Запрацювала система ризик-індикаторів ProZorro
Тридцятого серпня 2017 року запрацювала система ризик-індикаторів ProZorro. Новий інструмент risk.dozorro.org, який в автоматичному режимі перевіряє всі тендери, що відбуваються в ProZorro, та за певною методологією висвітлює ті чи інші ризики, — презентувала Transparency International Ukraine.
Система ризик-індикаторів дає можливість в автоматичному режимі виявляти закупівлі, у яких потенційно є порушення норм та принципів Закону України «Про публічні закупівлі». На початковому етапі розпочато обрахунок 16 показників, які сигналізують про ризики. У перспективі їх буде понад 60. Наразі серед критеріїв, які відслідковує система, — аномальна економія (понад 60 відсотків), робота постачальника тільки з одним замовником, недеталізоване тендерне оголошення, надмірно велика кількість лотів в одній закупівлі та інші. За інформацією порталу dozorro.org, станом на 31.08.2016 ризик-індикатори охоплюють усі процедури закупівель у статусі «Завершено», що оголошені з 1 січня 2016 року із очікуваною вартістю від 1 млн грн, а відображення інформації відбувається в реальному часі на порталі risk.dozorro.org
Також на презентації системи ризик-індикаторівдиректор програми інноваційних проектів Transparency International Ukraine Віктор Нестуля зазначив, що інфраструктура громадського моніторингу публічних закупівель буде й надалі розбудовуватись у співпраці з Мінекономрозвитку України та ДП «Прозорро».
За матеріалами журналу «Радник в сфері державних закупівель»
ProZorro презентує індекс найкращих практик
Тридцять першого липня проект ProZorro презентував індекс найкращих практик, що створить можливість для ефективнішого аналізу публічних закупівель за допомогою електронної системи. Інструмент створено за підтримки фахівців Transparency International Україна та Київської школи економіки (KSE).
Перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов сказав із цього приводу: «Ми постійно перебуваємо в межах дихотомії “зради” і “перемоги”. Якщо закупівля пройшла ідеально, то, без сумнівів, це є перемога, а зрада — це вже корупція. Та більшість замовників перебуває в так званій сірій зоні, і вони не ідеальні. Наш індекс дасть можливість оцінювати схожих між собою замовників. Наприклад,за допомогою нього можна порівняти успішність проведення закупівельних процедур різними управліннями освіти по всій країні. Подібна оцінка потрібна самим замовникам та їхнім органам управління задля розуміння можливих шляхів підвищення ефективності закупівельної діяльності організації».
Індекс складається із чотирьох категорій оцінки закупівельних практик, які визначають для кожного замовника торгів через систему, а саме:
- прозорість,
- доступність,
- якість процедур,
- заохочення конкурентності.
Відповідно до задумів розробників індекс розраховують на основі даних, отриманих за останніх 365 днів. Зазначений показник покликаний створити методологічну базу для порівняння схожих між собою замовників у групах. Замовники будуть розподілені на 11 тематичних груп, наприклад: відділи освіти, лікувальні заклади, міські і районні ради тощо. За результатами підрахунку показника індексу вибудовується рейтинг усередині груп. У кожній з них виокремлено трьох найкращих і трьох найгірших замовників.
Індекс дасть можливість замовникам торгів та їхнім органам управління скерувати свої зусилля на покращення ситуації в тій або іншій категорії та загалом. Своєю чергою всі зацікавлені особи за допомогою індексу та наборів індикаторів зможуть порівняти замовників між собою.
Дмитро Паламарчук, розробник індексу, пояснює: «Завдання індексу не оцінити те, що купує замовник. Його мета — оцінка конкурентності процедур, доступності їх для бізнесу та їхня прозорість. Нам необхідно мати якісні процедури, які не порушують закон».
Віктор Нестуля, директор програми інноваційних проектів Transparency International Україна, своєю чергою зазначив: «Цей індекс створено для того, щоб ринок міг орієнтуватись, в якому саме напрямку рухатись, аби підвищувати якість внутрішніх закупівельних процесів, що впливають на ефективність публічних закупівель. Чим якісніше замовник готує закупівлю, оголошує її, оприлюднює тендерну документацію, тим ефективніше буде проведено конкретну закупівлю».
