Відкриті торги з 19.10.2022 у скрінах з коментарями

Олександр Наріжний
2900
8 Листопада 2022
Відкриті торги з 19.10.2022 у скрінах з коментарями
2900
8 Листопада 2022

У статті «Алгоритм відкритих торгів з 19.10.2022 за новими особливостями» ви отримали чітку таблицю, яка побудована з огляду на Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням вимог постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Утім, погодьтесь, практичне проведення відкритих торгів має свої нюанси.

Тож, для того щоб не допустити помилок під час оголошення процедури закупівлі, у цьому матеріалі розглянемо основні особливості «нових» відкритих торгів (далі — ВТ) відповідно до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), на прикладі майданчика Zakupki.Prom.

Перед оголошенням створіть план з відповідним видом процедури закупівлі:

Самі ВТ складаються з таких етапів:

Далі зупинимось докладніше на кожному з них.

Прийняття пропозицій

Зараз ВТ завжди оголошуються як мультилотова закупівля, навіть якщо лот буде лише один. У зв’язку з цим на сторінці закупівлі завжди буде позначка «Мультилотова»:

Тепер потрібно внести три назви: узагальнену назву всієї закупівлі, узагальнену назву лота та конкретну назву предмета закупівлі. Також свою специфіку тепер має і зазначення очікуваної вартості. Перше поле з очікуваною вартістю, яке ви зустрінете на сторінці створення ВТ, буде стосуватися всієї закупівлі. Це поле недоступне для редагування:

У цьому місці вам потрібно тільки вказати, чи включається у вартість ПДВ. А вже конкретну суму ви вказуєте в блоці по лоту трохи нижче:

Якщо лотів декілька, у полі із сумою всієї закупівлі (те, що не редагується) буде автоматично порахована загальна вартість по всіх лотах (або там буде вказана сума конкретного лота, якщо він один).

Що ще важливо щодо очікуваної вартості? У ВТ у постачальників буде можливість запропонувати ціну, більшу за очікувану вартість вашої закупівлі. Ця можливість доступна за замовчуванням у всіх ВТ, тобто замовникам не потрібно на майданчику це якось спеціально зазначати. Але вам треба буде заздалегідь продумати, яким чином ви будете розглядати такі пропозиції. Для цього в тендерній документації необхідно прописати, чи приймаєте ви до розгляду тендерні пропозиції з ціною, що перевищує очікувану вартість. Якщо приймаєте, необхідно зазначити максимальний відсоток, на який цінова пропозиція учасника може бути більшою за вашу очікувану вартість. Якщо напишете, що не приймаєте, ви матимете право такі тендерні пропозиції відхиляти.

Доцільно прочитати матеріал «Щодо відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції за Особливостями». Після блоку з очікуваною вартістю вкажіть кінцевий термін прийняття пропозицій. Увесь період прийняття тендерних пропозицій може тривати мінімум 7 календарних днів:

Якщо ви хоча б один раз створювали відкриті торги за старими правилами, то, напевно, пам’ятаєте розділ, що відображений на наступному скріншоті:

Це електронна тендерна документація, точніше її половина, у якій замовник вказував інформацію для учасника, яким чином той повинен підтвердити відсутність підстав для відхилення за частиною 1 статті 17 Закону. До 19.10.2022 можна було вимагати підтвердження, просто проставивши галочки, або шляхом заповнення текстового поля чи завантаження файлу.

Відповідно до Особливостей з 19.10.2022 замовник на цьому етапі в частині підтвердження відсутності підстав за статтею 17 Закону не може вимагати нічого, крім самодекларування. Самодекларування в електронній системі — це процес під час подання тендерної пропозиції, за яким учасник «галочками» підтверджує відсутність підстав для відхилення. З боку учасника це має такий вигляд:

Ці галочки від учасників будуть вимагатися автоматично, утім, замовнику варто про це зазначити в тендерній документації (див. приклад Додатка 1 до тендерної документації (кваліфікаційні критерії, вимоги статті 17 Закону та інші вимоги)). Оскільки Особливостями заборонено вимагати щось інше, у замовників більше немає потреби щось змінювати в цьому розділі, тому тепер він буде прихований і відображатиметься компактно.

