Нещодавно, а саме 11.07.2023, набули чинності тринадцяті зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України „Про публічні закупівлі“, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості), внесені постановою КМУ від 07.07.2023 № 686 (далі — Постанова № 686).
Нагадаємо, що Постановою № 686 визначено доповнити Особливості пунктом 111 такого змісту:
«111. У разі коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 75, ст. 2407), з урахуванням положень, визначених цими особливостями».
З актуальними статтями щодо цих змін можна ознайомитися на порталі:
- «11.07.2023 набули чинності тринадцяті зміни до Особливостей: запроваджено обов’язковість використання Прозорро Маркет»;
- «Тринадцяті зміни до Особливостей: у чому полягають, яких замовників та товарів торкнуться?».
Також уже підготували актуальні приклади документів, що допоможуть у роботі:
У цій статті детально розглянемо алгоритм такої закупівлі за каталогом.
Вартісні межі
Для зручності далі в таблиці розглянемо особливості цінових меж відповідно до змін.
Таблиця
Замовник | Вартісні межі | Вид закупівлі |
заклади охорони здоров’я за Переліком | від 0,01 грн до 50 тис. грн |
або
або
|
структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій за Переліком | ||
заклади охорони здоров’я за Переліком | від 50 тис. грн |
Якщо закупівля за електронним каталогом шляхом проведення ЗЦП не відбулася, то є два варіанти:
|
структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій за Переліком |
Відповідальність
Зараз багато питань щодо вищенаведених змін у замовників виникає в частині відповідальності і обов’язку проводити саме закупівлі, передбачені пунктом 111 Особливостей, з використанням електронного каталогу. Оскільки в пункті 111 Особливостей визначено вартість щодо використанням електронного каталогу, що становить або перевищує 50 тис. гривень, верхньої межі не встановлено, то постає питання: чи може замовник замість використання електронного каталогу провести відкриті торги?
Вважаємо, що так, може, оскільки основною процедурою за частино 1 статті 20 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначено саме відкриті торги. Також Кодексом про адміністративні правопорушення, а саме статтею 16414, не передбачено адміністративної відповідальності за проведення відкритих торгів замість каталогів.
Далі безпосередньо розглянемо сам алгоритм здійснення закупівель із використанням електронного каталогу через запит ціни пропозиції.
Алгоритм здійснення публічних закупівель із використанням електронного каталогу через запит ціни пропозиції
№ | Найменування етапу | Коментар |
1 | Затвердження та оприлюднення річного плану закупівель + підготовка та збереження обґрунтування закупівлі окремими замовниками згідно з постановою від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» | Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 4 Закону річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження в річному плані закупівель, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника (частина 1 статті 4 Закону, враховуючи пункт 14 Особливостей). Дивіться на порталі «Вебінар: практичні поради щодо планування закупівель». Постановою Кабміну від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» для окремих замовників встановлено обов’язок забезпечити наявність обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості щодо всіх публічних закупівель починаючи з 19.12.2020. На допомогу кожному — е-книга «Дотримання Постанови № 710 в частині підготовки й оприлюднення обґрунтувань». |
2 | Відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозиції | Виходячи зі змісту пунктів 56 і 57 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822 (далі — Порядок № 822), запит ціни пропозицій в електронному каталозі подається замовником через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про найменування товару та його кількість, строк, місце, спосіб поставки, умови оплати та кінцевий строк подання ціни пропозицій (строк для подання ціни пропозицій не може бути меншим ніж два робочі дні з дня отримання постачальником повідомлення про запит ціни пропозицій). Зверніть увагу! У замовника є можливість додати проєкт договору (важливо: у ЗЦП можна додати лише один файл, жодної іншої документації у формі оголошення ЗЦП не передбачено). У проєкті договору замовник може прописати всю необхідну інформацію, що стосується самого предмета закупівлі (оформити додатком специфікацію на товари, що закуповуються), строків та умов поставки, умови оплати, передбачити зміну умов договору тощо. Повідомлення про запит ціни пропозицій надсилається електронною системою закупівель через електронний каталог постачальникам. |
3 | Подання постачальником ціни пропозиції | Згідно з пунктом 58 Порядку № 822 постачальник подає ціну пропозиції відповідно до вимог, установлених у повідомленні про запит ціни пропозицій в електронній системі закупівель, через електронний каталог. У відповідь на повідомлення про запит ціни пропозицій постачальник має право подати тільки одну ціну пропозиції. Строк для подання ціни пропозиції не може бути меншим ніж два робочі дні з дня отримання постачальником повідомлення про запит ціни пропозиції (пункт 57 Порядку № 822). |
4 | Оцінка пропозицій при запиті цінової пропозиції | Відповідно до пункту 61 Порядку № 822 оцінка пропозицій постачальників проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі інформації, визначеної замовником у запиті ціни пропозицій. Постачальник, ціна пропозиції якого за результатами оцінки електронною системою закупівель є економічно вигідною, визначається переможцем відбору. |
5 | Підтвердження постачальником замовлення | Виходячи з положень пунктів 63 і 64 Порядку № 822, постачальник — переможець відбору підтверджує замовлення замовника через електронну систему закупівель протягом двох робочих днів з дня отримання повідомлення про визначення переможця відбору. У разі, коли переможцем відбору не було повідомлено замовнику у строк, визначений пунктом 63 Порядку № 822, електронна система закупівель визначає переможцем відбору постачальника, ціна пропозиції якого є наступною економічно вигідною. Згідно з пунктом 111 Особливостей у разі, коли закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту ціни пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або повторно шляхом запиту ціни пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку № 822, з урахуванням цих особливостей. |
6 | Відміна запиту цінових пропозицій | Відповідно до пункту 65 Порядку № 822 замовник може відмінити замовлення/запит ціни пропозицій до укладення договору про закупівлю. Інформація про відміну замовлення/запиту ціни пропозицій замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня з дня прийняття такого рішення. |
7 | Укладення договору про закупівлю з переможцем відбору | Відповідно до пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої – п’ятої, сьомої – дев’ятої статті 41 Закону та цих особливостей. Отже виходячи з норм вищенаведеного пункту 17 Особливостей рекомендуємо під час підготовки проєкту договору про закупівлю (у разі застосування запиту ціни пропозиції через електронний каталог) включати істотні умови, що передбачені в пункті 19 Особливостей. До того ж не забувайте в такому проєкті встановлювати порядок зміни його умов (пункт 8 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі»). Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від умов, визначених у запиті ціни пропозицій в електронному каталозі. Замовник укладає договір про закупівлю з переможцем відбору не пізніше ніж через 10 календарних днів з дня отримання від переможця відбору повідомлення щодо наміру укласти договір про закупівлю (пункт 66 Порядку № 822). Відповідно до пункту 67 Порядку № 822 замовник може укласти договір про закупівлю з переможцем відбору, якого було відібрано в межах четвертої цифри Єдиного закупівельного словника за результатами замовлення/запиту ціни пропозицій. |
8 | Оприлюднення звіту про договір, укладений без використання електронної системи закупівель | Пунктом 68 Порядку № 822 встановлено, що за результатами проведеного відбору постачальника через електронний каталог замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до статті 10 Закону. За пунктом 13 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, — протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю. |
9 | Внесення змін до укладеного договору | У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 Особливостей, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням Особливостей — протягом 3 робочих днів з дня внесення змін. |
10 | Звітування про виконання договору | У разі виконання сторонами договору про закупівлю, або закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами, або його розірвання замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю у строки, визначені пунктом 12 частини першої статті 10 Закону. Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання. Під час оприлюднення в електронній системі закупівель звіту про виконання договору про закупівлю відповідно до Закону інформація, передбачена пунктом 13 частини першої статті 42 Закону, замовником не зазначається. У звіті про виконання договору про закупівлю, укладеного з використанням електронного каталогу, замість інформації, визначеної пунктом 1 частини першої статті 42 Закону, зазначається унікальний номер закупівлі, здійсненої з використанням електронного каталогу, присвоєний електронною системою закупівель. У разі, коли оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про місцезнаходження замовника та / або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг (оприлюднення якої передбачено Законом та / або цими особливостями) несе загрозу безпеці замовника та / або постачальника, така інформація у звіті про виконання договору про закупівлю, який укладений відповідно до пункту 10 цих особливостей, може зазначатися як назва населеного пункту місцезнаходження замовника та / або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та / або назва населеного пункту, в який здійснюється доставка товару (в якому виконуються роботи чи надаються послуги). Важливо! Постановою Уряду від 02.08.2022 № 861 встановлено, що учасник, з яким укладено договір про закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку товарів, що є предметом закупівлі з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, одночасно з передачею товару надає замовнику підготовлену виробником товару фактичну калькуляцію собівартості такого товару, що оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель разом із звітом про виконання договору про закупівлю. Іншими словами: якщо закупівля «підлягає локалізації» (у т. ч. вартує понад 200 тис. грн), замовник повинен прозвітувати про виконання такого договору (у т. ч. разом зі звітом про виконання оприлюднити фактичну калькуляцію собівартості такого товару). Усе про локалізацію читайте в електронній книзі «Локалізація в закупівлях». |
На Рисунку схематично відображено алгоритм закупівлі, що здійснюється за допомогою електронного каталогу, шляхом запиту ціни пропозиції.