Статтю 10 Закону про держзакупівлі доповнили абзацом щодо оприлюднення інформації про закупівлі

Редакція
1105
17 Червня 2015
Статтю 10 Закону про держзакупівлі доповнили абзацом щодо оприлюднення інформації про закупівлі
1105
17 Червня 2015

Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» (далі — Закон) від 09.04.2015 № 319-VIII, що деталізує порядок оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних. Вищезазначений нормативно-правовий акт набрав чинності з 01.05.2015 року. Закон був опублікований в офіційному виданні «Голос України» від 30.04.2015 № 78.

Закон передбачає внесення змін до частини п’ятої статті 10 Закону України «Про здійснення державних закупівель» (Відомості Верховної Ради України, 2014 р., № 24, ст. 883), а саме доповнення абзацом другим такого змісту:

«Уповноважений орган забезпечує оприлюднення інформації про закупівлі, зазначеної в частині першій цієї статті, відповідно до вимог Закону України “Про доступ до публічної інформації”, у тому числі у формі відкритих даних».

Актуальність цих змін, затверджених Законом України від 14.10.2014 року № 1699-VII, пов’язана зі втіленням державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2014–2017 роки, затверджену Законом України від 14.10.2014 року № 1699-VII. Даними засадами передбачено, що одним із заходів реалізації Антикорупційної стратегії у сфері доступу до інформації є створення нормативно-правової та організаційної основи для запровадження доступу до інформації у формі відкритих даних і повторного використання інформації.

На сьогодні законодавчими актами України не визначено як саме поняття публічної інформації у формі відкритих даних, так і стандартів оприлюднення такої інформації у формі відкритих даних. Хоча відповідні стандарти є необхідними для забезпечення оприлюднення та періодичного оновлення державними органами влади та органами місцевого самоврядування інформації у форматі, що надає змогу в подальшому вільно обробляти таку інформацію за допомогою автоматизованих засобів.

Метою Закону є забезпечення реалізації права особи на доступ до інформації, що становить суспільний інтерес, забезпечення прозорості в діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування шляхом упровадження механізму оприлюднення публічної інформації у вигляді відкритих даних.

На сьогодні доступ до відкритих даних активно підтримують та розвивають міжнародні ініціативи та організації. У межах Ініціативи «Партнерство «Відкритий уряд» 2011 року Україна приєдналася до зазначеної Ініціативи та зобов’язалася впроваджувати принципи декларації Відкритого уряду щодо відкритості і прозорості державної політики.

Згідно із цими принципами, держави-учасниці зобов’язуються підвищити доступність інформації про діяльність державних органів на кожному рівні влади, а інформацію ті повинні надавати вчасно. Вона повинна мати високу цінність (у тому числі й «сирі дані»), а також бути у форматах, які громадяни можуть легко знайти, зрозуміти, використати та в подальшому неодноразово використовувати.

Європейська комісія ще 2011 року оцінила, що відкриття можливостей для повторного використання інформації у вигляді «відкритих даних» може приносити економіці Європейського Союзу додатково 40 мільярдів євро доходу щорічно. Консалтингова компанія «Мак Кінзі енд Компані» у 2013 році оцінила ймовірний економічний ефект від реалізації концепції відкритих даних: це може приносити економіці Сполучених Штатів Америки близько трьох трильйонів доларів США щорічно. Доступ до «відкритих даних» розглядають як необхідну частину інноваційного розвитку економіки, він також є важливим інструментом упровадження електронного врядування.

Отже, доступ до інформації у формі «відкритих даних» характеризується певними ключовими позитивними новаціями. По-перше, це дає право кожному на доступ та подальше вільне використання відкритих даних, у тому числі і як засіб контролю за органами державної влади та органами місцевого самоврядування, і як дієвий спосіб для запобігання та виявлення корупції, участі громадськості в прийнятті владних рішень. По-друге, інформація у формі «відкритих даних» підвищує ефективність діяльності публічної адміністрації, поліпшує якість послуг електронного урядування. І найголовніше — це економічний актив, що здатен створювати нову вартість, формувати новий ринок інформаційних послуг, стимулювати бізнес-активність і залучати інвестиції.

Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО