Наказ Мінекономіки від 07.05.2024 № 11712 “Про затвердження Методичних рекомендацій щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування”
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінекономіки
_____________ № ______
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування
Розділ І. Загальні положення
1. Методичні рекомендації щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі – Методичні рекомендації) розроблено для підвищення ефективності здійснення публічних закупівель та дотримання принципів здійснення публічних закупівель відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі” з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (далі – постанова № 1178) та інших нормативно-правових актів, які регулюють сферу електроенергетики.
2. Метою Методичних рекомендацій є підготовка рекомендацій щодо розроблення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, підготовки тендерної документації, у тому числі проекту договору про закупівлю (договору про постачання електричної енергії споживачу) (далі – договір). Цими Методичними рекомендаціями визначено механізм та орієнтири для замовників (споживачів) (далі – замовники), які здійснюють відповідні закупівлі, з метою забезпечення максимальної економії, ефективності та пропорційності, добросовісної конкуренції серед учасників процедури закупівлі (електропостачальників) (далі – учасники), відкритості та прозорості на всіх етапах процедури закупівлі, недискримінації учасників та однакового ставлення до них, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі (далі – переможець) та запобігання корупційним діям і зловживанням.
3. Методичні рекомендації складаються з розділів, які містять конкретизовані рекомендації щодо встановлення вимог до учасників та предмета закупівлі, що можуть використовуватися замовниками під час підготовки тендерної документації, ураховуючи очікувану вартість закупівлі електричної енергії, обсяги закупівлі та специфіку закупівлі електричної енергії.
4. Терміни в Методичних рекомендаціях вживаються у значеннях, наведених у Законах України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон), “Про ринок електричної енергії” (далі – Закон РЕЕ), постанові № 1178, постановах Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 27.12.2017 № 1469 “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу”, від 14.03.2018 № 307 “Про затвердження Правил ринку”, від 14.03.2018 № 309 “Про затвердження Кодексу системи передачі”, від 14.03.2018 № 312 “Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії”.
Розділ ІІ. Рекомендації щодо організації публічних закупівель у сфері електроенергетики
1. На період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування під час здійснення публічних закупівель, зокрема електричної енергії, замовник керується вартісними межами, встановленими особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, затвердженими постановою № 1178 (далі – Особливості).
2. Закупівля електричної енергії здійснюється замовником на підставі наявної потреби або в разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Закупівля електричної енергії незалежно від її вартості включається до річного плану закупівель та здійснюється відповідно до нього.
З метою сприяння збільшенню конкуренції серед учасників та покращення результативності тендеру рекомендується замовникам здійснювати завчасно публікацію річного плану закупівель (наприклад, на початку року) для надання можливості потенційним учасникам краще підготуватися до процедури закупівель.
3. Відповідно до Закону замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) із зазначенням коду національного класифікатора України ДК 021:2015 “Єдиний закупівельний словник”, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 (із змінами) (далі – Закупівельний словник), зокрема залежно від місця поставки електричної енергії тощо.
4. Для забезпечення ефективного планування, успішного проведення закупівель та досягнення максимальної економії замовникам доцільно здійснювати аналіз ринку та проводити попередні ринкові консультації, у тому числі запитувати й отримувати пропозиції та інформацію від суб’єктів господарювання.
Проведення попередніх ринкових консультацій замовником не вважається участю суб’єктів господарювання в підготовці вимог до тендерної документації.
Ринкові консультації можуть передбачати такі складові:
1) уточнення інформації та даних для правильного визначення очікуваної вартості закупівлі електричної енергії;
2) отримання інформації щодо створення найбільш сприятливих для формування конкуренції умов щодо закупівлі електричної енергії, зокрема щодо обсягів закупівлі, технічних, кваліфікаційних та інших вимог, що встановлюються замовником у тендерній документації.
Розділ ІІІ. Рекомендації щодо розрахунку очікуваної вартості закупівлі електричної енергії
1. Під час формування очікуваної вартості закупівлі електричної енергії замовникам рекомендується використовувати метод порівняння ринкових цін відповідно до примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 (із змінами) (далі – Примірна методика), з урахуванням особливостей, визначених Методичними рекомендаціями.
Зазначений метод дозволить замовнику здійснити обґрунтований розрахунок очікуваної вартості закупівлі електричної енергії на основі аналізу ринку та врахування базових показників ціни, а також забезпечить раціональне прийняття рішень з питань закупівлі електричної енергії з урахуванням актуальних умов та обставин, що склалися на ринку.
2. Під час розрахунку очікуваної вартості електричної енергії замовникам рекомендовано здійснювати аналіз не менше трьох цінових пропозицій електропостачальників, що дозволить забезпечувати обґрунтоване прийняття рішень стосовно очікуваної вартості закупівлі електричної енергії.
До способів, що рекомендуються застосовувати для отримання інформації про ціну електричної енергії, належать:
1) направлення письмових запитів цінових пропозицій (у тому числі електронною поштою) електропостачальникам за примірною формою (додаток 1 до Методичних рекомендацій);
2) здійснення пошуку, збору та аналізу загальнодоступної інформації про ціну електричної енергії, до якої належать дані ринку “на добу наперед”, розміщені на сайті акціонерного товариства “Оператор ринку”, та дані про цінові пропозиції електропостачальників, розміщені на їхніх сайтах, веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (за кодом Закупівельного словника 09310000-5 “Електрична енергія”), та/або використання модулю аналітики “Bi Prozorro”.
3. Розрахунок очікуваної вартості закупівлі електричної енергії за методом порівняння ринкових цін рекомендується в один з таких способів:
1) визначити добуток середньоарифметичного значення масиву отриманих цінових пропозицій про ціну за одиницю електричної енергії на обсяг закупівлі відповідно до розділу ІІІ Примірної методики;
2) визначити з урахуванням базових показників (обсяг закупівлі, прогнозована ціна на ринку “на добу наперед”, тариф на послуги з передачі електричної енергії, торговельна надбавка / знижка електропостачальника) за такою формулою:
ОВ = (Цфпрогн.рдн + Тпер + V) × Wплан × Р , де
ОВ – очікувана вартість закупівлі електричної енергії (грн);
Wплан – плановий обсяг закупівлі електричної енергії для відповідного об’єкта замовника (кВт·год);
Цфпрогн.рдн – прогнозована ціна за 1 кВт·год електричної енергії, яка визначається як середньозважена ціна на ринку “на добу наперед” за останній повний календарний місяць без ПДВ (грн);
Тпер – діючий тариф на послуги з передачі електричної енергії на запланований місяць оголошення процедури закупівлі, затверджений НКРЕКП для оператора системи передачі у встановленому порядку за кВт·год без ПДВ (грн/кВт·год);
Р – математичне вираження можливої ставки податку на додану вартість (наприклад, ПДВ – 20 % дорівнює 1,2);
V – орієнтовна торговельна надбавка / знижка електропостачальника за 1 кВт·год електричної енергії без ПДВ, що розраховується за формулою: V = Цфпрогн.рдн × Х (грн);
Х – відсоток можливого коливання ціни електричної енергії в період проведення процедури закупівлі з урахуванням динаміки ринку та коливання цін, який може бути встановленим у межах 10 % (зазначений відсоток може бути збільшено або зменшено замовником залежно від планового обсягу споживання).
4. Згідно із Законом РЕЕ акціонерне товариство “Оператор ринку” за результатами торгів відповідно до правил ринку “на добу наперед” оприлюднює на власному офіційному веб-сайті за посиланням: www.oree.com.ua інформацію щодо ціни та обсягів купівлі-продажу електричної енергії для кожного розрахункового періоду та інші показники, які можуть бути використані як індикатори для визначення ціни електричної енергії товару на ринку електричної енергії.
Розділ IV. Рекомендації щодо підготовки тендерної документації
1. Замовником у тендерній документації обов’язково зазначається інформація про прийняття чи неприйняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість електричної енергії, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів. У разі визначення замовником у тендерній документації про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість електричної енергії, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, замовник повинен зазначити про прийнятний відсоток перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, визначеною замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів.