І остання особливість нових ВТ стосується адреси. В Особливостях написано «…у разі коли оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про місце поставки (оприлюднення якої передбачено Законом) несе загрозу безпеці замовника, така інформація може зазначатися як найменування населеного пункту, в який здійснюється доставка товару (в якому виконуються роботи чи надаються послуги).» Суто з технічної точки зору заповнювати обов’язково лише країну, решта полів є опціональними. Проте ми рекомендуємо все ж таки вказувати назву населеного пункту, щоб не порушувати вимоги Особливостей:

Решта електронних полів не будуть для вас новими, якщо ви вже проводили відкриті торги чи спрощену закупівлю. Після заповнення всіх полів збережіть внесену інформацію та застосуйте КЕП.

Далі одразу розпочнеться період прийняття пропозицій. У цей період учасники мають можливість не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерних пропозицій звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації або з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі.

Усі запитання / вимоги зберігаються в системі без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Вони є доступними для перегляду всім користувачам, незалежно від статусу закупівлі. Якщо учасник поставив запитання або висунув вимогу, замовник зобов’язаний надати відповідь протягом 3 календарних днів з дня оприлюднення запитання або вимоги в системі.

Також учасники мають право подавати скарги до Антимонопольного комітету, що можуть стосуватись умов закупівлі, які зазначені у вашій тендерній документації. Зробити це можливо не пізніше ніж за 3 дні до завершення періоду прийняття пропозицій. Ви маєте право з власної ініціативи чи за результатами звернень або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до оголошення чи тендерної документації. Для цього на сторінці закупівлі натисніть кнопку «Редагувати»:

У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до закінчення строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше ніж 4 дні.

У період прийняття тендерних пропозицій будь-який учасник, що зареєстрований у системі, може подати свою тендерну пропозицію. До моменту старту електронного аукціону кількість, цінові пропозиції та документи учасників не відображаються.

Також редакція порталу RADNUK.COM.UA спільно з майданчиком ZAKUPKI.PROM підготувала для вас вебінар «Технічна реалізація відкритих торгів за особливостями»:

Аукціон

Аукціон — це етап закупівлі, протягом якого учасники по черзі знижують ціни. Він відбувається після закінчення періоду прийняття пропозицій та лише за умови наявності двох чи більше учасників.

Якщо тільки один учасник подав пропозицію, закупівля одразу переходить на етап «Кваліфікація». Якщо жоден учасник не подав пропозицію, закупівля автоматично набуває статусу «Не відбулась».

Дата та час проведення аукціону визначаються системою автоматично, але він може бути призначений лише в робочий день. Замовник та інші учасники системи, які не беруть участі в закупівлі, можуть спостерігати за перебігом електронного аукціону в онлайн-режимі. Для цього необхідно перейти за посиланням.

Аукціон складається з трьох раундів. Під час кожного раунду учасники мають дві хвилини, щоб зробити свій хід. В учасника є право: залишити свою цінову пропозицію без змін; знизити свою цінову пропозицію на мінімальний крок аукціону; знизити свою цінову пропозицію на ту суму, яку учасник вважає необхідною. Але вона повинна бути не менше ніж мінімальний крок аукціону.

По завершенню третього (фінального) раунду відбувається оголошення результатів. Після цього відкривається список з інформацією про кінцеві ставки, а також назви компаній-учасників. Далі закупівля переходить на етап кваліфікації.

Кваліфікація

На оцінку кожної пропозиції в замовника є 5 робочих днів. Коли учасник потрапляє на розгляд, у вас будуть такі кнопки:

Якщо ціна учасника буде визначена як аномально низька, у вас з’явиться відповідне повідомлення. У цьому повідомленні буде вказана дата, до якої учасник повинен надати обґрунтування своїй ціні. До цієї ж дати у вас відсутня можливість підтвердити або відхилити учасника:

Порада учасникам: для того щоб учасники закупівель могли вирахувати ціну, яка не буде аномально низькою, доцільно використовувати спеціально розроблений інструмент «Аномально низька ціна».

Якщо під час розгляду тендерної пропозиції ви виявили невідповідності в документах, що подані учасником, не менше ніж за два робочі дні до закінчення строку розгляду ви повинні розмістити повідомлення з вимогою усунути ці невідповідності.

Під невідповідністю розуміється в тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції документів, подання яких вимагається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося).

Невідповідністю в документах, які надаються учасником на виконання вимог технічної специфікації, вважаються технічні помилки, описки, які не призводять до зміни предмета закупівлі, найменування товару, марки, моделі тощо, що були запропоновані учасником.

Щоб повідомити про невідповідність, натисніть однойменну кнопку і текстом пропишіть, що саме учасник повинен виправити. Можливість завантажити протокол чи будь-який інший файл при цій дії відсутня:

Як було зазначено раніше, строк розгляду найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції не повинен перевищувати 5 робочих днів з дня завершення електронного аукціону. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення. Для цього потрібно натиснути на кнопку «Продовжити термін розгляду»:

Після розгляду всіх документів вам потрібно натиснути кнопку «Підтвердити», якщо тендерна пропозиція учасника відповідає вашим вимогам, або кнопку «Відхилити», якщо не відповідає. При підтвердженні або відхиленні обов’язково потрібно завантажити файл (протокол розгляду). Після цього пропозиція учасника набуває відповідного статусу і розпочинається п’ятиденний період оскарження:

Закупівля ж переходить на останній етап — «Пропозиції розглянуті».

Пропозиції розглянуті

Поки триває період оскарження, учасники можуть подати скарги або відправити вимоги щодо рішення про дискваліфікацію чи про визначення переможця. У разі надходження вимоги ви зобов’язані не пізніше ніж через 4 дні надати відповідь (але до моменту оприлюднення договору).

У переможця, у свою чергу, є 4 календарні дні з моменту публікації повідомлення про намір укласти договір, щоб завантажити документи, визначені пунктами 3, 5, 6, 12 частини першої та частиною другою статті 17 Закону. Зверніть увагу, що замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, якщо доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Якщо переможець не завантажив необхідні документи по статті 17 (або зробив це невчасно), вам потрібно спочатку повернути його на кваліфікацію, а потім відхилити:

Це саме потрібно зробити, якщо переможець сам відмовився від підписання договору про закупівлю. Якщо після відхилення переможця у вас залишились нерозглянуті учасники, майданчик автоматично запропонує вам тендерну пропозицію наступного в черзі.

Якщо переможець завантажив усі необхідні документи, а рішення щодо визначення переможця не було оскаржено в АМКУ, ви можете переходити до підписання договору. Підписати договір потрібно не пізніше ніж через 15 календарних днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору про закупівлю може бути продовжений до 60 днів.

Після підписання договору про закупівлю у вас є 3 робочі дні, щоб оприлюднити його на майданчику. Для цього натисніть кнопку «Завантажити договір»:

Внесіть в електронні поля інформацію щодо договору та прикріпіть файл з договором і всі додатки до нього у форматі PDF. Після цього натисніть кнопку «Завантажити» і застосуйте ваш електронний підпис:

Одразу після цього закупівля набуде статусу «Завершено»:

Наостанок для користувачів порталу «Радник» залишимо перелік корисних зразків документів:

  1. Приклад Тендерної документації (за Особливостями);
  2. Приклад Додатка 1 до тендерної документації (кваліфікаційні критерії, вимоги статті 17 Закону та інші вимоги);
  3. Приклад Додатка 2 до тендерної документації (технічні вимоги до предмета закупівлі);
  4. Приклад Додатка 3 до тендерної документації (проєкт Договору);
  5. Приклад протоколу про затвердження (змін до) РП (за Особливостями);
  6. Приклад протоколу про затвердження тендерної документації (за Особливостями);
  7. Протокол про продовження строку розгляду тендерної пропозиції;
  8. Протокол про продовження строку на укладання договору.
Тендери

Публікації для учасників щодо особливостей участі при проведенні замовниками відкритих торгів (в тому числі відкритих торгів з публікацією англійською мовою), торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу: алгоритм, поради, кейси з практики, тощо.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО