Лист Мінекономіки щодо застосування постанов КМУ № 1504 і № 280
Уряд затвердив постанову від 27.12.2024 № 1504 “Про порядок формування переліку зразків (комплексів, систем) озброєння, військової та спеціальної техніки (“Зброя Перемоги”) , що випускаються та постачаються вітчизняними виробниками” (далі — постанова “Зброя перемоги”) .
Просимо надати роз’яснення:
1. Що мають врахувати учасники оборонних закупівель у зв’язку з постановою “Зброя перемоги”?
2. Чи означає постанова “Зброя перемоги”, що предмет закупівлі повинен мати ступінь локалізації 50%?
3. Якщо виробник іноземний, чи зможе він брати участь у закупівлях, на які розповсюджується постанова “Зброя перемоги”?
4. Чи зможуть після затвердження переліку брати участь в оборонних закуівлях учасники, що постачають товари іноземного походження?
13.03.2025 набула чинності постанова КМУ від 28.02.2025 № 280 “Про державну підтримку вітчизняних виробників вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку” (далі —Постанова № 280).
Просимо надати роз’яснення:
5. Як застосовувати норми Постанови № 280 державним замовникам та учасникам оборонних закупівель?
6. На які предмети закупівель розповсюджується Постанови № 280?
ТОВ “Тендерне Агенство Радник” отримало відповідь Міністерства економіки України.
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
(Мінекономіки)
Товариство з обмеженою
відповідальністю “Тендерне
агентство Радник”
tenders.kiev@gmail.com
Щодо питання застосування
норм законодавства
Мінекономіки розглянуло лист товариства з обмеженою відповідальністю “Тендерне агентство Радник” від 11.04.2025 № 11-04 щодо надання роз’яснення щодо порядку застосування постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2024 № 1504 “Про порядок формування переліку зразків (комплексів, систем) озброєння, військової та спеціальної техніки (“Зброя Перемоги”), що випускаються та постачаються вітчизняними виробниками” (далі – Постанова № 1504) та постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2025 № 280 “Про державну підтримку вітчизняних виробників вантажних автомобілів та автомобільних базових шасi під озброєння і техніку” (далі – Постанова № 280), і відповідно до компетенції повідомляє.
Пунктом 1 Постанови № 1504 затверджено “Порядок формування переліку зразків (комплексів, систем) озброєння, військової та спеціальної техніки (“Зброя Перемоги”), що випускаються та постачаються вітчизняними виробниками” ( далі – Порядок).
Відповідно до пункту 1 Порядку Порядок визначає механізм розроблення та затвердження переліку зразків (комплексів, систем) озброєння, військової та спеціальної техніки (“Зброя Перемоги”), що випускаються та постачаються вітчизняними виробниками (далі – Перелік).
Згідно з пунктом 2 Порядку формування переліку здійснюється Міноборони на підставі потреб і пріоритетів в зразках озброєння, військової і спеціальної техніки, ракет і боєприпасів, безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби, роботизованих комплексів вітчизняного виробництва тощо (далі – зразки озброєння), визначених Генеральним штабом Збройних Сил України та державними замовниками у сфері оборони, які входять до складу сил оборони і сил безпеки, з урахуванням інформації Мінстратегпрому про наявні спроможності вітчизняних підприємств оборонно-промислового комплексу.
Відповідно до пункту 6 Порядку державні замовники у сфері оборони враховують показники переліку під час визначення переліків та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення на поточний бюджетний період.
Отже, учасники оборонних закупівель повинні врахувати, що Постанова № 1504 визначає механізм розроблення та затвердження переліку зразків озброєння, військової та спеціальної техніки, що випускаються та постачаються вітчизняними виробниками.
Згідно із пунктом 3 Порядку формування переліку здійснюється за такими критеріями:
зразки озброєння складають основу уніфікованого штату сил оборони і сил безпеки;
зразки озброєння прийнято на озброєння, кодифіковано та/або допущено до експлуатації;
потреба в таких зразках озброєння зберігатиметься наступні три, п’ять або десять років;
випуск (виробництво) зразків озброєння освоєно, здійснюється їх серійне виробництво вітчизняними підприємствами оборонно-промислового комплексу;
локалізація виробництва зразків озброєння становить не менше 50 відсотків виробничої собівартості товару. Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару за такою формулою:
СЛ = (1 – (МВ + ІВ)/ С) × 100 відсотків,
де СЛ – ступінь локалізації виробництва;
МВ – митна вартість сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектувальних виробів, робіт, послуг та інших складових, імпортованих на митну територію України виробником для виробництва товару, що є предметом закупівлі, гривень;
ІВ – вартість імпортних сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектувальних виробів, робіт, послуг та інших складових, придбаних окремо та/або у складі продукції для виробництва товару, що є предметом закупівлі, у постачальника – резидента України, без урахування податку на додану вартість, гривень;
С – виробнича собівартість товару, гривень.
Таким чином, Постанова № 1504 чітко визначає, що одним із критеріїв формування переліку є локалізація виробництва зразків озброєння на рівні не менше 50 відсотків виробничої собівартості товару.
Слід зауважити, що норми Постанови № 1504 спрямовані на підтримку вітчизняних виробників і основною умовою для включення до переліку є виробництво зразків озброєння саме вітчизняними підприємствами оборонно-промислового комплексу.
Відповідно до пункту 3 Порядку зазначено формулу розрахунку ступеня локалізації виробництва, який здійснюється самостійно виробником товару. До формули включається такі показники, як МВ – митна вартість сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектувальних
виробів, робіт, послуг та інших складових, імпортованих на митну територію України виробником для виробництва товару, що є предметом закупівлі, гривень та ІВ – вартість імпортних сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектувальних виробів, робіт, послуг та інших складових, придбаних окремо та/або у складі продукції для виробництва товару, що є предметом закупівлі, у постачальника – резидента України, без урахування податку на додану вартість, гривень.
Отже, зразки (комплексів, систем) озброєння, військової та спеціальної техніки (“Зброя Перемоги”), що випускаються та постачаються вітчизняними виробниками можуть включати імпортні компоненти, при цьому ступінь локалізації виробництва зразків озброєння повинен становити не менше 50 відсотків виробничої собівартості товару.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2025 № 280 “Про державну підтримку вітчизняних виробників вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку” (далі – Постанова № 280) державний замовник у сфері оборони, служба державного замовника, а також військові частини, організації (установи, заклади), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення оборонних закупівель та укладення державних контрактів (договорів) (далі – державні замовники), під час закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення здійснюють закупівлю вантажних
автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку, які виробляються підприємствами вітчизняного оборонно-промислового комплексу, за умови, що ступінь локалізації виробництва товарів, що є предметом закупівлі, становить не менше 50 відсотків.
У разі коли конструкторською документацією на зразок озброєння, військової та спеціальної техніки передбачено використання спеціалізованого автомобільного базового шасі, державному замовнику дозволяється здійснювати закупівлю таких автомобільних базових шасі у вітчизняних підприємств оборонно-промислового комплексу за умови, що ступінь локалізації виробництва таких товарів становить менше 50 відсотків, або за імпортом. Водночас державні контракти (договори) під час здійснення такої закупівлі укладаються на підставі комерційної пропозиції, визнаної найбільш економічно вигідною, за умови відповідності товарів, що є предметом закупівлі, вимогам державного замовника та/або технічній документації.
Ступінь локалізації виробництва товарів, що є предметом закупівлі, визначається відповідно до вимог пункту 3 Порядку.
Таким чином, державні замовники у сфері оборони та учасники оборонних закупівель застосовують норми Постанови № 280 відповідно до положень передбачених Постановою № 280.
Норми Постанови № 280 розповсюджуються на закупівлю вантажних автомобілів та автомобільних базових шасі під озброєння і техніку (код згідно з ВК001-2000 – Д2112000Y, Д2120000Y) та мають на меті захист та забезпечення сталого розвитку вітчизняних виробників вантажних автомобілів та
автомобільних базових шасі під озброєння і техніку.
Слід зауважити, що Постанова № 280 діє протягом воєнного стану і трьох років з дня його припинення або скасування.
Підсумовуючи, звертаємо увагу, що враховуючи частину другу статті 19 Конституції України, норми Закону та Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 459 (зі змінами), до компетенції Мінекономіки як Уповноваженого органу з питань закупівель не належить визначення правомірності дій суб’єктів сфери закупівель в конкретних випадках.
Окрім цього, листи Мінекономіки не встановлюють норм права, мають виключно рекомендаційний та інформативний характер.
Заступник Міністра економіки України Андрій ТЕЛЮПА
Error: Contact form not found.
зателефонуємо Вам найближчим часом!