За матеріалами веб-сайту prozorro.gov.ua
Перший пішов: відключення авторизованого електронного майданчика від електронної системи закупівель
Мінекономрозвитку України видало наказ від 28.08.2017 № 1265 «Про відключення авторизованого електронного майданчика від електронної системи закупівель». Так, відповідно до пункту 28 Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 № 166, та на підставі рішення комісії із забезпечення здійснення авторизації електронних майданчиків, підготовки рішень щодо їх підключення/відключення до/від електронної системи закупівель, усунення технічних збоїв в електронній системі закупівель прийнято рішення про відключення електронного майданчика «Електронна Платформа України» від електронної системи закупівель.
Підставою для прийняття такого рішення стало систематичне невиконання умов договору від 16.12.2016 № 00000120/Г між оператором авторизованого електронного майданчика ТОВ «Електронна Платформа України» та адміністратором електронної системи закупівель — державним підприємством «Прозорро».
Наказ про відключення електронного майданчика «Електронна Платформа України» від системи ProZorroпідписав перший віце-прем’єр-міністр України – міністр економічного розвитку і торгівлі України Степан Кубів.
За матеріалами журналу «Радник в сфері державних закупівель»
Інформація щодо проблемних питань, які виникають під час проведення публічних закупівель, та їх оскарження до Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
У зв’язку з розповсюдженням у ЗМІ численних публікацій щодо ситуації, яка склалась у системі публічних закупівель, зокрема щодо зловживань суб’єктами господарювання процедурою оскарження процедур закупівель до комітету, як органу оскарження, повідомляємо написане далі.
Загальна статистика скарг, які надійшли протягом 2015–2017 років, свідчить про те, що з початком функціонування системи публічних закупівель (Прозорро) кількість скарг постійно зростає, а також збільшується кількість порушень з боку замовників під час проведення торгів, а саме:
- за весь 2015 рік надійшло близько 1 350 скарг;
- за 2016 рік надійшло близько 3 100 скарг;
- станом на 18.08.2017 вже надійшло більше 3 500 скарг.
Причиною такого збільшення скарг є як довіра підприємств до органу оскарження, як дієвого інструменту захисту прав від неправомірних дій замовників, так і відкритість пропозицій конкурентів, що дає можливість суб’єктам господарювання самостійно виявляти порушення в пропозиціях конкурентів.
За період функціонування органу оскарження з 2010 року категорія порушень майже незмінна: встановлення дискримінаційних умов у документації, у тому числі встановлення технічних вимог під конкретного постачальника; дискримінаційний підхід під час розгляду пропозицій учасників (неправомірне відхилення учасника або обрання переможцем учасника, пропозиція якого не відповідає умовам документації).
Аналізуючи кількість скарг, які до теперішнього часу надходять до комітету, можна дійти висновку, що замовники не завжди зважають на висновки органу оскарження та продовжують вчиняти ті ж самі порушення законодавства або вдаються до нових порушень.
За останній період (2016–2017 роки) чи не найбільше скарг (більше 500 скарг) надійшло на дії ПАТ «Укрзалізниця» та його філії/підрозділи.
Разом з недотриманням замовниками вимог законодавства у сфері публічних закупівель слід акцентувати увагу на значному збільшенні випадків зловживань учасниками торгів (у тому числі потенційних) під час оскарження процедур публічних закупівель.
Зі свого боку комітет направляв відповідну аналітичну інформацію до Кабінету Міністрів України, Прем’єр-міністра України та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України.
Слід зазначити, що проблематика зловживання оскарженням (так званий тролінг) існує вже не перший рік. Зі свого боку комітет, розуміючи проблемність зазначеного питання, неодноразово виступав ініціатором внесення відповідних змін до законодавства (які свого часу було відображено як у Законі України «Про здійснення державних закупівель», так і в Законі України «Про публічні закупівлі»).
Усвідомлюючи необхідність подальшого вдосконалення системи закупівель та процедури оскарження з урахуванням того, що рівень досвідченості учасників торгів та відповідно суб’єктів оскарження постійно зростає, комітет направляв до Адміністрації Президента України, а також до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України свої пропозиції щодо внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі», де запропонував, зокрема, удосконалити порядок оскарження за допомогою зобов’язання надання суб’єктами оскарження документального підтвердження наміру взяти участь у торгах, які вони оскаржують, та за допомогою вдосконалення оплати за подання скарги. Це, на думку комітету, дасть можливість скоротити кількість зловживань потенційними учасниками права на оскарження, зокрема умов тендерної документації.
За матеріалами прес-центру офіційного веб-сайту Антимонопольного комітету України — http://www.amc.gov.ua