2. Замовником у тендерній документації зазначаються умови щодо надання інформації про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим кваліфікаційним критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Замовником не застосовуються положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону в разі проведення відкритих торгів відповідно до Особливостей для закупівлі електричної енергії.
3. Замовник не вимагає від учасника під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, за винятком самостійного декларування відсутності таких підстав учасником відповідно до абзацу шістнадцятого пункту 47 Особливостей.
4. З метою створення умов для добросовісної конкуренції серед потенційних учасників замовнику під час формування тендерної документації рекомендовано виважено встановлювати кількість необхідних документів, що підтверджують відповідність учасника вимогам замовника.
Рекомендується встановлювати перелік необхідних документів учасника залежно від розміру очікуваної вартості закупівлі електричної енергії, з дотриманням принципу пропорційності, без умисного навантаження потенційних учасників підготовкою документів, які не містять змістовної складової, та уникати встановлення надлишкових і формальних вимог, які не впливають на можливість об’єктивної оцінки їх тендерних пропозицій.
Крім того, з метою сприяння однозначному розумінню потенційними учасниками умов тендерної документації, для ефективного подання такими учасниками своїх тендерних пропозицій та уникнення створення ситуації невизначеності в умовах тендерної документації замовникам доцільно встановлювати виключний перелік вимог до потенційних учасників із зазначенням конкретного способу їх підтвердження.
5. Ураховуючи заборону здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг у певних суб’єктів господарювання відповідно до пункту 2 постанови № 1178, замовникам рекомендується в тендерній документації встановити вимогу щодо подання документів, що підтверджують проживання відповідних осіб на території України на законних підставах відповідно до абзацу десятого статті 1 Закону України “Про громадянство України”, у складі тендерних пропозицій учасником, який є:
- громадянином Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран та проживає на території України на законних підставах;
- юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі – активи), якої є громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран, який проживає на території України на законних підставах.
Замовникам рекомендується перевіряти інформацію про кінцевого бенефіціарного власника, члена, учасника (акціонера) юридичної особи із зазначенням розміру їх частки в статутному капіталі в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
Дані про власників акцій акціонерних товариств може бути перевірено замовником згідно з інформацією про власників пакетів голосуючих акцій (5 відсотків і більше) акціонерних товариств, що публікується Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку за посиланням: https://www.nssmc.gov.ua/for-market-participants/services/open-data/.
Замовник може встановити вимогу до юридичної особи, утвореної та зареєстрованої відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має активи, якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь / Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран, або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран у випадку, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, надати документ, що підтверджує передання цих активів.
Крім того, відповідно до Особливостей замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником / переможцем, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.
У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявності підстав, визначених пунктом 47 Особливостей, або факту зазначення в тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника.
6. Замовникам рекомендується в тендерній документації визначити порядок розрахунку ціни тендерної пропозиції для учасника за формою згідно з додатком 6 до примірної тендерної документації (додаток 2 до Методичних рекомендацій) з метою розрахунку та фіксації вартості торговельної надбавки / знижки учасника за результатами процедури закупівлі.
Для розрахунку ціни тендерної пропозиції учасника відповідно до абзацу першого цього пункту ціну на ринку “на добу наперед” за 1 кВт·год без ПДВ рекомендовано розраховувати за останній повний календарний місяць, що передував даті оголошення процедури закупівлі, і використовувати тариф на послуги з передачі електричної енергії, чинний на дату оголошення процедури закупівлі.
Водночас для забезпечення стабільності та прозорості виконання договору замовнику рекомендовано передбачити в тендерній документації вимогу для переможця надати комерційну пропозицію за формою згідно з додатком 6 до примірної тендерної документації (додаток 2 до Методичних рекомендацій), у якій встановлюється порядок перерахунку ціни тендерної пропозиції переможця під час її розгляду з метою визначення та в подальшому фіксації розміру торговельної надбавки / знижки переможця в договорі, яка залишатиметься незмінною протягом усього строку дії договору.
Крім того, складові ціни за одиницю електричної енергії, такі як тариф на передачу електричної енергії та середньозважені ціни на ринку “на добу наперед”, під час виконання договору можуть бути змінені відповідно до підпункту 7 пункту 19 Особливостей у разі встановлення в договорі порядку такої зміни.
7. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, тому замовнику не рекомендується визначати будь-які умови, які обмежують або впливають на розміри торговельної надбавки / знижки, що встановлюються учасником у ціні своєї тендерної пропозиції, у тому числі не може забороняти встановлення від’ємної торговельної надбавки / знижки.
Розділ V. Рекомендації щодо визначення кваліфікаційних критеріїв
1. Замовнику доцільно встановити один або декілька кваліфікаційних критеріїв, визначених статтею 16 Закону, з урахуванням Особливостей, зокрема:
- наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
- наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
2. У разі якщо замовником установлюється такий кваліфікаційний критерій, як наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), для підтвердження відповідності такому кваліфікаційному критерію замовник повинен установити перелік документально підтвердженої інформації, що надається учасником у тендерній пропозиції, та порядок її надання.
Для зручності перевірки такої інформації замовник може вимагати її надання у відповідній довідці, наприклад за формою, яка міститься в додатку 1 до примірної тендерної документації (додаток 2 до Методичних рекомендацій).
Такий кваліфікаційний критерій дозволяє замовнику оцінити досвід учасника та його здатність ефективно виконувати аналогічні договори. Перелік інформації, яка має міститися в довідці, визначається замовником самостійно і повинен бути чітко викладеним у тендерній документації, щоб усі учасники мали однакову можливість надати необхідну інформацію. До документів, що підтверджують інформацію, зазначену в такій довідці, копії яких надаються учасником, можуть належати:
- аналогічний договір (договори) за предметом закупівлі про постачання електричної енергії споживачу з усіма додатками та іншими невід’ємними частинами такого договору, а також документи, які підтверджують виконання аналогічного за предметом закупівлі договору (договорів);
- лист-відгук від контрагента за аналогічним договором, зазначеного в такій довідці, у довільній формі, зміст якого підтверджує виконання такого договору із зазначенням номера та дати його укладення;
- у разі наявності інформації про аналогічний договір та виконання такого договору в електронній системі закупівель учасник на підтвердження досвіду виконання аналогічного договору може в довідці зазначити інформацію про ID-номер закупівлі в електронній системі закупівель, за якою учасник виконав аналогічний договір (договори), за умови розміщення замовником звіту про виконання такого договору.
3. У разі встановлення кваліфікаційного критерію фінансової спроможності замовник не має права вимагати надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більше ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівель на частини).
Розділ VI. Рекомендації щодо визначення технічних та якісних характеристик предмета закупівлі
1. Для можливості розрахунку ціни тендерної пропозиції учасника замовник у складі тендерної документації надає інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі технічну специфікацію до предмета закупівлі – електричної енергії.
2. Для визначення технічних та якісних характеристик предмета закупівлі слід керуватися вимогами, встановленими законодавством.
Відповідно до абзацу вісімдесят восьмого пункту 1.1.2 глави 1.1 розділу I Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП, від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ), якість електропостачання включає перелік показників та їх величин, що характеризують рівень надійності (безперервності) електропостачання, комерційної якості надання послуг з передачі, розподілу та постачання електричної енергії, а також якість електричної енергії.
Комерційна якість послуг, які надаються замовнику, передбачає вчасне та повне інформування замовника про умови постачання електричної енергії, ціни на електричну енергію та вартість послуг, що надаються замовнику, надання роз’яснень щодо положень актів чинного законодавства, якими регулюються відносини між замовником та електропостачальником, ведення точних та прозорих розрахунків із замовником, а також можливість вирішення спірних питань шляхом досудового врегулювання.
Законодавством установлюються гарантований стандарт якості електропостачання, який представляє мінімальний рівень якості, та загальний стандарт якості електропостачання, який повинен забезпечити електропостачальник для замовника в цілому.
3. Замовнику для закупівлі електричної енергії рекомендовано зазначати в тендерній документації відомості про об’єкт (об’єкти) замовника:
- ЕІС-код (коди) точки (точок) комерційного обліку об’єкта замовника;
- вид об’єкта (об’єктів) замовника (наприклад, адміністративна будівля);
- плановий обсяг споживання електричної енергії за кожним об’єктом замовника, який планується закупити, кВт·год;
- період постачання електричної енергії;
- група площадки вимірювання замовника – А та/або Б;
- клас напруги об’єкта (об’єктів) замовника – І та/або ІІ;
- найменування оператора системи, з яким замовник уклав договір споживача про надання послуг з розподілу / передачі електричної енергії;
- визначення способу оплати послуг з розподілу / передачі електричної енергії (необхідно обрати лише один з варіантів):
у складі ціни електричної енергії постачальника;
безпосередньо з оператором системи, з яким замовник має чинний договір споживача про надання послуг з розподілу / передачі електричної енергії;
- інформація про прогнозоване споживання в розрізі класу та групи.
Замовник самостійно визначає необхідний перелік технічних та якісних характеристик закупівлі електричної енергії з урахуванням положень законодавства.
Розділ VII. Рекомендації щодо забезпечення тендерної пропозиції та забезпечення виконання договору про закупівлю
1. З метою недопущення зловживань учасниками під час процедури закупівлі, зниження ризику зриву процедури закупівель та надання гарантій виконання взятих учасниками зобов’язань, що виникли в результаті подання тендерної пропозиції, замовником у тендерній документації може передбачатися вимога учасникам надати забезпечення тендерної пропозиції.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 1 Закону забезпеченням тендерної пропозиції є забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням тендерної пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія.
У разі якщо замовник вимагає надання забезпечення тендерної пропозиції у тендерній документації повинні бути зазначені умови його надання, зокрема розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику. Забезпечення тендерної пропозиції надається у вигляді гарантії банками, іншими фінансовими установами та страховими організаціями.
Забезпечення тендерної пропозиції у вигляді гарантії, наданої учасником, повинно відповідати наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628 “Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.03.2021 за № 275/35897 (із змінами).
Установлення інших умов, що не передбачаються чинним законодавством України, може вважатися дискримінаційним стосовно інших суб’єктів господарювання, які бажають узяти участь у закупівлі.
2. Розмір забезпечення тендерної пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі в разі закупівлі електричної енергії.
3. Для забезпечення належного виконання договору переможцем процедури закупівлі та недопущення необґрунтованого невиконання зобов’язань за договором замовник може передбачити в тендерній документації вимогу щодо забезпечення виконання договору про закупівлю переможцем. У такому випадку доцільно використовувати забезпечення виконання договору про закупівлю у вигляді гарантії.
Рекомендується передбачити в тендерній документації такі відомості, що повинні міститися в забезпеченні виконання договору про закупівлю у вигляді гарантії:
- повне найменування переможця (принципала);
- повне найменування замовника (бенефіціара);
3) посилання на номер оголошення про проведення процедури закупівлі (ідентифікатор закупівлі);
4) суму і валюту забезпечення виконання договору про закупівлю (цифрами та словами);
5) положення, що забезпечення виконання договору про закупівлю забезпечує виконання зобов’язань переможцем (принципалом) за договором, що буде укладено за результатами процедури закупівлі;
6) зобов’язання гаранта сплатити протягом визначеного строку з моменту одержання письмової вимоги замовника (бенефіціара) повну суму, визначену у вимозі, у межах суми забезпечення виконання договору про закупівлю за умови, що в тексті вимоги буде твердження про те, що переможець (принципал):
не виконав зобов’язання за договором про закупівлю;
неналежно виконав зобов’язання за договором про закупівлю;
своїми діями (бездіяльністю) призвів до неможливості подальшого виконання договору;
7) строк дії гарантії, який є періодом з дати початку дії гарантії до дати закінчення дії гарантії (включно) або до настання однієї з таких подій залежно від того, що настане раніше:
сплата замовнику (бенефіціару) суми гарантії;
отримання гарантом письмової заяви замовника (бенефіціара) про звільнення гаранта від зобов’язань за цією гарантією;
8) положення, що всі платежі за забезпечення виконання договору про закупівлю повинні бути здійснені гарантом на користь замовника (бенефіціара) незалежно від розміру заборгованості переможця (принципала) за договором про закупівлю або розміру невиконаного чи неналежно виконаного переможцем (принципалом) зобов’язання згідно з договором;
9) строк дії забезпечення виконання договору про закупівлю, який повинен перевищувати не менше ніж на один місяць строк дії договору.
4. Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору.
Розділ VIII. Рекомендації щодо критеріїв оцінки тендерних пропозицій
1. Під час формування тендерної документації замовнику рекомендовано застосовувати єдиний критерій оцінки – ціну.
Ціна тендерної пропозиції повинна враховувати податки і збори, у тому числі, що сплачуються або повинні бути сплачені відповідно до положень Податкового кодексу України.
2. До вартості електричної енергії замовнику рекомендовано включати вартість її закупівлі на ринку електричної енергії, вартість послуги з передачі електричної енергії, вартість послуги електропостачальника (торговельну надбавку / знижку). За необхідності замовник може включити до складу вартості закупівлі вартість послуги з розподілу електричної енергії (якщо до предмета такої закупівлі та проекту договору входитимуть послуги з розподілу електричної енергії).
Замовник може здійснювати закупівлю електричної енергії одразу з однією або двома супровідними послугами, пов’язаними з постачанням електричної енергії, а саме: з послугою передачі електричної енергії та/або послугою розподілу електричної енергії. У такому разі рекомендується послуги з передачі та розподілу включати до вартості електричної енергії і встановлювати умови про обов’язок постачальника сплачувати оператору системи розподілу за послуги з розподілу та/або передачі електричної енергії.
Якщо замовник здійснює закупівлю електричної енергії без послуг з розподілу / передачі електричної енергії, у тендерній документації та в договорі зазначається інформація про наявність укладеного замовником договору про надання послуг з розподілу / передачі електричної енергії з оператором системи розподілу / передачі електричної енергії.
Вартість послуг з передачі електричної енергії та послуг з розподілу електричної енергії, наданих оператором системи, визначається за тарифами, які встановлюються НКРЕКП.
У договорі плата за небаланси електричної енергії не може бути покладена на замовника.
Розділ IX. Рекомендації щодо договору про закупівлю
1. Тендерна документація повинна містити проект договору з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.
2. Договір за результатами проведеної закупівлі укладається відповідно до Цивільного кодексу України і Господарського кодексу України з урахуванням положень Закону та Особливостей.
3. Умови договору не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця, у тому числі за результатами електронного аукціону, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті, перерахунку ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі. У зв’язку з цим замовнику рекомендовано розробити проект договору з урахуванням вимог чинного законодавства таким чином, щоб під час виконання такого договору зменшити необхідність змінювати його умови до мінімуму.
4. У проекті договору замовник повинен передбачити всі можливі істотні умови договору, які передбачені законодавством, зокрема частиною сьомою статті 56 Закону РЕЕ та пунктом 3.2.7 глави 3.2 розділу ІІІ ПРРЕЕ, та рекомендовано передбачити інші умови договору, які замовник вважає за необхідне включити, зокрема інформацію про об’єкт (об’єкти) електропостачання замовника – ЕІС-код (коди) точки (точок) комерційного обліку, клас напруги, планові обсяги споживання електричної енергії, порядок припинення та відновлення постачання електричної енергії.
5. Істотні умови договору, укладеного відповідно до Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених у пункті 19 Особливостей. Перелік випадків, коли можуть змінюватись істотні умови договору, та порядок зміни умов договору визначаються замовником самостійно з дотриманням законодавства, зокрема пункту 19 Особливостей.
У разі внесення змін до істотних умов договору у випадках, передбачених пунктом 19 Особливостей, замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням Особливостей.
6. Під час установлення порядку перегляду умов договору замовнику доцільно передбачити в проекті договору порядок розрахунку ціни за одиницю електричної енергії за відповідний розрахунковий період, який дозволяє вносити зміни в частині перегляду ціни відповідно до середньозваженої ціни на ринку “на добу наперед” та тарифу на передачу електричної енергії та/або обсягів закупівлі. Наприклад, у проекті договору про постачання електричної енергії споживачу, що є додатком 7 до примірної тендерної документації (додаток 2 до Методичних рекомендацій), передбачається акт приймання-передачі товару, що містить порядок розрахунку ціни, зокрема механізм розрахунку (зміни) ціни за одиницю електричної енергії за відповідний розрахунковий період відповідно до порядку, визначеного договором, та є письмовою формою внесення змін до договору, який підписується сторонами та оприлюднюється в електронній системі закупівель з метою повідомлення про зміну ціни. Підписанням акта приймання-передачі товару уповноважені представники сторін договору погоджують розрахунок (зміну) ціни за одиницю електричної енергії на відповідний розрахунковий період.
7. Замовнику рекомендується передбачити порядок розрахунку (зміни) ціни за одиницю електричної енергії за розрахунковий період наступним чином:
1)фактична ціна за одиницю електричної енергії з ПДВ для замовника, що має об’єкт групи площадок вимірювання А, за розрахунковий період (без урахування послуг з розподілу електричної енергії) розраховується за такою формулою:
Цф = ((Цз + Тпер + V) × Wа × Р) / Wа, де
Цф – фактична ціна за одиницю електричної енергії (грн/кВт⋅год);
Цз – середньозважена ціна закупівлі електричної енергії на ринку “на добу наперед” за розрахунковий період без ПДВ (грн/кВт⋅год), яка визначається за такою формулою:
де
г – година;
м – місяць;
Ni,г – погодинний фактичний обсяг споживання електричної енергії у відповідному розрахунковому періоді без ПДВ (кВт·год);
Црдн – погодинна ціна на ринку “на добу наперед”, яка формується оператором ринку та публікується на його веб-сайті без ПДВ (грн/кВт⋅год);
Тпер – тариф на послуги з передачі електричної енергії, затверджений НКРЕКП, який діє для відповідного розрахункового періоду, без ПДВ (грн/кВт⋅год);
Wа – фактичний обсяг споживання електричної енергії щодо об’єкта (об’єктів) замовника групи А за розрахунковий період (кВт·год);
V – розмір торговельної надбавки / знижки переможця, визначений під час підписання договору (не змінюється протягом строку дії договору), без ПДВ (грн);
Р – математичне вираження ставки податку на додану вартість (наприклад, ПДВ – 20 % дорівнює 1,2), яке вказується залежно від системи оподаткування переможця;
2)фактична ціна за одиницю електричної енергіїз ПДВ для замовника, що має об’єкт групи площадок вимірювання Б, за розрахунковий період (без урахування послуг з розподілу електричної енергії) розраховується за такою формулою:
Цф = ((Цсз + Тпер + V) × Wб × Р) / Wб, де
Цф – фактична ціна за одиницю електричної енергії (грн/кВт⋅год);
Цсз – середньозважена ціна на ринку “на добу наперед” за розрахунковий період, що формується оператором ринку та публікується на його офіційному веб-сайті без ПДВ (грн/кВт⋅год);
Тпер – тариф на послуги з передачі електричної енергії, затверджений НКРЕКП, який діє для відповідного розрахункового періоду без ПДВ (грн/кВт⋅год);
Wб – фактичний обсяг споживання електричної енергії щодо об’єкта (об’єктів) замовника групи Б за розрахунковий період (кВт·год);
V – розмір торговельної надбавки / знижки переможця, визначений під час підписання договору (не змінюється протягом строку дії договору) без ПДВ (грн);
Р – математичне вираження ставки податку на додану вартість (наприклад, ПДВ – 20 % дорівнює 1,2), що вказується залежно від системи оподаткування переможця.
Крім того, слід зауважити, що розрахунок ціни за одиницю електричної енергії за формулою, передбаченою цим пунктом, є доцільним, оскільки враховує волатильність ринку електричної енергії, зокрема його такі особливості:
денні коливання попиту, що залежать від часу доби (день / ніч);
сезонні коливання попиту, пов’язані з порою року (зима / літо), – споживання з метою опалення та кондиціювання;
рівень завантаженості виробничих потужностей чи інтенсивності, в першу чергу, промислового виробництва.
8. Фактична ціна за одиницю електричної енергії (кВт⋅год) з ПДВ для замовників, які мають об’єкти групи площадок вимірювання А та Б, може розраховуватися таким чином.
Об’єкти замовника групи А розраховуються відповідно до формули, зазначеної в підпункті 1 пункту 7 цього розділу, об’єкти замовника групи Б розраховуються відповідно до формули, зазначеної в підпункті 2 пункту 7 цього розділу, та надалі розраховуються шляхом множення фактичної ціни за одиницю електричної енергії на фактичний обсяг споживання електричної енергії щодо об’єкта замовника за розрахунковий період для відповідної групи площадки вимірювання.
Загальна фактична ціна групи площадок вимірювання А та Б за одиницю електричної енергії (кВт⋅год) розраховується шляхом ділення суми результатів відповідних груп площадок вимірювання А та Б, визначених відповідно до абзацу другого цього пункту, на загальний обсяг споживання за всіма площадками вимірювання за розрахунковий період.
Виконувач обов’язків директора департаменту
сфери публічних закупівель та конкурентної політики Валерій ШЕРГІН
Додаток 1
до Методичних рекомендацій щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування
(пункт 2 розділу III)
ПРИМІРНА ФОРМА ЗАПИТУ
цінової пропозиції для потенційних учасників процедури закупівлі
Просимо надати нижчезазначену інформацію щодо цінової пропозиції на постачання електричної енергії за формою згідно з таблицею № 1, ураховуючи такі умови:
1) місцезнаходження замовника: _____________________;
2) плановий обсяг закупівлі: _________кВт·год;
3) період постачання електричної енергії: з _________ 20 __ р. по __________ 20 __ р. включно;
4) група площадки вимірювання об’єкта (об’єктів) замовника: – А та/або Б;
5) клас напруги об’єкта (об’єктів) замовника – І та/або ІІ;
6) найменування оператора системи, з яким замовник уклав договір споживача про надання послуг з розподілу / передачі електричної енергії:
;
7) визначення способу оплати послуг з розподілу / передачі електричної енергії (необхідно обрати лише один з варіантів):
у складі ціни електричної енергії постачальника;
безпосередньо з оператором системи, з яким замовник має чинний договір споживача про надання послуг з розподілу / передачі електричної енергії;
8) інформація про прогнозовані обсяги споживання електричної енергії за місяцями, у розрізі класу та групи згідно з таблицею № 2.
____________ ______________________
(підпис) (Власне ім’я та ПРІЗВИЩЕ)
Продовження додатка 1
Таблиця № 1
Цінова пропозиція потенційного учасника станом на ________________ | |||||||
Назва товару | Одиниця виміру | Кількість | Період постачання електричної енергії | Середньозважена ціна на ринку “на добу наперед”, без ПДВ, грн* | Торговельна надбавка / знижка, без ПДВ, грн, не змінюється протягом строку дії договору | Тариф на передачу електричної енергії, без ПДВ, грн | Ціна за одиницю без ПДВ, грн |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 (гр.5+ гр.6+гр.7) |
Електрична енергія | кВт·год | ||||||
Усього, вартість без ПДВ, грн | |||||||
ПДВ, грн | |||||||
Усього, вартість з ПДВ, грн |
____________
*Середньозважена ціна на ринку “на добу наперед” електричної енергії, що склалася за повний календарний місяць, що передує даті запиту цінової пропозиції для потенційних учасників. Така ціна зазначається на офіційному веб-сайті акціонерного товариства “Оператор ринку”.
___________________
Продовження додатка 1
Таблиця № 2
Вид класу / групи | Прогнозовані обсяги споживання електричної енергії за місяцями, кВт·год | ||||||||||||
січень | лютий | березень | квітень | травень | червень | липень | серпень | вересень | жовтень | листопад | грудень | Усього | |
клас І група А* | |||||||||||||
клас ІІ група А* | |||||||||||||
клас І група Б | |||||||||||||
клас ІІ група Б | |||||||||||||
Усього |
____________
* У разі якщо група площадки вимірювання є групою А, замовник додатково надає погодинний графік за останній місяць споживання.
Додаток 2
Додаток 2
до Методичних рекомендацій щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування
(пункт 6 розділу ІV)
Error: Contact form not found.