Лист ДПС щодо застосування окремих норм податкового законодавства

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ТОВ “Тендерне агентство Радник”

Державна податкова служба України розглянула Ваше звернення від 16.04.2025 № 16.04 (вх. ДПС №17286/6 від 17.04.2025) з питань застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Статтями 6 та 9 Конституції України визначено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Військовий збір — це платіж, який був встановлений з 03.08.2014 відповідно до Закону України від 31.07.2014 № 1621-VI “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України”.

Пунктом 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі — Кодекс) визначено, що тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.

Відповідно до п.п. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу платниками збору є:

  1. особи, визначені п. 162.1 ст. 162 Кодексу;
  2. фізичні особи — підприємці — платники єдиного податку першої, другої та четвертої груп;
  3. платники єдиного податку третьої групи, крім електронних резидентів (е-резидентів).

Згідно з п.п. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу об’єктом оподаткування збором є:

  1. для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 цього пункту, — доходи, визначені ст. 163 Кодексу;
  2. для платників, зазначених у п.п. 2 п.п. 1.1 цього пункту, — щомісячна сума, що дорівнює розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року;
  3. для платників, зазначених у п.п. 3 п.п. 1.1 цього пункту, — доходи, визначені ст. 292 Кодексу.

Отже, військовий збір сплачується з доходів фізичних осіб, фізичних осіб — підприємців та платників єдиного податку 3 групи.

Відповідно до абзацу першого п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.

Положеннями Кодексу не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування на суми нарахованого/сплаченого військового збору.

Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування та відповідно, об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств.

Водночас повідомляємо, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16.07.1999 № 996-XIV “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні”).

Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, встановлено, що Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері, зокрема, бухгалтерського обліку та аудиту, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Таким чином, питання порядку відображення у бухгалтерському обліку нарахованих/сплачених сум військового збору при визначенні фінансового результату до оподаткування належить до компетенції Міністерства фінансів України.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО