Наказ Мінфіну “Про затвердження Методики визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх переліку та порядку застосування”
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
27.09.2024 | м. Київ | N 476 |
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
01 жовтня 2024 р. за N 1474/42819
Про затвердження Методики визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх переліку та порядку застосування
Із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 4 жовтня 2024 року N 491
Відповідно до частини двадцятої статті 8 Закону України “Про публічні закупівлі”, підпункту 5 пункту 4 та пункту 8 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року N 375, та з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до законодавства
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі, що додаються:
Методику визначення автоматичних індикаторів ризиків;
Перелік автоматичних індикаторів ризиків;
Порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства фінансів України від 28 жовтня 2020 року N 647 “Про затвердження Методики визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх переліку та порядку застосування”, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23 грудня 2020 року за N 1284/35567.
3. Управлінню фіскальних ризиків Міністерства фінансів України забезпечити в установленому порядку:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра фінансів України Улютіна Д. В. та Голову Державної аудиторської служби України Басалаєву А. В.
Міністр | Сергій МАРЧЕНКО |
ПОГОДЖЕНО: | |
Голова Державної аудиторської служби України | Алла БАСАЛАЄВА |
Виконувач обов’язків Міністра економіки України | Олексій СОБОЛЕВ |
Голова Антимонопольного комітету України | Павло КИРИЛЕНКО |
Перший заступник Міністра цифрової трансформації України | Олексій ВИСКУБ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
27 вересня 2024 року N 476
(гриф затвердження із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів України від 04.10.2024 р. N 491)
Методика
визначення автоматичних індикаторів ризиків
(заголовок Методики із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів України від 04.10.2024 р. N 491)
I. Загальні положення
1. Цією Методикою встановлено механізм визначення автоматичних індикаторів ризиків на основі даних електронної системи закупівель та інших відкритих джерел інформації.
2. У цій Методиці терміни вжито в таких значеннях:
автоматичні індикатори ризиків (далі – індикатори) – критерії із заданими наперед параметрами, використання яких дає можливість автоматично здійснювати вибір закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель;
закупівля – процедура закупівлі, в тому числі особливості якої передбачено в законах, що визначені в частинах восьмій та дев’ятій статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі”, спрощена закупівля, а також закупівля, за якою в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, щодо яких у органу державного фінансового контролю є повноваження здійснювати моніторинг (далі – моніторинг закупівлі);
персональний кабінет – частина електронної системи закупівель, що забезпечує реєстрацію працівників органу державного фінансового контролю, автоматичне розміщення, отримання і передання інформації та документів під час проведення моніторингу закупівлі, користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якої здійснюється за допомогою мережі Інтернет;
пріоритет ризику – показник значущості ризику, що використовується для класифікації потенційного впливу наявності ознак порушень законодавства у сфері публічних закупівель на результат закупівлі;
система автоматичних індикаторів ризиків (далі – ризик-система) – аналітичний обчислювальний комплекс в електронній системі закупівель, що забезпечує постійний розрахунок індикаторів на основі відкритих даних з API-сервісу (прикладний програмний інтерфейс сервіс) електронної системи закупівель.
Інші терміни в цій Методиці вжито в значеннях, наведених у Законах України “Про публічні закупівлі”, “Про оборонні закупівлі”, постанові Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року N 166 “Про затвердження Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків”.
(абзац сьомий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з
наказом Міністерства фінансів України від 04.10.2024 р. N 491)
II. Методика визначення індикаторів
1. Індикатори розраховуються з метою визначення закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель та/або свідчать про ймовірність допущення таких порушень.
2. Розрахунок індикаторів здійснюється ризик-системою за допомогою програмного забезпечення, яке використовує алгоритми розрахунку згідно із заданими параметрами.
3. Для розрахунку індикаторів ризик-система може використовувати інформацію, яку розміщено або оприлюднено в таких джерелах:
електронна система закупівель;
єдині державні реєстри;
бази даних, відкриті для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
4. Алгоритмом розрахунку індикаторів передбачено аналіз інформації з джерел, зазначених у пункті 3 цього розділу, як під час проведення окремої закупівлі (за окремим лотом), так і кількох закупівель упродовж певного періоду.
Індикатори розраховуються протягом проведення закупівлі, укладення договору про закупівлю / державного контракту (договору) та його дії з урахуванням подій в електронній системі закупівель, що вмикають та вимикають індикатори.
5. Індикатори відображають інформацію щодо пріоритету ризику, опису ризику, параметрів та назви ризику.
6. Під час визначення переліку індикаторів кожному індикатору присвоюється пріоритет ризику:
високий пріоритет ризику;
середній пріоритет ризику;
низький пріоритет ризику.
Пріоритет ризику визначається з урахуванням впливу наявності ознак порушень законодавства у сфері публічних закупівель на результат закупівлі та враховується під час застосування індикаторів для формування переліку ризикових закупівель з метою прийняття прозорого, об’єктивного та неупередженого рішення про початок моніторингу закупівлі відповідно до положень законодавства у сфері закупівель.
7. Ризик-система фіксує:
дату та час розміщення закупівлі, щодо якої спрацював (спрацювали) індикатор (індикатори), у персональному кабінеті;
дату та час настання події в електронній системі закупівель, що вмикає індикатор (індикатори).
Начальник Управління фіскальних ризиків | Андрій САВЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства фінансів України 27 вересня 2024 року № 476 |
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01 жовтня 2024 р. за № 1475/42820 |
{Гриф затвердження із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
Перелік
автоматичних індикаторів ризиків
{Заголовок із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
№ з/п | Опис ризику, що містить ознаку порушення / порушень законодавства у сфері публічних закупівель | Параметри | Індикатор | Пріоритет ризику |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Ознака порушення/ порушень законодавства під час розгляду тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій) /пропозицій щодо предмета закупівлі або його частини (лота) (далі – тендерна (тендерні) пропозиція (пропозиції)) та/або відхилення (невідхилення) тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій) / пропозицій та/або невідміни тендерів/спрощеної закупівлі | Вид замовника Процедура / вид / спосіб закупівлі Предмет закупівлі Джерело фінансування Наявність забезпечення виконання договору Умови оплати Кількість учасників під час закупівлі товарів/ робіт або послуг Кількість учасників під час закупівлі товарів/ робіт або послуг тендерні пропозиції / пропозиції яких замовник відхилив Умови тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі, зокрема щодо застосування механізму усунення невідповідностей «24 години» Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів/ робіт або послуг | Замовник / державний замовник* (далі – замовник) відхилив тендерні пропозиції/ пропозиції учасників (не менше двох) під час закупівлі товарів або послуг, крім переможця | Високий пріоритет ризику (high risk) |
2 | Замовник відхилив тендерні пропозиції / пропозиції учасників (не менше двох) під час закупівлі робіт, крім переможця | Високий пріоритет ризику (high risk) | ||
3 | Замовник відхилив мінімум 2 учасників без застосування механізму усунення невідповідностей «24 години» | Високий пріоритет ризику (high risk) | ||
4 | Безпідставне застосування замовником під час спрощеної закупівлі механізму усунення невідповідностей «24 години» | Середній пріоритет ризику (medium risk) | ||
5 | Ознака порушення/ порушень законодавства щодо здійснення закупівлі без застосування визначених законодавством процедур/ видів / способів закупівель та/або щодо правомірності обрання та застосування процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі | Вид замовника Процедура / вид/ спосіб закупівлі Предмет закупівлі Джерело фінансування Умови оплати Договір про закупівлю/ державний контракт (договір) та/або зміни до нього Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів / робіт або послуг | Укладання замовником договору про закупівлю/ державного контракту (договору) на закупівлі товарів або послуг, виконання робіт без використання електронної системи закупівель | Середній пріоритет ризику (medium risk) |
6 | Укладання замовником договору про закупівлю/ державного контракту (договору) без використання електронної системи закупівель під час оскарження процедури закупівлі за аналогічним предметом закупівлі | Середній пріоритет ризику (medium risk) | ||
7 | Ознака порушення/ порушень законодавства під час укладання договору про закупівлю / державного контракту (договору) та/або внесення змін до нього | Вид замовника Процедура / вид/спосіб закупівлі Предмет закупівлі Наявність забезпечення виконання договору Істотні умови договору про закупівлю / державного контракту (договору) та/або змін до нього Джерело фінансування Умови оплати Договір про закупівлю/ державний контракт (договір) та/або зміни до нього Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів/ робіт або послуг | Замовник змінив істотні умови договору про закупівлю/ державного контракту (договору) в частині збільшення ціни та зміни строку його дії | Високий пріоритет ризику (high risk) |
8 | Короткий строк виконання договору про закупівлю / державного контракту (договору) | Високий пріоритет ризику (high risk) | ||
9 | Ознака порушення/ порушень через невиконання вимог органу оскарження/ та/або відхиленні (невідхиленні) тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій) / пропозицій | Вид замовника Процедура / вид / спосіб закупівлі Предмет закупівлі Скарга органу оскарження Рішення органу оскарження Джерело фінансування Кількість учасників під час закупівлі товарів/ робіт або послуг Кількість випадків визнання переможцем одного і того учасника Договір про закупівлю/ державний контракт (договір) та/або зміни до нього Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів/ робіт або послуг | Замовник повторно визнає переможцем учасника після винесення рішення органом оскарження | Високий пріоритет ризику (high risk) |
10 | Невиконання замовником рішення органу оскарження у встановлений термін | Середній пріоритет ризику (medium risk) | ||
11 | Замовник відхилив мінімум 2 учасників за наявності скарги в органі оскарження | Низький пріоритет ризику (low risk) | ||
12 | Ознака порушення/ порушень порядку оприлюднення інформації про закупівлю / документів | Вид замовника Процедура / вид/спосіб закупівлі Предмет закупівлі Термін оприлюднення інформації про закупівлю/ документів минув Договір про закупівлю/ державний контракт (договір) та/або зміни до нього Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів/ робіт або послуг | Невідхилення замовником тендерної пропозиції/пропозиції переможця закупівель у разі невиконання ним вимог щодо оприлюднення документів | Середній пріоритет ризику (medium risk) |
13 | Ознаки порушення/ порушень законодавства у сфері закупівель (крім зазначених у пунктах 1-12) | Вид замовника Процедура / вид / спосіб закупівлі Предмет закупівлі Джерело фінансування Кількість учасників під час закупівлі товарів/ робіт або послуг Умови тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі Кількість учасників під час закупівлі товарів/ робіт або послуг тендерні пропозиції / пропозиції яких замовник відхилив Договір про закупівлю/ державний контракт (договір) та/або зміни до нього Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів/ робіт або послуг | Інші індикатори, параметри яких дозволяють автоматично здійснити вибір закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель, та які ідентифіковані органом державного фінансового контролю під час здійснення своїх повноважень | Високий пріоритет ризику (high risk) |
Середній пріоритет ризику (medium risk) | ||||
Низький пріоритет ризику (low risk) |
__________
* До державних замовників належать державні замовники у сфері оборони, служби державного замовника, а також військові частини, організації (установи, заклади), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів).
{Перелік із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
Начальник Управління фіскальних ризиків | А. Савенко |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства фінансів України 27 вересня 2024 року № 476 |
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01 жовтня 2024 р. за № 1476/42821 |
{Гриф затвердження із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
Порядок
застосування автоматичних індикаторів ризиків
{Заголовок із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
1. Цим Порядком встановлено механізм застосування автоматичних індикаторів ризиків для формування переліку ризикових закупівель з метою прийняття органом державного фінансового контролю прозорого, об’єктивного та неупередженого рішення про початок моніторингу процедури закупівлі, спрощеної закупівлі, а також закупівлі, за якою в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель (далі – моніторинг закупівлі), на підставі даних автоматичних індикаторів ризиків.
Дія цього Порядку поширюється на закупівлі товарів, робіт і послуг, що здійснюються відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» та з урахуванням особливостей, встановлених Законом України «Про оборонні закупівлі», постановами Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» та від 11 листопада 2022 року № 1275 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану», та щодо яких у органу державного фінансового контролю є повноваження здійснювати моніторинг.
{Абзац другий пункту 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
автоматичні індикатори ризиків (далі – індикатори) – критерії із заданими наперед параметрами, використання яких дає можливість автоматично здійснювати вибір закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель;
закупівля – процедура закупівлі, у тому числі особливості якої передбачені в законах, що визначені в частинах восьмій та дев’ятій статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», спрощена закупівля, а також закупівля, за якою в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, щодо яких у органу державного фінансового контролю є повноваження здійснювати моніторинг;
перелік ризикових закупівель – перелік закупівель, щодо яких спрацювали індикатори, автоматично розміщений у персональному кабінеті;
персональний кабінет – частина електронної системи закупівель, що забезпечує реєстрацію працівників органу державного фінансового контролю, автоматичне розміщення, отримання і передання інформації та документів під час проведення моніторингу закупівлі, користування сервісами з автоматичним обміном інформацією, доступ до якої здійснюється за допомогою мережі Інтернет;
пріоритет ризику – показник значущості ризику, що використовується для класифікації потенційного впливу наявності ознак порушень законодавства у сфері публічних закупівель на результат закупівлі;
система автоматичних індикаторів ризиків (далі – ризик-система) – аналітичний обчислювальний комплекс в електронній системі закупівель, що забезпечує постійний розрахунок індикаторів на основі відкритих даних з API-сервісу (прикладний програмний інтерфейс сервіс) електронної системи закупівель.
Інші терміни у цьому Порядку вжито в значеннях, наведених у Законах України «Про публічні закупівлі», «Про оборонні закупівлі», постанові Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 166 «Про затвердження Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків».
{Абзац восьмий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
II. Порядок застосування індикаторів для формування переліку ризикових закупівель
1. Ризик-система в режимі реального часу відповідно до алгоритму розрахунку здійснює автоматичний розрахунок індикаторів в електронній системі закупівель та формує перелік ризикових закупівель з автоматичним розміщенням його у персональному кабінеті.
2. Ризик-система після спрацювання одного або кількох індикаторів за окремою закупівлею (або окремим лотом) автоматично здійснює підрахунок кількості спрацьованих індикаторів.
3. У разі спрацювання індикатора (індикаторів) за закупівлею (або окремим лотом) ризик-система автоматично присвоює закупівлі один із таких пріоритетів ризику:
4. У залежності від кількості спрацьованих індикаторів ризик-система присвоює закупівлі ранг ризику:
1 ранг ризику – 4 спрацьованих індикатора та більше;
2 ранг ризику – 3 спрацьованих індикатора;
3 ранг ризику – 2 спрацьованих індикатора;
4 ранг ризику – 1 спрацьований індикатор.
5. Орган державного фінансового контролю опрацьовує перелік ризикових закупівель з метою прийняття рішення про початок моніторингу закупівлі на підставі даних індикаторів.
6. Рішення про початок моніторингу закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) на підставі даних індикаторів за переліком ризикових закупівель з урахуванням рангу ризику, пріоритету ризику, джерела фінансування закупівлі та суми очікуваної вартості предмета закупівлі за такою черговістю:
в першу чергу щодо закупівель 1 рангу ризику за якими спрацював мінімум один індикатор з високим пріоритетом ризику;
{Абзац другий пункту 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
в другу чергу щодо закупівель 2 рангу ризику за якими спрацював мінімум один індикатор з високим пріоритетом ризику;
в третю чергу щодо закупівель 3 рангу ризику за якими спрацював мінімум один індикатор з високим пріоритетом ризику;
в четверту чергу щодо закупівель 4 рангу ризику за якими спрацював один індикатор з високим пріоритетом ризику;
у п’яту чергу щодо закупівель 1, 2, 3 рангів ризику за якими спрацював (спрацювали) індикатор (індикатори) з середнім, низьким пріоритетом ризику.
У разі наявності в переліку ризикових закупівель кількості ризикових закупівель, яка перевищує відповідний показник паспорта бюджетної програми органу державного фінансового контролю з урахуванням інших підстав для початку моніторингу, під час прийняття рішення про початок моніторингу закупівлі може бути застосовано додаткові до пріоритетів ризику та рангів ризику, критерії відбору:
сума очікуваної вартості предмета закупівлі (починаючи з найбільшої суми очікуваної вартості предмета закупівлі у порядку зменшення);
джерело фінансування закупівлі (за рахунок коштів, що використовуються відповідно до міжнародних угод ратифікованих Україною);
предмет закупівлі, а саме: товари, роботи та послуги, необхідні для відновлення країни та які закуповуються за державними програмами для забезпечення соціально важливих питань, які мають суспільний інтерес, та товари, внесені до переліку товарів, що є предметом закупівлі з підтвердженим ступенем локалізації виробництва;
замовник, що включений до реєстру суб’єктів природних монополій.
7. Під час прийняття рішення про початок моніторингу закупівлі на підставі даних індикаторів надається перевага закупівлям із переліку ризикових закупівель, відображених в персональному кабінеті, дата оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення відповідної процедури закупівлі / спрощеної закупівлі / звіту про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, за якими найближча до дати прийняття рішення про початок моніторингу закупівлі.
8. Під час прийняття рішення про початок моніторингу закупівлі, яку відображено в переліку ризикових закупівель в персональному кабінеті, враховуються повноваження органу державного фінансового контролю щодо здійснення моніторингу закупівель замовників та положення частини першої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі».
9. Алгоритми розрахунку індикатора (індикаторів) переглядаються та оновлюються адміністратором електронної системи закупівель за письмовим зверненням органу державного фінансового контролю.
10. У разі виявлення некоректного спрацювання індикатора (індикаторів), орган державного фінансового контролю письмово інформує адміністратора електронної системи для коригування алгоритму розрахунку індикатора (індикаторів). Адміністратор електронної системи закупівель письмово повідомляє орган державного фінансового контролю про доопрацювання відповідного алгоритму індикатора (індикаторів).
11. Питання, які не врегульовано цим Порядком, регулюються законодавством України у сфері закупівель.
{Пункт 11 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 491 від 04.10.2024}
Начальник Управління фіскальних ризиків | А. Савенко |
Error: Contact form not found.