Семінар-практикум на тему «Система електронних державних закупівель ProZorro: міфи та реальність»

Ольга Терещенко
3774
18 Вересня 2015
Семінар-практикум на тему «Система електронних державних закупівель ProZorro: міфи та реальність»
3774
18 Вересня 2015

Четвертого серпня 2015 року відбувся семінар-практикум на тему «Система електронних державних закупівель ProZorro: міфи та реальність». Даний захід був організований Програмою USAID «Лідерство в економічному врядуванні» (ЛЕВ), що впроваджується Фондом «Східна Європа» в партнерстві з Інститутом економічних досліджень та політичного консалтингу, CASE-Україна та Київським інститутом економіки при Київській школі економіки. Спікером на даному семінарі-практикумі виступила Кристина Гуцалова, координатор ProZorro, проектний менеджер з реформи державних закупівель (проектний офіс при Національній раді реформ).

Свій виступ вона розділила на три частини: історію створення проекту ProZorro, особливості роботи в цій системі та відповіді на питання аудиторії. Кристина Гуцалова наголосила, що актуальність та необхідність реформування і впровадження електронних закупівель полягає в збитковості проведення державних закупівель для державного бюджету. З 250 млрд грн, які виділяють на державні закупівлі загалом, 50 млрд грн використовують неефективно. Також спікер зазначила, що на сьогодні функціонують шість електронних майданчиків, найближчим часом до них приєднаються ще три. Електронні майданчики, які зацікавлені у співпраці, мають змогу долучатися до цього списку. Надсилати свої пропозиції щодо співпраці необхідно на електронну пошту, що зазначена на офіційному сайті ProZorro.

У слухачів виникало багато питань з приводу вищезгаданого нововведення. Одне з них таке: «Чому майданчиків ціла низка, а не один?». Кристина Гуцалова аргументувала це тим, що при розробленні механізму функціонування системи ProZorro був врахований досвід попередніх спроб впровадження електронних закупівель та прогалини в діяльності ДП «Зовнішторгвидав Україна». Через це команда ProZorro не закріплювала монополії одного електронного майданчика або держави в особі певного державного органу та надала можливість долучитися всім охочим. Акцентується увага, що Центральна база даних єдина для всіх майданчиків, а отже, немає різниці, на якому з них ви зареєстровані, інформацію відображено для всіх однакову.

Також у спікера запитували про цінові межі проведення електронних процедур. На сьогодні електронні закупівлі проводять для процедур допорогових, тобто, згідно з частиною 1 статті 2 Закону України «Про здійснення державних закупівель», вартість предмета закупівлі (без урахування податку на додану вартість), товару (товарів), послуги (послуг) є меншою 100 тисяч гривень, а робіт — 1 мільйон гривень. Також спікер звернула увагу, що за кожну подану пропозицію учасник сплачує 175 грн, але якщо очікувана вартість предмета закупівлі, на яку він подав пропозицію, менше 35 000 грн, то учасник не сплачує жодних платежів. При цьому реєстрація на всіх електронних майданчиках безкоштовна.

Під час обговорення було також порушено питання невстановлення на сьогодні найнижчої цінової межі проведення закупівлі. Наприклад, якщо необхідно закупити послугу із заправки картриджа, то треба чекати не менше п’яти робочих днів, аж поки замовник зможе отримати таку послугу. Було озвучено пропозицію щодо врегулювання даного питання. Кристина Гуцалова ж розповіла про наявну пропозицію на законодавчому рівні встановити граничну цінову межу проведення електронних закупівель — 3000 грн, але на сьогодні даних обмежень ще немає. При цьому окремі замовники виступають проти такої граничної межі, мотивуючи це тим, що всі закупівлі повинні бути прозорими (незалежно від суми).

Багато питань в аудиторії виникло й щодо процесу оскарження дій та рішень, які приймають учасники та замовники електронних закупівель. Кристина Гуцалова висвітлила такий механізм оскарження, що діє сьогодні: скаржник надсилає скаргу на електронні пошти: claims@ti-ukraine.org , claims@prozorro.org або електронна пошта Замовника, вказана ним у відповідній пропозиціі щодо якої направляється звернення (якщо Замовник не розмістив таку інформацію, то ініціатор звернення може звернутись за такою інформацією до Замовника або Адміністратора системи). Детальніше з оскарженням електронних закупівель Ви можете ознайомитися на стор. 33-34.

Отже, сподіваємось, що всі проблемні ситуації, озвучені на даному заході, будуть врегульовані нормативними приписами в найближчому майбутньому і що електронні закупівлі ефективно почнуть функціонувати на ринку державних закупівель України. 

Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)