Лист Мінекономіки щодо внесення змін до особливостей стосовно прозорого будівництва та цифровізації
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
(Мінекономіки)
№ 3323-04/66043-06 від 01.10.2025
Щодо внесення змін до особливостей стосовно
прозорого будівництва та цифровізації
Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України як Уповноважений орган, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель, інформує суб’єктів сфери про наступне.
Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
З 23.10.2024 набув чинності Закон України від 19.09.2024 № 3988-IX “Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” щодо забезпечення оприлюднення замовниками у електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво)” (далі – Закон № 3988-IX), який спрямований на забезпечення максимальної відкритості та прозорості інформації про використання публічних фінансів шляхом оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси, та стосується закупівель послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту обʼєкта будівництва, послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва обʼєктів з розробленням проектної документації.
З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), яка прийнята Урядом на виконання вимог Закону.
З 04.09.2025 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 01.09.2025 № 1067 “Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (далі – постанова № 1067), якою, зокрема положення пунктів 13, 19 і 20 Особливостей приведено у відповідність до пункту 38 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону.
Звертаємо увагу, що відповідно до підпунктів 1, 2 пункту 2 постанови № 1067 закупівлі, розпочаті до набрання чинності цією постановою, завершуються в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою, а договори про закупівлю, укладені у порядку та на умовах, установлених до набрання чинності цією постановою, виконуються в повному обсязі до закінчення строку, на який такі договори були укладені. Зміни до таких договорів вносяться у порядку та на умовах, встановлених до набрання чинності постановою № 1067.
Щодо електронних протоколів уповноваженої особи
Згідно з частиною десятою статті 11 Закону рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою.
Відповідно до пункту 31 Особливостей рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою. За наявності технічної можливості протокол формується на підставі дії (дій) уповноваженої особи в електронній системі закупівель, автоматично оприлюднюється електронною системою закупівель після накладення такою особою свого кваліфікованого електронного підпису відповідно до Закону України “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги” і не потребує формування окремого протоколу в паперовій формі.
Про перелік технічно реалізованих в електронній системі закупівель протоколів уповноваженої особи інформацію розміщено ДП “Прозорро”, за посиланням: https://surl.lu/mnzcks.
Щодо права здійснювати закупівлю без відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару
Постановою № 1067 внесено зміни до пункту 13 Особливостей, запропоновані Міністерством енергетики України, якими, зокрема, доповнено перелік випадків, у разі яких передбачена можливість замовникові здійснити придбання товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, становить або перевищує 1,5 млн гривень, без використання електронної системи закупівель шляхом укладення прямого договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.
Так, пункт 13 Особливостей доповнено підпунктом 25, яким передбачено право для суб’єктів ринку природного газу здійснювати закупівлі компресорних, газопоршневих та/або газотурбінних газоперекачувальних установок, у тому числі таких, що були у користуванні, а також послуг, необхідних для проведення їх оцінки. При цьому закупівля установок, що були у користуванні, проводиться за ціною, яка не перевищує їх вартість, визначену на підставі висновку експерта (експертного дослідження) або звіту про оцінку майна.
Щодо строків оприлюднення інформації стосовно договору про закупівлю, зазначеного в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 Закону
Згідно з абзацом другим пункту 38 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону у разі укладення договорів про закупівлю, зазначених в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 Закону, без використання електронної системи закупівель у випадках, встановлених Особливостями, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель інформацію, визначену пунктами 10 і 11 частини першої статті 10 Закону, в порядку та на умовах, що ними визначені. При цьому істотні умови таких договорів не можуть змінюватися після їх підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених Особливостями.
Договором про закупівлю, зазначеним в абзаці другому частини першої статті 41 Закону, є договір про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва.
Договором про закупівлю, зазначеним в абзаці третьому частини першої статті 41 Закону, є договір про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, а невід’ємними додатками до даного договору є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, що долучаються після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації (затвердження проектної документації є обов’язковим, якщо це передбачено законодавством).
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 10 Закону замовник оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 Закону) – протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Згідно з пунктом 11 частини першої статті 10 Закону замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси – протягом трьох робочих днів з дня:
- внесення змін до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 Закону. До такого повідомлення додаються зміни до договору про закупівлю (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них) у машинозчитувальному форматі (у разі внесення змін до договорів, зазначених в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 Закону);
- складання договірної ціни, уточненої відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, зазначеного в абзаці третьому частини першої статті 41 Закону. До такого повідомлення додається уточнена договірна ціна (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі.
Отже, строки для оприлюднення замовником в електронній системі закупівель необхідної інформації стосовно договору про закупівлю, зазначеного в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 Закону, визначені пунктами 10 і 11 частини першої статті 10 Закону.
При цьому у разі укладення договору про закупівлю, зазначеного в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 Закону, відповідно до пункту 13 Особливостей, замовник протягом трьох робочих днів з дня його укладення оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, інформацію, визначену пунктом 10 частини першої статті 10 Закону, та обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. У такому випадку замовник може не оприлюднювати інформацію, зазначену в договорі про закупівлю, про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальника (виконавця робіт, надавача послуг).
У разі укладення договору про закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд згідно з підпунктом 22 пункту 13 Особливостей, у звіті про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, зазначається виключно інформація про найменування замовника, назва предмета закупівлі, ціна, зазначена в договорі про закупівлю. У разі укладення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 Закону, до такого звіту додаються документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси у машинозчитувальному форматі.
Водночас зазначаємо, що, виходячи з пунктів 17 і 19 Особливостей, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається, зокрема, з урахуванням положень статті 41 Закону, але крім частин другої – п’ятої статті 41 Закону, тому зміна істотних умов договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 Особливостей, у тому числі договору про закупівлю, зазначеного в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 Закону, укладеного відповідно до підпунктів 13 та 15 пункту 13 Особливостей, здійснюється у відповідності до пункту 19 Особливостей. Своєю чергою, замовник оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси у відповідності до пункту 20 Особливостей.
Щодо повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси
Відповідно до внесених постановою № 1067 змін, згідно з пунктом 20 Особливостей замовник відповідно до вимог Закону з урахуванням Особливостей обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси у разі:
- внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 Особливостей. До такого повідомлення додаються зміни до договору про закупівлю (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них) у машинозчитувальному форматі (у разі внесення змін до договорів, зазначених в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 Закону);
- складення договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, зазначеного в абзаці третьому частини першої статті 41 Закону. До такого повідомлення додається уточнена договірна ціна (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі.
Повідомлення про про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси повинно містити таку інформацію:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, його категорія;
2) унікальний номер оголошення про проведення відкритих торгів/закупівлі, здійсненої з використанням електронного каталогу/звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, присвоєний електронною системою закупівель;
3) дата укладення та номер договору про закупівлю;
4) найменування (для юридичної особи) або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю;
5) ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань/реєстраційний номер облікової картки платника податків учасника, з яким укладено договір про закупівлю;
6) місцезнаходження (для юридичної особи) або місце проживання (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю, номер телефона;
7) дата внесення змін до договору про закупівлю та/або дата складення договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, зазначеного в абзаці третьому частини першої статті 41 Закону;
8) випадки внесення змін до істотних умов договору про закупівлю відповідно до пункту 19 Особливостей та/або інформація про складення договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, зазначеного в абзаці третьому частини першої статті 41 Закону;
9) опис змін, що внесені до істотних умов договору про закупівлю, та/або дані щодо цін на матеріальні ресурси.
Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси може містити іншу додаткову інформацію.
У разі оприлюднення повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси у разі збільшення ціни за одиницю товару відповідно до підпункту 2 пункту 19 Особливостей до такого повідомлення додається обґрунтування наявності підстав для внесення змін до договору про закупівлю, яке повинно бути документально підтверджено замовником.
У повідомленні про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси для договорів про закупівлю товарів, робіт та послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, зазначаються такі відомості: найменування замовника; унікальний номер звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, присвоєний електронною системою закупівель; випадки внесення змін до істотних умов договору (відповідно до пункту 19 Особливостей); ціна, визначена в договорі про закупівлю (в разі її зміни). Таке повідомлення та документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси у машинозчитувальному форматі (у разі укладення договору про закупівлю, зазначеного в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 Закону), оприлюднюються у порядку та на умовах, визначених пунктом 11 частини першої статті 10 Закону.
Звертаємо увагу замовників, що відповідно до Закону в редакції Закону № 3988-IX “повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси” є назвою такого повідомлення.
Щодо розміщення замовником інформації в електронній системі закупівель у машинозчитувальному форматі
Згідно з пунктом 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 (зі змінами), договір про закупівлю, додаток (додатки) до договору про закупівлю, зміна (зміни) до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF. Замовник розміщує в електронній системі закупівель у форматі PDF та машинозчитувальному форматі текстових даних (TXT, RTF, MD, ODT, DOC(X), (X)HTML) такі файли: договір про закупівлю, зазначений в абзаці другому частини першої статті 41 Закону, додаток (додатки) до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси); зміни до договору про закупівлю, зазначеного в абзацах другому і третьому частини першої статті 41 Закону (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, у разі зміни цін на них), у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 Закону; уточнена (узгоджена) договірна ціна (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у випадку складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, зазначеного в абзаці третьому частини першої статті 41 Закону.
Інформація, що розміщується замовником в електронній системі закупівель у машинозчитувальному форматі текстових даних, не повинна відрізнятися від інформації, розміщеної в електронній системі закупівель у форматі PDF.
Щодо зміни порядку збільшення ціни за одиницю товару у договорі про закупівлю
Постановою № 1067 викладено в новій редакції підпункт 2 пункту 19 Особливостей.
Так, відповідно до пункту 19 Особливостей істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13 Особливостей, крім договору про закупівлю, зазначеного в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 Закону) Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім узгодженого сторонами збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку, що відбулося з дня укладення договору про закупівлю (у разі збільшення ціни за одиницю товару за підпунктом 2 пункту 19 Особливостей вперше) або з дня останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни (у разі збільшення ціни за одиницю товару за цим підпунктом вдруге і далі), за умови документального підтвердження такого коливання. Такі зміни до договору про закупівлю можуть бути внесені не раніше 90 днів з дня підписання договору про закупівлю або внесення до нього змін щодо збільшення ціни за одиницю товару за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Обмеження стосовно строків внесення змін до договору про закупівлю щодо збільшення ціни за одиницю товару не застосовується у разі зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії. Обмеження щодо збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків застосовується щодо кожного окремого випадку збільшення ціни за одиницю товару (без обмеження кількості змін). Змінена ціна за одиницю товару не повинна перевищувати 50 відсотків ціни за одиницю товару, що передбачена в початковому договорі про закупівлю.
Таким чином, підпункт 2 пункту 19 Особливостей поширюється на договір про закупівлю, у разі якщо предметом закупівлі є товар.
Під пропорційністю розуміється збільшення ціни саме на такий відсоток, на який відбулося коливання на ринку, але не більше ніж на 10 відсотків з дня укладення договору про закупівлю, або з дня останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни (у разі збільшення ціни за одиницю товару за підпунктом 2 пункту 19 Особливостей вдруге і далі), за умови документального підтвердження такого коливання.
Водночас змінена ціна за одиницю товару не повинна перевищувати в цілому 50 відсотків ціни за одиницю товару від початкової ціни в договорі про закупівлю.
Зазначений механізм передбачає, що у разі збільшення ціни має зменшуватися кількість товару.
Таким чином, розрахунок відсотків зміни ціни і кількості здійснюється сторонами у додатковій угоді до договору про закупівлю від початкової ціни договору, а у наступних додаткових угодах за потреби – від останньої зміни ціни та кількості товару. При цьому інформацію щодо коливання ціни товару на ринку можуть надавати уповноважені на те згідно з законодавством органи, установи, організації. Перелік таких організацій не є вичерпним.
Щодо оформлення додатків до тендерної документації
Постановою № 1067 абзац десятий пункту 28 викладено в новій редакції з метою його однозначного правозастосування.
Так, перелік всіх документів та/або всієї інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік всіх документів та/або всієї інформації, які подаються переможцем процедури документації.
У зазначених переліках замовник розміщує посилання на відповідні вимоги тендерної документації, якщо включення таких вимог до переліків у повному обсязі ускладнило б їх сприйняття.
Відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 Особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до 44 пункту Особливостей.
Директор департаменту сфери публічних
закупівель та конкурентної політики Валерій ШЕРГІН
Error: Contact form not found.
зателефонуємо Вам найближчим часом!