У лютому 2023 року зміни до закупівельного законодавства торкнулися і переліку винятків, передбачених пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Нагадаємо, що частину з них ми вже розібрали у таких статтях:
- «Надпорогові закупівлі без відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей): нові правила з 25.02.2023», де навели основні тези, які потрібно знати уповноваженій особі щодо застосування виключень за пунктом 13 Особливостей, та розібрали два перші виключення, передбачені цим пунктом.
- «Нагальна потреба як причина незастосування відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей)», в якій поговорили про «нагальність» закупівлі.
- «Відсутність конкуренції в закупівлях: що слід знати уповноваженій особі», де коротко поговорили про п’ять підпунктів пункту 13 Особливостей та навели приклади відповідних протоколів.
- «Укладення прямого договору після тендеру, що не відбувся: умови застосування та приклад протоколу», в якій надали доцільні рекомендації для застосування цього виключення, щоб не уникнути уваги контролюючих органів.
- «Закупівлі додаткового обсягу товару або робіт чи послуг: умови під час воєнного стану», де сформулювали загальні умови застосування цього виключення та розглянули декілька прикладів.
У цій статті поговоримо про те, як купувати послуги з адвокатської діяльності.
Спершу доцільно зафіксувати вартісні межі закупівель згідно з Особливостями:
Вартісні межі | Хто закуповує | Вид закупівлі згідно з Особливостями |
від 0,01 грн до 100 тис. грн (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту) | Замовник | або
або
|
від 0,01 грн до 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту) | Замовник | |
від 0,01 грн до 1,5 млн грн (роботи) | Замовник | |
від 100 тис. грн — граничної межі немає (товари та послуги, крім послуг з поточного ремонту) | Замовник / ЦЗО |
або
або
або
|
від 200 тис. грн (послуги з поточного ремонту) | Замовник / ЦЗО | |
від 1,5 млн грн (роботи) | Замовник / ЦЗО |
Тож, якщо замовник планує здійснити закупівлю послуг з адвокатської діяльності вартістю понад 100 тис. грн, рекомендуємо звернути увагу на підпункт 9 пункту 13 Особливостей.
Підпункт 9 «Послуги з адвокатської діяльності»
Адвокатська діяльність — незалежна професійна діяльність адвоката щодо здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Цю діяльність може здійснювати як адвокат індивідуально, так і у форматі юридичної особи: адвокатського бюро (один адвокат) чи адвокатського об’єднання (двоє і більше адвокатів).
У будь-якому випадку адвокат повинен мати чинне свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю — без нього особа не має статусу адвоката і не зможе реалізувати професійні права, у т. ч. представляти клієнта у кримінальному провадженні чи подавати адвокатські запити.
Важливо! Усі адвокати включені до Єдиного реєстру адвокатів України, відомості якого перебувають у вільному доступі — https://erau.unba.org.ua/.
Якщо право на адвокатську діяльність зупинено чи припинено, про це у Реєстрі буде окрема відмітка. Можемо навести орієнтовний приклад:
Зазначимо, що Єдиний реєстр адвокатів України, відомості якого перебувають у вільному доступі (https://erau.unba.org.ua/), має можливість друку, що може слугувати зручним засобом для уповноваженої особи в частині обґрунтування / документального підтвердження застосування виключення за підпунктом 9 пункту 13 Особливостей:
Як правило, такий предмет закупівель становить інтерес для замовника, якщо в того немає власної юридичної служби, однак є потреба у захисті інтересів у суді, або ж у разі участі замовника у кримінальному провадженні як потерпілого тощо.
При закупівлі послуг адвокатської діяльності замовникам слід зважати, щоб придбані послуги не входили до сфери відповідальності та прямих посадових обов’язків працівників замовника (наприклад, консультування, надання роз’яснень структурним підрозділам тощо). Такі випадки завжди привертають пильну увагу державних аудиторів, які можуть вважати такі договори про закупівлю фіктивними, що призведе до звинувачення в розтраті коштів замовника (особливо це характерно для так званих договорів «за абонплатою», тобто коли предметом договору є не надання конкретних послуг у рамках конкретної справи, а сама можливість звернутися за послугами адвоката у будь-який час та отримати їх визначений обсяг).
Деякий час за цим підпунктом можна було придбати і послуги нотаріусів, однак ця можливість була виключена попередніми змінами, що набули чинності з 03.01.2023.
Наостанок нагадуємо, що згідно з сьомими змінами, зокрема до пункту 13 Особливостей, у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпункту 9 пункту 13 замовник разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування застосування замовником підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту.
Також можете завантажити приклад протоколу щодо закупівлі за виключенням за пп. 9 п. 13 Особливостей. Про інші виключення читайте в таких статтях:
- «Надпорогові закупівлі без відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей): нові правила з 25.02.2023», де навели основні тези, які потрібно знати уповноваженій особі щодо застосування виключень за пунктом 13 Особливостей, та розібрали два перші виключення, передбачені цим пунктом.
- «Нагальна потреба як причина незастосування відкритих торгів чи електронного каталогу (пункт 13 Особливостей)», в якій поговорили про «нагальність» закупівлі.
- «Відсутність конкуренції в закупівлях: що слід знати уповноваженій особі», де коротко поговорили про п’ять підпунктів пункту 13 Особливостей та навели приклади відповідних протоколів.
- «Укладення прямого договору після тендеру, що не відбувся: умови застосування та приклад протоколу», в якій надали доцільні рекомендації для застосування цього виключення, щоб не уникнути уваги контролюючих органів.
- «Закупівлі додаткового обсягу товару або робіт чи послуг: умови під час воєнного стану», де сформулювали загальні умови застосування цього виключення та розглянули декілька прикладів.