Лист Мінекономіки “Щодо застосування стимулюючих коефіцієнтів”

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ,
ДОВКІЛЛЯ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
(Мінекономіки)
№ 3322-07/79830-06 від 21.11.2025
Органи державної влади,
органи місцевого самоврядування,
установи, організації, підприємства
та інші суб’єкти сфери публічних закупівель
Щодо застосування стимулюючих коефіцієнтів
Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України як Уповноважений орган, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель, інформує суб’єктів сфери про наступне.
Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
При цьому особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
З метою розроблення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, підготовки тендерної документації та проекту договору про закупівлю (постачання електричної енергії споживачу) наказом Мінекономіки від 07.05.2024 № 11712 затверджено Методичні рекомендації щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі – Методичні рекомендації). Зазначені Методичні рекомендації розміщено на веб-сайті Мінекономіки за посиланням https://surl.li/qhhwtk.
Разом з тим, правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулювання відносин, пов’язаних з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище регулюються Законом України “Про ринок електричної енергії”.
Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення (далі – НКРЕКП / Регулятор) визначено Законом України “Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг”.
Постановою НКРЕКП від 22.07.2025 № 1104 затверджено Зміни до Тимчасового порядку визначення обсягів купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії електропостачальниками та операторами систем розподілу на перехідний період (далі – Постанова № 1104).
У свою чергу, ТОВ “Київські енергетичні послуги”, як постачальник електричної енергії, звернулося до Мінекономіки листом від 06.08.2025 № 25/4/7/9/45785 (далі – лист) щодо затверджених Постановою № 1104 змін до Тимчасового порядку визначення обсягів купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії електропостачальниками та операторами систем розподілу на перехідний період. Згідно з листом заявника Постановою № 1104 передбачені принципові зміни в алгоритмі визначення обсягів споживання електричної енергії для площадок комерційного обліку (об’єктів), які відповідно до норм Кодексу комерційного обліку електричної енергії (далі – Кодекс) віднесені до групи “А”, але фактично не обладнані системою погодинного обліку (АСКОЕ). Площадки (об’єкти), що відносяться до групи “А” відповідно до Кодексу – це площадки з приєднаною потужністю від 150 кВт та вище, або середньомісячним споживанням більше 50 тис. кВт·год.
Зазначені зміни до Тимчасового порядку, які вступають в дію з 01.01.2026 на думку заявника мають на меті стимулювати споживачів, об’єкти яких підпадають під визначення групи “А”, до облаштування погодинного обліку електричної енергії (АСКОЕ). У листі зазначено також, що таке стимулювання, відповідно до затверджених змін передбачає застосування стимулюючих коефіцієнтів при визначенні погодинних обсягів споживання, що в підсумку матиме наслідком здорожчання електричної енергії для площадок (об’єктів) таких споживачів, що призведе до зростання ціни в діапазоні 7-20 % у порівнянні з цінами 2025 року, ціна електроенергії для таких об’єктів споживачів фактично буде дорожчою за середньозважену ціну РДН на 7-12 %. Застосування й надалі бюджетними організаціями саме середньозваженої ціни РДН без відокремлення умов формування ціни для об’єктів групи “А” створює ризики для таких споживачів при здійсненні закупівлі електроенергії.
З огляду на викладене, Мінекономіки листом від 19.09.2025 № 3322-07/63877-07 звернулося до Регулятора за інформацією:
- яким чином зміни, передбачені Постановою № 1104 можуть вплинути на вартість електроенергії для замовників (споживачів), які віднесені до групи “А”, але фактично не обладнані системою погодинного обліку (АСКОЕ) та/або, які відносять себе до групи “Б”, разом з тим є площадками з приєднаною потужністю від 150 кВт та вище, або середньомісячним споживанням більше 50 тис. кВт·год з 01.06.2026;
- яким чином для замовників в розумінні Закону (споживачів), які віднесені до групи “А”, але фактично не обладнані системою погодинного обліку (АСКОЕ) та/або, які відносять себе до групи “Б”, разом з тим є площадками з приєднаною потужністю від 150 кВт та вище, або середньомісячним споживанням більше 50 тис. кВт·год, розраховуватимуться обсяги споживання електричної енергії за розрахунковий період (календарний місяць) з урахуванням змін, передбачених Постановою № 1104 з 01.06.2026;
- чи доцільно замовникам в розумінні Закону, які віднесені до групи “А”, але фактично не обладнані системою погодинного обліку (АСКОЕ) та/або, які відносять себе до групи “Б”, разом з тим є площадками з приєднаною потужністю від 150 кВт та вище, або середньомісячним споживанням більше 50 тис. кВт·год, та, які під час здійснення закупівель електричної енергії застосовують Методичні рекомендації, передбачати в умовах тендерної документації та проекті договору про закупівлю, як її частини, одночасно можливість застосування формули розрахунку (зміни) ціни за одиницю електричної енергії за розрахунковий період для замовника, що має об’єкт групи площадок вимірювання “А”, та для замовника, що має об’єкт групи площадок вимірювання “Б”, з урахуванням змін, передбачених Постановою № 1104.
НКРЕКП листом від 13.10.2025 № 11983/17.3.2/7-25 (далі – лист НКРЕКП, додається) повідомило, що у цілях адаптації законодавства України до законодавства ЄС, що є важливою складовою поступового поглиблення співпраці та економічної інтеграції України з ЄС, та з метою виконання Концепції впровадження “розумних мереж” в Україні до 2035 року та Плану заходів щодо реалізації цієї концепції, схвалених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.10.2022 № 908-р, а також Стратегії розвитку розподіленої генерації на період до 2035 року і операційного плану заходів з її
реалізації у 2024 – 2026 роках, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.07.2024 № 713-р, НКРЕКП передбачила у Кодексі, вимоги щодо впровадження інтелектуальних лічильників та систем обліку електричної енергії, які, в тому числі, поширюються на бюджетні установи як споживачів електричної енергії.
Так, відповідно до пункту 4.4.12 глави 4.4 розділу IV Кодексу площадки комерційного обліку групи “А” мають бути забезпечені інтелектуальними лічильниками, що встановлені на комерційній межі цієї площадки комерційного обліку та функціонують у складі автоматизованої системи, з гарантованим автоматичним щодобовим дистанційним зчитуванням інтервальних результатів вимірювання, формуванням та передачею до адміністратора комерційного обліку (далі – АКО) валідованих погодинних фактичних даних комерційного обліку електричної енергії, відповідно до вимог Кодексу.
Водночас згідно з пунктом 2.7.5 глави 2.7 розділу II Кодексу сторона, відповідальна за точку комерційного обліку (далі – ВТКО) відповідальна за безперервність процесів вимірювання, формування та передачі даних комерційного обліку для відповідних точок комерційного обліку згідно з регламентами та протоколами інформаційної взаємодії учасників ринку щодо обміну даними комерційного обліку, що забезпечується за власний кошт та власними силами або шляхом укладення договору з постачальником послуг комерційного обліку відповідно до вимог Кодексу, якщо інше не встановлено законом.
При цьому дії щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, які вимагаються нормативно-правовими актами, здійснюються за рахунок ВТКО, якщо інше не встановлено законом (пункт 5.6.1 глави 5.6 розділу V Кодексу).
Таким чином, непобутові споживачі (у тому числі, бюджетні установи) як ВТКО мають виконувати вимоги Кодексу щодо впровадження інтелектуальних лічильників електричної енергії, інтегрованих до відповідних автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії (далі – АСКОЕ), на належних їм об’єктах за власний кошт.
Поряд з цим НКРЕКП інформує, що на сьогодні процедура визначення погодинних, добових та місячних обсягів купівлі електричної енергії електропостачальниками на оптовому ринку електричної енергії регулюється Тимчасовим порядком визначення обсягів купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії електропостачальниками та операторами систем розподілу на перехідний період, затвердженим постановою НКРЕКП від 28.12.2018 № 2118 (далі – Тимчасовий порядок).
З метою запровадження механізму економічного стимулювання споживачів до встановлення інтелектуальних лічильників на площадках вимірювання групи “А”, де не виконуються вимоги Кодексу, Постановою № 1104 до Тимчасового порядку внесені відповідні зміни, які передбачають з 01.01.2026 формування погодинних графіків електричного навантаження для зазначених у пункті 1.12 глави 1 Тимчасового порядку площадок вимірювання з використанням погодинних стимулюючих коефіцієнтів.
НКРЕКП наголошує, що зазначені стимулюючі коефіцієнти можуть застосовуватись виключно при формуванні погодинних графіків електричного навантаження споживачів з площадками вимірювання групи “А”, оперативні дані з яких більш ніж за 10 діб розрахункового місяця (М) по одній або кількох точках комерційного обліку були заміщені або за наростаючим підсумком не відповідали фактичним даним чи вимогам Кодексу щодо гарантованого погодинного зчитування, щодобового формування та передачі даних до АКО.
З 01.01.2026 вартість закупівлі електропостачальниками електричної енергії для таких площадок вимірювання споживачів буде визначатись на підставі погодинних графіків електричного навантаження цих площадок вимірювання, сформованих відповідно до пункту 1.13 глави 1 Тимчасового порядку, що в підсумку матиме наслідком здорожчання електричної енергії для площадок (об’єктів) таких споживачів.
Разом з тим на виконання вимог пункту 1.13 глави 1 Тимчасового порядку електропостачальники при укладенні договорів про постачання електричної енергії мають письмово інформувати споживачів стосовно застосування погодинних стимулюючих коефіцієнтів з метою переходу споживачів на комерційний облік електричної енергії з використанням інтелектуальних лічильників.
З іншого боку, наявність АСКОЕ за площадками групи “А” дає можливість формувати та застосовувати замовниками фактичну ціну на електричну енергію, яка відповідає реальному графіку споживання електроенергії об’єктом споживача, що дозволяє уникнути збільшення ціни договору у зв’язку з використанням погодинних графіків електричного навантаження таких площадок, сформованих з урахуванням пункту 1.13 глави 1 Тимчасового порядку.
Враховуючи зазначене, у випадку закупівлі електричної енергії з 01.01.2026 споживачами, визначеними у пункті 1.12 глави 1 Тимчасового порядку, у порядку розрахунку (зміни) ціни за одиницю електричної енергії проекту договору слід враховувати погодинний фактичний обсяг споживання електричної енергії у відповідному розрахунковому періоді, визначений з урахуванням вимог пункту 1.13 глави 1 Тимчасового порядку.
З огляду на викладене, а також зважаючи на висловлені заявником ризики та ураховуючи інформацію, надану Регулятором, суб’єктам сфери публічних закупівель пропонується ознайомитися з листом НКРЕКП та врахувати надану інформацію під час планування та здійснення закупівель електроенергії.
Додаток
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ
ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ (НКРЕКП)
Міністерство економіки, довкілля та
сільського господарства України
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), розглянула лист Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України (далі – Мінекономіки) від 19.09.2025 № 3322-07/63877-07 щодо визначення обсягів споживання електричної енергії при проведенні публічних закупівель у сфері електроенергетики та в межах компетенції повідомляє.
У цілях адаптації законодавства України до законодавства ЄС, що є важливою складовою поступового поглиблення співпраці та економічної інтеграції України з ЄС, та з метою виконання Концепції впровадження «розумних мереж» в Україні до 2035 року та Плану заходів щодо реалізації цієї концепції, схвалених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.10.2022 № 908-р., а також Стратегії розвитку розподіленої генерації на період до 2035 року і операційного плану заходів з її реалізації у 2024 – 2026 роках, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.07.2024 № 713-р, НКРЕКП передбачила у Кодексі комерційного обліку електричної енергії, затвердженому постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 311 (далі – Кодекс), вимоги щодо впровадження інтелектуальних лічильників та систем обліку електричної енергії, які, в тому числі, поширюються на бюджетні установи як споживачів електричної енергії.
Так, відповідно до пункту 4.4.12 глави 4.4 розділу IV Кодексу площадки комерційного обліку групи «а» мають бути забезпечені інтелектуальними лічильниками, що встановлені на комерційній межі цієї площадки комерційного обліку та функціонують у складі автоматизованої системи, з гарантованим автоматичним щодобовим дистанційним зчитуванням інтервальних результатів вимірювання, формуванням та передачею до адміністратора комерційного обліку (далі – АКО) валідованих погодинних фактичних даних комерційного обліку електричної енергії, відповідно до вимог цього Кодексу.
Водночас згідно з пунктом 2.7.5 глави 2.7 розділу II Кодексу сторона, відповідальна за точку комерційного обліку (далі – ВТКО) відповідальна за безперервність процесів вимірювання, формування та передачі даних комерційного обліку для відповідних точок комерційного обліку згідно з регламентами та протоколами інформаційної взаємодії учасників ринку щодо обміну даними комерційного обліку, що забезпечується за власний кошт та власними силами або шляхом укладення договору з постачальником послуг комерційного обліку відповідно до вимог цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.
При цьому дії щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, які вимагаються нормативно-правовими актами, здійснюються за рахунок ВТКО, якщо інше не встановлено законом (пункт 5.6.1 глави 5.6 розділу V Кодексу).
Таким чином, непобутові споживачі (у тому числі, бюджетні установи) як ВТКО мають виконувати вимоги Кодексу щодо впровадження інтелектуальних лічильників електричної енергії, інтегрованих до відповідних автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії (далі – АСКОЕ), на належних їм об’єктах за власний кошт.
Поряд з цим інформуємо, що на сьогодні процедура визначення погодинних, добових та місячних обсягів купівлі електричної енергії електропостачальниками на оптовому ринку електричної енергії регулюється Тимчасовим порядком визначення обсягів купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії електропостачальниками та операторами систем розподілу на перехідний період, затвердженим постановою НКРЕКП від 28.12.2018 № 2118 (далі – Тимчасовий порядок).
З метою запровадження механізму економічного стимулювання споживачів до встановлення інтелектуальних лічильників на площадках вимірювання групи «а», де не виконуються вимоги Кодексу, постановою НКРЕКП від 22.07.2025 № 1104 до Тимчасового порядку внесені відповідні зміни, які передбачають з 01.01.2026 формування погодинних графіків електричного навантаження для зазначених у пункті 1.12 глави 1 Тимчасового порядку площадок вимірювання з використанням погодинних стимулюючих коефіцієнтів.
Наголошуємо, що зазначені стимулюючі коефіцієнти можуть застосовуватись виключно при формуванні погодинних графіків електричного навантаження споживачів з площадками вимірювання групи «а», оперативні дані з яких більш ніж за 10 діб розрахункового місяця (М) по одній або кількох точках комерційного обліку були заміщені або за наростаючим підсумком не відповідали фактичним даним чи вимогам Кодексу щодо гарантованого погодинного зчитування, щодобового формування та передачі даних до АКО.
З 01.01.2026 вартість закупівлі електропостачальниками електричної енергії для таких площадок вимірювання споживачів буде визначатись на підставі погодинних графіків електричного навантаження цих площадок вимірювання, сформованих відповідно до пункту 1.13 глави 1 Тимчасового порядку, що в підсумку матиме наслідком здорожчання електричної енергії для площадок (об’єктів) таких споживачів.
Разом з тим на виконання вимог пункту 1.13 глави 1 Тимчасового порядку електропостачальники при укладенні договорів про постачання електричної енергії мають письмово інформувати споживачів стосовно застосування погодинних стимулюючих коефіцієнтів з метою переходу споживачів на комерційний облік електричної енергії з використанням інтелектуальних лічильників.
З іншого боку, наявність АСКОЕ за площадками групи «а» дає можливість формувати та застосовувати замовниками фактичну ціну на електричну енергію, яка відповідає реальному графіку споживання електроенергії об’єктом споживача, що дозволяє уникнути збільшення ціни договору у зв’язку з використанням погодинних графіків електричного навантаження таких площадок, сформованих з урахуванням пункту 1.13 глави 1 Тимчасового порядку.
Враховуючи зазначене, пропонуємо Мінекономіки надати роз’яснення учасникам публічних закупівель електричної енергії, що у випадку закупівлі електричної енергії з 01.01.2026 споживачами, визначеними у пункту 1.12 глави 1 Тимчасового порядку, у порядку розрахунку (зміни) ціни за одиницю електричної енергії проекту договору слід враховувати погодинний фактичний обсяг споживання електричної енергії у відповідному розрахунковому періоді, визначений з урахуванням вимог пункту 1.13 глави 1 Тимчасового порядку.
Водночас за необхідності отримання додаткових роз’яснень чи проведення консультацій з порушених питань НКРЕКП готова організувати відповідну нараду з представниками Мінекономіки. У випадку доцільності організації такої наради просимо повідомити бажану дату та час її проведення, а також список уповноважених представників від Мінекономіки.
Error: Contact form not found.
зателефонуємо Вам найближчим часом!