З 23.10.2024 внесено зміни до Закону України «Про публічні закупівлі». Так, під час здійснення закупівель послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва з цієї дати застосовуються нові вимоги звітування, про які ми розповідали в статті «Нові правила звітування в закупівлях робіт та чотири відповіді на ваші запитання».
Однак у цій статті спробуємо розібратись із тим, чому і навіщо прийняли зміни щодо прозорого будівництва з погляду пояснювальної записки до Закону, яким були внесені такі зміни.
Так, в пояснювальній записці зазначено, що тільки за час повномасштабного вторгнення (2022-2023 роки) за кодом національного класифікатора України ДК 021:2015 450000000-7 «Будівельні роботи та поточний ремонт» було укладено договорів про закупівлю на загальну суму понад 518 млрд грн. Водночас на придбання та ремонт озброєння Міністерством оборони України витрачено 664 млрд грн!
При цьому здебільшого замовники уникають публікації у системі Прозорро інформації про вартість матеріальних ресурсів, що будуть використані згідно з договором про закупівлю у будівництві та ремонті, обмежуючись публікацією загальної договірної ціни.
Проведений аналіз закупівель вартістю більше 20 млн грн показав, що замовники оприлюднюють документи, які містять ціну на матеріальні ресурси, лише у 21 % випадків. У зазначеній записці, зокрема, наведено декілька прикладів закупівель, під час яких ціни на матеріальні ресурси були суттєво завищені, якщо порівняти з ринковими, а замовниками не оприлюднено документів, що містять ціну на матеріальні ресурси.
Приклад 1
Під час подальшого журналістського розслідування та витребування документів з цінами на матеріальні ресурси встановлено, що із загальної вартості закупівлі в 1,1 млрд грн на матеріальні ресурси (будівельні матеріали) передбачено 629 млн грн.
При цьому вартість 13 найменувань з усіх матеріальних ресурсів становить 462 млн грн. Із цієї суми 243 млн грн — це орієнтовний розмір перевищення кошторисних цін на матеріальні ресурси над ринковими.
Деталі розслідування — за посиланням https://nashigroshi.org/2023/10/25/rozpyl-mil-iarda-na-hospitali-dlia-viys-kovykh-u-kyievi-z-marzhoiu-kh2/.
Приклад 2
За результатами торгів було укладено сім договорів про закупівлю робіт з реконструкції загальною вартістю 597 млн грн. З цієї суми на матеріальні ресурси припадає 85 % — 506 млн грн, з яких 283 млн грн — це вартість поліетиленових та сталевих труб, а також піску.
Однак на момент закупівлі цей обсяг матеріальних ресурсів коштував на ринку 118 млн грн. Орієнтовний розмір перевищення кошторисних цін на матеріальні ресурси над ринковими становить 165 млн грн.
У відповідь на матеріали журналістського розслідування керівництво Миколаївської обласної військової адміністрації публічно зобов’язалось сплатити за матеріальні ресурси кошти виключно за ринковими цінами.
Деталі розслідування — за посиланням https://nashigroshi.org/2023/10/04/mil-iardnyy-rozpyl-po-vertykali-kima/.
У записці також зазначено, що згідно з оприлюдненими правоохоронними органами даними ними системно порушуються кримінальні провадження у зв’язку із завищенням вартості матеріальних ресурсів у будівництві. Лише Національним антикорупційним бюро України в 11 кримінальних провадженнях встановлено факти завищення цін на будівельні матеріали, інші матеріальні ресурси, що використовуються в будівництві та ремонті. У семи кримінальних провадженнях виявлено завищення такої вартості на 362 млн грн. Вартість завищення в чотирьох інших провадженнях на цей час не встановлена у зв’язку з проведенням експертиз.
Тому норми проєкту Закону відіграватимуть превентивну функцію. Обов’язок оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси запобігатиме вчиненню кримінальних правопорушень у сфері будівництва.
Матеріали на порталі Радник за тематикою цією статті:
- «Зміни щодо оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва»;
- «Інформація про ціни на матеріальні ресурси: зразок для закупівель з 23.10.2024»;
- «Огляд листа Мінекономіки від 28.10.2024 щодо інформації про ціни на матеріальні ресурси».