації, тематикою яких є особливості організації закупівельної діяльності замовника

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО