Лист ДПС щодо сплати ПДВ в рамках програми Ukraine Facility

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ТОВ “Тендерне агентство Радник”

Головне управління ДПС у м. Києві

Індивідуальна податкова консультація

Державна податкова служба України розглянула звернення ТОВ «Тендерне агентство Радник» (далі — Товариство) від 26.08.2025 № 26-08 (вх. ДПС N 34177/6 від 27.08.2025) щодо податкових наслідків з ПДВ в описаній у зверненні ситуації та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі — ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство є надавачем консультативних послуг та здійснює підготовку i проведення закупівель, які проводитимуться за кошти Ukraine Facility відповідно до Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility, ратифікованої Законом України від 06 червня 2024 року № 3786-IX (далі — Рамкова угода № 3786).

Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. чи передбачає договір на виконання робіт сплату ПДВ у рамках програми Ukraine Facility;
  2. які особливості оподаткування (зокрема, застосування ПДВ) при реалізації проектів у межах цієї програми;
  3. який механізм звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг, що здійснюються у межах цієї програми;
  4. чи потрібно у тендерній документації передбачати спеціальні умови щодо застосування податкових пільг; якщо так, то які формулювання рекомендується використовувати;
  5. чи є спеціальні вимоги щодо процедур укладання та виконання договорів у рамках зазначеного фінансування в описаній у зверненні ситуації?

Разом з тим у зверненні не зазначено: з ким Товариством укладений договір на виконання робіт у рамках програми Ukraine Facility; чи с отримані кошти Ukraine Facility міжнародною технічною допомогою (далі — МТД); якщо так, то який статус має Товариство та отримувач робіт при здійсненні операцій з реалізації проекту МТД виходячи з понять, визначених пунктом 2 Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» зі змінами (далі Порядок № 153) тощо. У зв’язку з цим ДПС надає загальні роз’яснення щодо оподаткування операцій, описаних у зверненні.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків i зборів, регулюються нормами ПKУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПKУ).

Відповідно до пункту 30.1 статті 30 розділу I ПKУ податкова пільга — це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 статті 30 розділу I ПKУ.

Пунктом 3.1 статті 3 розділу I ПKУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України с чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України i якими регулюються питання оподаткування.

Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПKУ, застосовуються правила міжнародного договору (пункт 3.2 статті 3 розділу I ПKУ).

Рамкова угода № 3786 встановлює принципи фінансової співпраці між Європейським Союзом (далі — ЄC) та Україною згідно з Регламентом щодо Ukraine Facility, за винятком перехідного фінансування (пункт 1 статті 2 розділу I Рамкової угоди № 3786).

Згідно з пунктом 2 статті 4 розділу II Рамкової угоди № 3786 Україна повинна застосовувати до договорів при закупівлі, грантових угод i угод про внесок, фінансованих ЄC, найсприятливіші податкові та митні режими, які застосовуються  до  держав  або  міжнародних організацій,  з  якими вона має відносини.

Пунктом 3 статті 4 розділу II Рамкової угоди № 3786 також передбачено, що якщо Рамкова    угода між Урядом України та Комісією Європейських Співтовариств від 12.12.2006 про податки, збори та обов’язкові платежі містить детальніші положення щодо цього питання, вони також підлягають застосуванню. Відповідно до статті 3 Рамкової угоди між Урядом України та Комісією Європейських Співтовариств від 12.12.2006, ратифікованої Законом України від 03 вересня 2008 року № 360-VI (далі — Рамкова угода №  360), заходи, що фінансуються в цілому або частково коштом Європейського Співтовариства (далі — Співтовариство), не обкладаються податками, митними зборами, a6o іншими стягненнями аналогічного характеру, зокрема:

контракти, фінансовані коштом Співтовариства, не підлягають сплаті ПДВ, гербового, реєстраційного a6o інших аналогічних зборів в Україні, незалежно від того, чи існують такі збори, чи повинні бути впроваджені, i незалежно від того, чи укладені ці контракти з особами з України чи інших країн;

у тих випадках, коли контракт стосується поставки товарів, що походять з України, контракт повинен бути укладений на підставі цін, без урахування ПДВ.

При цьому термін «товар» слід розуміти як будь-який продукт, послугу i/або права, які підлягають продажу, а термін «контракт» означає письмовий договір між Комісією Співтовариств та юридичною або фізичною особою, укладений з метою виконання проекту (програми) зовнішньої допомоги, що фінансується Співтовариством.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПKУ.

Згідно з підпунктами «а» — «в» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПKУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПKУ розташоване на митній території України, ввезення товарів на митну територію України.

Відповідно до пункту 197.11 статті 197 розділу V ПKУ передбачено звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема, для операцій з:

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надасться відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.

Порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюється в рамках проектів МТД, регламентується Порядком № 153.

Відповідно до пункту 2 № 153 МТД є фінансові та інші ресурси та послуги, що відповідно до міжнародних договорів України надаються партнерами з розвитку на безоплатній та безповоротній основі з метою підтримки України; виконавцем проекту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проекту (програми), у тому числі на платній основі; субпідрядником є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем a6o реципієнтом, забезпечує реалізацію проекту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів МТД в рамках проекту (програми); реципієнтом є резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проектом (програмою).

Пунктом 3 Порядку № 153 встановлено, що МТД може залучатись у вигляді:

будь-якого майна, необхідного для забезпечення виконання завдань проектів (програм), яке ввозиться a6o набувається в Україні;

робіт i послуг;

прав інтелектуальної власності;

фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті;

інших ресурсів, не заборонених законодавством, у тому числі стипендій.

Проекти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації ïx виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України (пункти 11, 12 Порядку № 153).

Для державної реєстрації проектів (програм) реципієнт (реципієнти) та партнер по розвитку або уповноважена партнером по розвитку особа подають в Секретаріат Кабінету Міністрів України в електронному та паперовому вигляді документи, вказані у пункті 14 Порядку № 153.

Згідно з пунктом 18 Порядку N 153 одночасно з видачею реєстраційної картки проекту (програми) робиться відповідний запис у реєстрі проектів (програм) МТД та розміщується план закупівлі товарів, робіт i послуг, що придбаваються за кошти МТД (далі — план закупівлі), на Єдиному веб-порталі органів виконавчої влади (крім інформації, що становить комерційну таємницю).

Пунктом 23 Порядку N 153 визначено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття i зняття енергоблоків Чорнобильської AEC з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, Інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПKУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питань i фактичних обставин, що наявні у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питань 1–3

Порядок оподаткування ПДВ визначається положеннями ПKУ та міжнародними угодами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Отже, у випадку постачання товарів /послуг у рамках реалізації проекту (програми) МТД звільненню від оподаткування ПДВ підлягають операції з ïx постачання безпосередньо виконавцю або субпідряднику такого проекту у межах затвердженого плану закупівлі за умови дотримання вимог міжнародної угоди, згода на обов’язковість якої надана Верховною Радою України, пункту 197.11 статті 197 розділу V ПKУ та Порядку № 153. Підставою для застосування податкової пільги при реалізації проекту МТД є реєстраційна картка проекту (програми), оформлена згідно з Порядком № 153.

Водночас, у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг у межах міжнародного договору, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України (зокрема у межах контракту відповідно до рамкових угод №№ 3786 та 360) без оформлення проекту (програми) МТД, такі операції також підлягають звільненню від оподаткування ПДВ (за умови дотримання вимог, передбачених зазначеними угодами).

У рамках виконання таких вимог договірна ціна товарів/послуг у договорах визначатиметься без урахування ПДВ.

Щодо питань 4–5

Питання визначення у тендерній документації спеціальних умов щодо застосування податкових пільг, а також встановлення спеціальних вимог до укладання та виконання договорів у рамках фінансування Ukraine Facility не відноситься до компетенції ДПС.

Індивідуальна податкова консультація мас індивідуальний характер i може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПKУ).

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО