Лист ДКСУ щодо реєстрації в органах Казначейства бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів на підставі договору приєднання

ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ

Про надання інформації

Державна казначейська служба України (далі – Казначейство) розглянула лист ТОВ «Тендерне агентство РАДНИК» від 15.05.2025 № 15/05 щодо реєстрації в органах Казначейства бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів на підставі договору приєднання, та у межах компетенції повідомляє наступне.

До питань 1- 3

Відповідно до частини першої статті 639 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.

Частиною першою статті 634 ЦКУ визначено, що договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.

Таким чином, сам договір приєднання не передбачає наявність підпису сторони, що приєднується до нього.

Згідно із частиною першою статті 638 ЦКУ договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

У свою чергу, органи Казначейства здійснюють реєстрацію та облік бюджетних зобов’язань розпорядників і одержувачів бюджетних коштів відповідно до Бюджетного кодексу України та з урахуванням вимог Закону України «Про міжнародні договори України», законодавства у сфері публічних закупівель, інших актів законодавства України, що не суперечать бюджетному законодавству, та Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.03.2012 за № 419/20732 (далі – Порядок № 309).

Пунктом 2.2 Порядку № 309 визначено, що розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання подають до відповідного органу Казначейства Реєстр бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів (далі – Реєстр) і оригінали
документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання.

Разом з тим, пунктами 11.2 Порядку № 1407 та 10.1 Порядку № 938 визначено, що відповідно до встановлених повноважень Казначейство здійснює контроль за наявністю відповідних бюджетних асигнувань для взяття бюджетних зобов’язань та відповідністю взятих бюджетних зобов’язань певним бюджетним асигнуванням за їх економічними характеристиками, паспорту бюджетної програми.

Водночас, контрольні повноваження Казначейства у сфері публічних закупівель, встановлені частиною другою статті 7 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).

Пунктом 1 частини другої статті 7 Закону визначено, що Казначейство до здійснення оплати за договором про закупівлю перевіряє наявність річного 2 плану, договору про закупівлю та звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель, що підтверджують проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та за результатами якої укладено договір про закупівлю.

Перевірка наявності документів, зазначених у пункті 1 частини другої статті 7 Закону, проводиться шляхом перегляду документів, розміщених в електронній системі закупівель.

Отже, реєстрація в органах Казначейства бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів за договорами приєднання здійснюється органами Казначейства у загальновстановленому порядку, у разі дотримання положень бюджетного законодавства та законодавства у сфері закупівель.

До питання 4

Щодо реєстрації в органах Казначейства договору приєднання на постачання природного газу повідомляємо наступне.

На інформаційному ресурсі naftogaztrading.com.ua розміщений договір постачання природного газу, у тому числі бюджетним установам на умовах приєднання (далі – Договір) та порядок дій щодо приєднання до такого договору.

Пунктом 1.5 Договору, визначено, що цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статті 634 ЦКУ та може бути укладений лише шляхом приєднання Споживача до всіх його умов в цілому.

Відповідно до пункту 1.7 Договору у разі згоди на приєднання Постачальник повідомляє Споживача, який бажає приєднатися до Договору, про акцепт Заяви шляхом надсилання оригіналу (у формі електронного документа з використанням КЕП/УЕП) письмової Згоди на приєднання до Договору постачання природного газу на електронну адресу Споживача, зазначену у Заяві.

Згода на приєднання до Договору постачання природного газу є невід’ємною частиною цього Договору та оформлюється Постачальником відповідно до Додатку № 2 до цього Договору.

Договір набуває чинності з дати, зазначеної в письмовій Згоді на приєднання до Договору постачання природного газу Постачальника, надісланої Споживачу відповідно до пункту 1.7 Договору, але в будь-якому випадку не раніше 1 травня 2025 року, та діє до дати, зазначеної у Згоді на приєднання до Договору постачання природного газу включно, а в частині розрахунків-до повного їх виконання (пункт 13.1 Договору).

Пунктом 2.1 Договору визначено, що Постачальник передає Споживачу на умовах цього Договору замовлений Споживачем обсяг (об’єм) природного газу у період, зазначений Споживачем у Заяві (але з дати не раніше набрання Договором чинності відповідно до пункту 13.1), в кількості та відповідно до розрахункових періодів та розподілу, що зазначені Споживачем у Заяві, за умови акцепту Постачальником Заяви в порядку, передбаченому пунктом 1.7 цього Договору.

Номер Договору формується Постачальником при укладанні цього Договору та зазначається у Згоді на приєднання до Договору постачання природного газу.

Тобто, Заява та Згода на приєднання містять у собі замовлений обсяг (об’єм) природного газу, запланований для споживання; розрахунковий період; загальну вартість договору; номер Договору; дату та термін дії Договору.

Отже, підтвердними документами для реєстрації бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів в органах Казначейства за Договором постачання природного на умовах приєднання є сам Договір постачання природного газу, Заява приєднання до договору постачання природного газу та Згода на приєднання до договору постачання природного газу, які містять необхідні реквізити для заповнення поданого Реєстру.

До питання 5

У разі змін умов бюджетних зобов’язань розпорядник бюджетних коштів повинен протягом 7 робочих днів з дати їх виникнення подати до органів Казначейства Реєстр та/або Реєстр бюджетних фінансових зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів і відповідні підтвердні документи щодо уточнення реквізитів та показників таких бюджетних зобов’язань.

При знятті з обліку бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань суми у реєстрах проставляються з мінусом (пункт 2.9 Порядку № 309).

У виняткових випадках, до прикладу після проведення остаточних розрахунків за спожитий та поставлений природний газ за відповідним договором (термін дії якого завершився, але при умові що сам договір діє до повного виконання розрахунків), підтвердним документом для приведення зареєстрованих бюджетних зобов’язань (зменшення) до фактичного обсягу спожитого газу може бути акт звірки взаєморозрахунків за фактично спожитий природний газ, якщо це передбачено умовами договору.

В. о Голови Володимир ДУДА

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО