Лист ДУ “Професійні закупівлі” щодо контролю за дотриманням вимог Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів”

Відповідь ДУ “Професійні закупівлі” на лист:

Згідно з Законом України “Про основні принципи та вимоги до безпечності харчових продуктів” від 23.12.1997 № 771/97-ВР із відповідними змінами (далі — Закон № 771), відповідальність за забезпечення обов’язкового впровадження НАССР покладається на самих операторів ринку харчових продуктів. Операторами ринку відповідно до Закону № 771 є будь-які суб’єкти господарювання, що здійснюють виробництво, переробку та обіг харчових продуктів, тобто і фермерське господарство, і ресторан, і продуктові мережі магазинів, і харчоблоки шкільних або лікарняних закладів — усі вони підпадають під визначення оператора ринку харчових продуктів, а значить, уже повинні впровадити систему НАССР.

При цьому, законодавством визначено перелік відповідальних органів, що здійснюють перевірку на предмет дотримання зазначених вимог, зокрема, до таких органів відноситься Держпродспоживслужба.

Пунктом 11-2 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), зокрема, передбачається, що в разі, коли замовники здійснюють закупівлі продуктів харчування за переліком згідно з додатком 2, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. грн, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 (далі — Порядок № 822), з урахуванням положень, визначених цими особливостями. Пункт 11-2 носить імперативний характер, тому замовник зобов’язаний здійснювати закупівлі продуктів харчування за переліком згідно з додатком 2, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. грн, через каталоги.

Чи здійснює адміністратор електронного каталогу Prozorro Market контроль (перевірку) наявності та дотримання постачальниками продуктів харчування, розміщених в електронному каталозі, вимог Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності харчових продуктів” № 771, зокрема щодо обов’язкового впровадження процедур, заснованих на принципах НАССР?

№18.12.25/990 від 18.12.2025

ДЕРЖАВНА УСТАНОВА «ПРОФЕСІЙНІ ЗАКУПІВЛІ»
(ДУ «Професійні закупівлі»)

На № 09/12-1 від 09.12.2025
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ
«ТЕНДЕРНЕ АГЕНТСТВО РАДНИК»
код ЄДРПОУ 37716155

Щодо контролю за дотриманням вимог Закону України
«Про основні принципи та вимоги до безпечності
та якості харчових продуктів»

Державна установа «Професійні закупівлі» (далі – Установа) висловлює свою повагу та за результатами розгляду листа Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕНДЕРНЕ АГЕНТСТВО РАДНИК» від 09.12.2025 вих. № 09/12-1 у межах компетенції повідомляє наступне.

Права та обов’язки адміністратора електронного каталогу, яким являється Установа, врегульовано Порядком формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 822 від 14.09.2020 (далі – Порядок № 822).

Своєю чергою законодавство про державний контроль складається у тому числі із законів України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» (далі – Закон 2042-VIII), «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (далі – Закон 771/97-ВР), «Про ветеринарну медицину», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (ст. 2 Закону 2042-VIII).


На додаток, у п. 1.8. Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 01.10.2012 № 590, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 09.10.2012 за № 1704/22016, державний контроль за виконанням операторами ринку цих Вимог здійснюється відповідно до вимог Закону 771/97-ВР та інших законів України, що визначають вимоги до організації і проведення державного контролю за харчовими продуктами та іншими об`єктами санітарних заходів.

Зокрема Закон 771/97-ВР регулює відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів і визначає порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї, про що зазначено у преамбулі нормативно-правового акта.

За змістом ст. 5 Закону 771/97-ВР до системи органів виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів належать:

  • Кабінет Міністрів України;
  • центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я;
  • центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів;
  • центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган).

Інші органи виконавчої влади та установи не мають права встановлювати чи будь-яким іншим чином здійснювати регулювання та/або державний контроль, включаючи інформацію про харчові продукти, якщо це не передбачено цим Законом.

Звертаємо увагу, що у ч.ч. 1-2 ст. 7 Закону 2042-VIII встановлено, що компетентний орган у сфері державного контролю:

1) організовує та здійснює державний контроль, у тому числі на державному кордоні України;

2) розробляє та виконує довгостроковий план державного контролю, щороку звітує Кабінету Міністрів України про стан його виконання;

3) розробляє та виконує план дій за надзвичайних обставин, пов’язаних із харчовими продуктами та/або кормами (далі – план дій за надзвичайних обставин);

4) затверджує щорічний план державного контролю та щорічний план державного моніторингу;

5) забезпечує проведення передзабійного та післязабійного огляду тварин на відповідних потужностях, післязабійного огляду тварин, добутих у процесі полювання;

6) здійснює державний контроль за впровадженням постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР;

7) надає особам, визначеним цим Законом, повноваження щодо здійснення окремих заходів державного контролю, контролює правомірність та ефективність їхньої діяльності, позбавляє таких повноважень за наявності підстав, визначених законодавством, а також веде облік та оприлюднює відомості про уповноважених осіб на офіційному веб-сайті;

8) забезпечує правомірність та ефективність діяльності своїх структурних підрозділів, територіальних органів та їх посадових осіб;

9) встановлює у щорічному плані державного контролю періодичність інспектування, аудиту, відбору зразків та лабораторних досліджень (випробувань) щодо кожної потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів;

10) затверджує в порядку, визначеному законодавством, періодичність документальних перевірок, перевірок відповідності, фізичних перевірок,

лабораторних досліджень (випробувань) вантажів, які ввозяться (пересилаються) на митну територію України;

11) залучає у разі необхідності до здійснення державного контролю правоохоронні органи в рамках наданих їм законом повноважень;

12) вживає у межах своїх повноважень заходів для усунення порушень цього Закону, законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, а також для притягнення винних осіб до відповідальності, встановленої законом;

13) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом. Систему компетентного органу складають компетентний орган, його територіальні органи, а також державні установи, підприємства та організації, підпорядковані компетентному органу.

Відповідно до п. 20 ст. 1 Закону 2042-VIII компетентний орган – центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини. Термін «компетентний орган» для іншої країни означає відповідний орган цієї країни, якому надано повноваження щодо організації та здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин.

Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667 Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику у тому числі у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів.

Отже, компетентним органом у сфері державного контролю, який в тому числі здійснює державний контроль за впровадженням постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.

Натомість Установа не належить до системи органів виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (у тому числі до системи компетентного органу) та не наділена компетенцією для здійснення регулювання та/або державного контролю у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, зокрема, але не виключно щодо впровадження процедур, заснованих на принципах НАССР).

Вдячні за звернення.
Директор Євген ЯКУБОВСЬКИЙ

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО