Лист Мінекономіки “Щодо внесення змін до особливостей для закупівель в рамках Ukraine Facility”

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ,
ДОВКІЛЛЯ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
(Мінекономіки)
№ 3323-04/79984-06 від 22.11.2025
Органи державної влади,
органи місцевого самоврядування,
установи, організації, підприємства
та інші суб’єкти сфери публічних закупівель
Щодо внесення змін до особливостей для
закупівель в рамках Ukraine Facility
Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України як Уповноважений орган, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель на численні звернення суб’єктів сфери публічних закупівель, а також за результатами наради з представниками Державної аудиторської служби України та Антимонопольного комітету України, проведеною 10.11.2025, повідомляє.
Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), яка прийнята Урядом на виконання вимог Закону.
З 04.10.2025 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 25.09.2025 № 1254 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178” (далі – постанова № 1254), якою визначено правила здійснення закупівель у рамках виконання заходів Плану України, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244 (далі – План України), для реалізації фінансування Європейського Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility відповідно до Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility, ратифікованої Законом України від 06.06.2024 № 3786-IX (далі – Рамкова угода).
Так, постановою № 1254 було внесено зміни та доповнено окремим розділом “Особливості здійснення закупівель у рамках виконання заходів (кроків), передбачених Планом України, схваленим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 р. № 244” (далі – розділ Особливостей).
Звертаємо увагу замовників, що згідно з пунктом 2 постанови № 1254 закупівлі, розпочаті до набрання чинності цією постановою, завершуються в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою; договори про закупівлю, укладені в порядку та на умовах, установлених до набрання чинності цією постановою, виконуються в повному обсязі до закінчення строку, на який такі договори були укладені; зміни до таких договорів вносяться в порядку та на умовах, установлених до набрання чинності цією постановою.
Отже, закупівлі, розпочаті замовниками до набрання чинності постановою № 1254 (тобто до 03.10.2025), а також виконання та внесення змін до укладених за результатами договорів, не потребують коригування відповідно до нових вимог цієї постанови. Такі процедури та договори завершуються та виконуються згідно з редакцією Особливостей, чинною на дату початку закупівлі.
Закупівлі товарів, робіт і послуг у рамках виконання заходів (кроків), передбачених Планом України, схваленим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 р. № 244 (далі – План України), які розпочаті з 04.10.2025, здійснюються замовниками з дотриманням вимог, визначених пунктами 77 – 93 розділу Особливостей.
Щодо необхідності застосування розділу Особливостей під час закупівлі в рамках Ukraine Facility, незалежно від вартості такої закупівлі Згідно з пунктом 77 Особливостей закупівлі товарів, робіт і послуг у рамках виконання заходів (кроків), передбачених Планом України, здійснюються замовниками з урахуванням положень, визначених цим розділом, незалежно від вартості таких закупівель.
Відповідно до пункту 80 Особливостей у рамках виконання заходів (кроків), передбачених Планом України, замовники здійснюють закупівлі:
- товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному розділом “Порядок проведення відкритих торгів” цих особливостей, або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 “Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу” (далі – Порядок), з урахуванням положень, визначених розділом особливостей;
- товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. гривень, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень, шляхом укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель або в порядку, передбаченому абзацом другим цього пункту, з урахуванням положень, визначених розділом особливостей.
Отже, для закупівель в рамках Плану України діють спеціальні положення Особливостей, які встановлюють способи закупівель, залежно від вартісних меж, а саме:
- відкриті торги або з використанням електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до Порядку (з урахуванням положень розділу Особливостей) для закупівель, що дорівнюють або перевищують встановлені вартісні межі (порогові значення);
- укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель або в порядку, передбаченому абзацом другим пункту 80 Особливостей (тобто, з використанням електронного каталогу для закупівель товарів, що є меншими за встановлені вартісні межі (допорогові значення), за умови, що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень).
При цьому, виходячи з положень розділу Особливостей щодо Ukraine Facility укладення прямого договору з пороговою вартістю із суб’єктом, який не відповідає критеріям прийнятної країни або постачає товари неприйнятного походження, дозволяється лише у разі дворазової відміни відкритих торгів або якщо запит пропозицій постачальників двічі не відбувся.
Так, наприклад, замовник може застосувати положення пункту 86 Особливостей для укладення прямого договору за умови, що:
1) обидві процедури закупівлі були проведені замовником з 04.10.2025 під час дії постанови № 1254, при цьому перша процедура містила вимоги Ukraine Facility щодо прийнятності країни, а друга – була проведена без таких вимог;
2) перші відкриті торги були проведені замовником до 03.10.2025 (до набрання чинності постанови № 1254) з встановленими самостійно вимогами щодо прийнятності країни згідно Рамкової угоди і були відмінені через неподання жодної тендерної пропозиції з вимогами щодо прийнятності країн, потім були проведені другі відкриті торги без застосування вимог щодо прийнятності країни згідно пункту 85 Особливостей та які були також відмінені.
Водночас зазначаємо, що пункт 13 Особливостей встановлює вичерпний перелік винятків, за яких замовник має право здійснити придбання товарів, робіт чи послуг без застосування електронної системи закупівель, укладаючи прямі договори. Тому, за наявності підстав, визначених у пункті 13 Особливостей, його положення можуть бути застосовані замовником за умови дотримання вимог Рамкової угоди, зокрема в частині прийнятності країн походження учасників та товарів, а також відсутності підсанкційності в осіб (включно із субпідрядниками/співвиконавцями, кінцевими бенефіціарними власниками, членами або учасниками (акціонерами) юридичної особи). Рішення щодо придбання товарів, робіт та послуг згідно з пунктом 13 Особливостей приймається замовником самостійно, і є правом, а не обов’язком замовника. При цьому підстави, за наявності яких замовник укладає такий договір про закупівлю, мають бути обґрунтованими та документально підтвердженими.
Щодо укладення та зміни істотних умов договорів про закупівлю рамках Ukraine Facility
Виходячи з пункту 17 Особливостей, договори про закупівлю, зокрема укладені за результатами закупівель згідно з пунктами пунктами 80, 86, 88, 89, 91 Особливостей (включно із закупівлями в рамках Ukraine Facility), повинні укладатися згідно з Цивільним кодексом України, з урахуванням статті 41 Закону, за винятком частин другої – п’ятої, сьомої – дев’ятої цієї статті, а також з дотриманням положень зазначених Особливостей.
При цьому, виходячи з пункту 19 Особливостей, істотні умови договорів, укладених за результатами закупівель, зокрема передбачених пунктами 80, 86, 88, 89, 91 Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених підпунктами 1-10 пункту 19 Особливостей.
Щодо вимог прийнятності країн походження учасників та товарів при здійсненні публічних закупівель у рамках Плану України (Ukraine Facility)
Згідно з пунктом 78 Особливостей фізичні особи, фізичні особи – підприємці і юридичні особи (резиденти і нерезиденти) незалежно від форми власності та організаційно – правової форми беруть участь у закупівлях незалежно від вартості закупівель товарів, робіт і послуг у рамках виконання заходів (кроків), передбачених Планом України, на рівних умовах та з урахуванням положень, визначених цим розділом, якщо вони є громадянами (для фізичних осіб)/зареєстровані (для юридичних осіб) в таких країнах (далі – прийнятні країни):
- держави – члени Європейського Союзу, Україна, країни-партнери з регіону Західні Балкани, Грузія та Молдова, а також Договірні сторони Угоди про Європейський економічний простір;
- країни, які надають Україні рівень підтримки, порівняний з рівнем, що надається Європейським Союзом, з урахуванням розміру їх економіки і для яких Європейською Комісією встановлений взаємний доступ до зовнішньої допомоги в Україні.
Відповідно до пункту 79 Особливостей усі товари, товари у складі закупівель послуг, товари та/або матеріальні ресурси у складі закупівель послуг з поточного ремонту/робіт незалежно від їх вартості у рамках виконання заходів (кроків), передбачених Планом України, повинні походити з прийнятних країн з урахуванням положень, визначених цим розділом особливостей.
Таким чином, пункти 78 і 79 Особливостей встановлюють подвійну вимогу щодо учасників закупівлі та предмета закупівлі, згідно з якою учасники повинні мати реєстрацію/громадянство з прийнятних країн, а усі товари або усі товари та/або матеріальні ресурси у складі предмета закупівлі послуг, послуг з поточного ремонту/робіт, незалежно від їх вартості, повинні мати походження з прийнятних країн.
Ознайомитися з актуальним переліком прийнятних країн можна на офіційному вебсайті Мінекономіки за посиланням: https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=99515de8-4512-4941-afaaca5887a9b4f4&title=PerelikPriiniatnikhKrain.
Щодо обов’язкового обґрунтування закупівлі
Виходячи з абзацу другого пунктів 85, 86, 88, 89 і 91 Особливостей, при здійсненні повторних відкритих торгів, укладання прямого договору чи запиту пропозицій постачальника без вимог прийнятності країн замовник зобов’язаний додавати до річного плану закупівель обґрунтування в довільній формі, яке повинно містити один або декілька виняткових випадків, передбачених пунктами 3 та 8 статті 5 Рамкової угоди (нагальна необхідність, недоступність послуг/товарів на ринках прийнятних країн або територій або інші належним чином обґрунтовані випадки, коли застосування правил прийнятності робить реалізацію проекту неможливою або надмірно складною, або коли поставки та матеріали не можуть бути отримані на розумних умовах у жодній з таких країн), а також додати документальне підтвердження застосування відповідного випадку (у вигляді, зокрема, але не виключно, офіційних листів, експертних висновків, листів від виробників або постачальників про відсутність товарів/робіт/послуг, рішень уповноважених органів, оформлених у довільній формі результатів аналізу ринку, проведеного замовником, довідок). Водночас замовник обов’язково повинен зазначити присвоєний електронною системою закупівель унікальний номер попереднього оголошення про проведення відкритих торгів згідно з пунктами 85 і 86 Особливостей або унікальний номер закупівлі, здійсненої з використанням електронного каталогу згідно з пунктами 88 і 89 Особливостей, які були відмінені (запит не відбувся) через неподання жодної тендерної чи цінової пропозиції.
Принагідно зазначаємо, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 р. № 1318 “Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility” з метою виконання зобов’язань України, що випливають із положень Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility, та запровадження національного механізму координації взаємодії державних органів для надання допомоги відповідно до інструменту Ukraine Facility, забезпечення захисту фінансових інтересів України та Європейського Союзу Кабінет Міністрів України, зокрема затверджено Порядок управління, моніторингу та контролю за виконанням Плану України та визначено Міністерство економіки Національним координатором, який діє як єдиний контактний пункт між державними органами та Європейською Комісією для забезпечення загального процесу координації дій з надання допомоги згідно з інструментом Ukraine Facility (в рамках Компонентів I, II та III) і забезпечення захисту фінансових інтересів Європейського Союзу; Міністерство фінансів незалежним органом аудиту, який повинен забезпечувати разом з Державною аудиторською службою проведення аудиту виконання Плану України, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 р. № 244 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 32, ст. 2035) (далі – План), відповідно до Компонента I; Державну аудиторську службу органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
З огляду на зазначене, звертається увага, що закупівлі в рамках Ukraine Facility, у тому числі, що здійснені без вимог щодо прийнятності країн, а також шляхом укладення прямих договорів згідно з пунктом 13 Особливостей, підлягають фінансовому контролю.
Щодо заборони на здійснення закупівель та проведення платежів особам, щодо яких застосовано санкції Європейського Союзу, у рамках Плану України
Виходячи з положень розділу Особливостей, забороняється здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, що проводяться в рамках виконання заходів (кроків), передбачених Планом України, в осіб (включно із субпідрядниками/співвиконавцями, кінцевими бенефіціарними власниками, членами або учасниками (акціонерами) юридичної особи), до яких застосовано обмежувальні заходи у вигляді санкцій Європейського Союзу та які включені до санкційного списку ЄС. Ця заборона діє як до моменту укладення договору про закупівлю, так і під час здійснення платежів за цим договором.
Підтвердження відсутності санкцій здійснюється шляхом формування файла у форматі PDF на офіційному ресурсі www.sanctionsmap.eu. Зазначений файл має бути сформований не раніше ніж за чотири дні до дати його подання.
Порядок підтвердження відсутності санкцій передбачає, що учасники процедури закупівлі та постачальники підтверджують інформацію щодо відсутності санкцій шляхом самостійного декларування під час відкритих торгів та запиту пропозицій постачальника.
Крім цього, передбачено строки для оприлюднення документального підтвердження (PDF-файл із www.sanctionsmap.eu). Переможець відкритих торгів зобов’язаний оприлюднити інформацію у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Переможець відбору (запиту пропозицій постачальника) зобов’язаний надати інформацію замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель у строк, що не перевищує п’яти днів з дати його визначення переможцем.
Постачальник товарів/надавач послуг/виконавець робіт зобов’язаний надати підтверджуючі документи під час подання документів для здійснення оплати за договором про закупівлю.
Додатково повідомляємо, що інформація щодо технічної реалізації вимог у електронній системі закупівель згідно з Ukraine Facility доступна за посиланням: https://www.facebook.com/prozorro.gov.ua/videos/705331852591089.
Інформація щодо перевірки на санкційність доступна за посиланням: https://www.youtube.com/live/NH_vf1F0AT8 (59 хв перегляду).
Щодо відображення інформації про закупівлю у рамках Ukraine Facility
Виходячи з пункту 81 Особливостей, під час здійснення публічних закупівель у рамках Ukraine Facility замовник зобов’язаний у річному плані закупівель, незалежно від вартості закупівлі, зазначати інформацію, передбачену частиною другою статті 4 Закону, а також додаткову інформацію:
- джерело фінансування закупівлі;
- захід (крок), передбачений Планом України (Ukraine Facility), у рамках якого здійснюється закупівля;
- код програмної класифікації видатків та кредитування відповідного бюджету (у разі, якщо джерелом фінансування є державний або місцевий бюджет);
Крім цього, виходячи з пунктів 82, 83, 87 і 90 Особливостей, замовник має обов’язково зазначати інформацію про те, що закупівля здійснюється в рамках Ukraine Facility, у таких документах:
- у полі “Донор” в оголошенні про проведення відкритих торгів;
- у полі “Донор” у запиті пропозицій постачальників;
- у полі “Донор” у звіті про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель;
- у тендерній документації;
- у звіті про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель.
Детально ознайомитись з порядком відображення інформації при створенні річного плану за кошти Ukraine Facility можна за посиланням: https://infobox.prozorro.org/articles/zaznachennya-planu-ukrajini-pri-stvorenni-richnogoplanu-za-koshti-ukraine-facility.
Щодо документального підтвердження країни походження товару
Виходячи з положень пунктів 83, 87 і 90 Особливостей, для закупівлі товарів, робіт і послуг у рамках Ukraine Facility, країна походження кожного товару, кожного товару у складі закупівель послуг, а також кожного товару та/або матеріального ресурсу у складі закупівель послуг з поточного ремонту чи робіт, що постачається, підтверджується наступними документами:
- або сертифікатом про походження товару;
- або засвідченою декларацією про походження товару;
- або декларацією про походження товару;
- або сертифікатом про регіональне найменування товару.
Документ, що підтверджує країну походження, повинен бути поданий замовнику такими суб’єктами:
- постачальником товарів, виконавцем робіт чи надавачем послуг, з яким укладено договір за результатами відкритих торгів;
- переможцем відбору, з яким укладено договір про закупівлю з використанням електронного каталогу;
- постачальником товарів, виконавцем робіт чи надавачем послуг, з яким укладено допороговий договір без застосування електронної системи закупівель.
При цьому звертаємо увагу, що підтвердження країни походження товару може здійснюватись на підставі сукупності документів, не обмежуючись конкретним документом.
Надання будь-якого з цих документів постачальником товарів, виконавцем робіт чи надавачем послуг або переможцем відбору здійснюється під час подання замовнику документів для проведення оплати за договором про закупівлю.
Так, під час вищевказаної наради увагу акцентовано також на тому, що, наприклад, під час закупівлі послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва тощо значення матиме також фактична перевірка країни походження матеріальних ресурсів, використаних під час виконання робіт/надання послуг (на місці, за маркуванням та супровідною документацією).
Довідково зазначаємо, що роз’яснення Генерального директорату Європейської комісії з питань розширення та східного сусідства (DG ENEST), а також листи-відповіді Державної митної служби України та Торгово-промислової палати України, які стосуються повноважень та компетенції щодо надання відповідної інформації про документальне підтвердження країни походження для поставок та матеріалів, що закуповуються згідно з інструментом Ukraine Facility, містяться в листі Мінекономіки від 14.07.2025 № 3323-04/48400-07 “Щодо закупівель з урахуванням положень Рамкової угоди згідно з інструментом Ukraine Facility” за посиланням: https://me.gov.ua/InfoRez/DocumentsList/f2e30594-ba6c-420f-9c24-2a852415a884?tag=InforezKnowledgeDb&lang=uk-UA&fNum=3323-04%2F48400-07.
Щодо додаткових вимог згідно Ukraine Facility у тендерній документації для відкритих торгів в частині неповернення забезпечення тендерної пропозиції та відхилення тендерної пропозиції
Виходячи з пункту 83 Особливостей, замовник у тендерній документації, крім інформації, передбаченої пунктом 28 цих Особливостей, повинен обов’язково зазначити вимоги абзаців першого-дев’ятнадцятого цього пункту.
При цьому, виходячи з абзацу п’ятнадцятого пункту 83 Особливостей, у разі встановлення у тендерній документації забезпечення тендерної пропозиції таке забезпечення не повертається замовником у таких випадках:
- у випадках, визначених статтею 25 Закону (за винятком пункту 3 частини третьої статті 25 Закону);
- у разі ненадання переможцем процедури закупівлі у встановлений строк документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 47 Особливостей (про відмову в участі у процедурі закупівлі);
- у разі ненадання учасником процедури закупівлі інформації та документів, передбачених абзацами десятим – чотирнадцятим пункту 83 Особливостей;
- якщо інформація, передбачена абзацами тринадцятим і чотирнадцятим пункту 83, надана з порушенням вимог щодо її надання (наприклад, порушення строку формування PDF-файлу).
Звертаємо увагу, що згідно з пунктом 3 Особливостей під час здійснення публічної закупівлі відповідно до Особливостей замовники застосовують положення статті 25 Закону з урахуванням положень пункту 47 Особливостей.
Водночас зазначаємо, що форма забезпечення тендерної пропозиції та Вимоги до забезпечення тендерної пропозиції затверджені наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628 (далі – наказ № 2628).
З огляду на пункт 83 Особливостей та наказ № 2628, у разі встановлення забезпечення тендерної пропозиції, затверджена форма не змінюється, але у тендерній документації встановлюється перелік підстав для неповернення забезпечення тендерної пропозиції. Такий підхід дозволяє використовувати затверджену форму та одночасно застосовувати спеціальні положення пунктів 83 та 47 Особливостей до закупівель в рамках Ukraine Facility.
Своєю чергою, виходячи з пункту 84 Особливостей, замовник у закупівлях, що здійснюються в рамках Ukraine Facility, зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію, якщо вона не відповідає додатковим вимогам, встановленим цим пунктом, навіть якщо вона відповідає загальним вимогам пункту 44 Особливостей. Додаткові підстави для відхилення в рамках Ukraine Facility включають:
- порушення вимог щодо прийнятності країн походження/реєстрації: відсутність реєстрації/громадянства учасника або його субпідрядників у прийнятній країні, а також використання товарів чи матеріальних ресурсів, що не походять з прийнятних країн;
- порушення вимог щодо санкційності: застосування обмежувальних заходів (санкцій ЄС) до учасника/переможця, його кінцевих бенефіціарних власників або субпідрядників/співвиконавців;
- ненадання/неналежне надання документації (для переможця): невиконання переможцем вимог пункту 83 Особливостей щодо надання підтвердних документів (зокрема, щодо реєстрації, громадянства та санкційного статусу) або їх подання з порушенням встановлених строків чи формату.
Таким чином, пунктами 83 та 84 Особливостей розширені підстави для неповернення забезпечення тендерної пропозиції та перелік підстав для відхилення згідно спеціальних вимог для Ukraine Facility.
Error: Contact form not found.
зателефонуємо Вам найближчим часом!