Аналіз закупівель Збройних Сил України, опублікованих в електронній системі закупівель за період 01.01.2022 – 31.12.2024 року

Джерело даних: Електронна система закупівель (https://prozorro.gov.ua/)

Підготовлено експертами з закупівель Проєкту реформи оборонних закупівель за сприяння Громадської спілки «Фонд підтримки реформ в Україні» у межах програми підтримки від Спеціального радника з питань оборони, що фінансується урядом Великої Британії

Зміст

Загальний огляд закупівель Збройних Сил України – 3
Розподіл закупівель в залежності від рівня централізації – 8
Централізовані закупівлі Збройних Сил України – 13

  • Розподіл централізованих закупівель – 13
  • Рівень застосування конкурентних процедур – 14
  • Показники успішності проведених закупівель – 16
  • Аналіз напрямків закупівель централізованих закупівель – 17

Децентралізовані закупівлі Збройних Сил України – 21
Закупівлі Міністерства оборони та Генерального штабу Збройних Сил України – 22

Загальний огляд закупівель Збройних Сил України

Організаційно Збройні Сили України складаються з органів військового управління, з’єднань, військових частин, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, установ та організацій.

Відповідно ст.3 Закону України “Про Збройні Сили України” № 1934-XII від 6 грудня 1991 року, Збройні Сили України мають таку загальну структуру:

  • Генеральний штаб Збройних Сил України;
  • Командування об’єднаних сил Збройних Сил України;
  • види Збройних Сил України:
    – Сухопутні війська,
    – Повітряні Сили,
    – Військово-Морські Сили;
  • окремі роди сил Збройних Сил України:
    – Сили спеціальних операцій,
    – Сили безпілотних систем
    – Сили територіальної оборони,
    – Сили логістики,
  • – Сили підтримки,
    – Медичні Сили;
  • окремі роди військ Збройних Сил України:
    – Десантно-штурмові війська,
    – Війська зв’язку та кібербезпеки;
  • органи військового управління, з’єднання, військові частини, вищі військові навчальні заклади, військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти, установи та організації, що не належать до видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України.

В період 2022-2024 рр., загальна кількість замовників, що відносяться до Збройних Сил України, які проводили закупівлі або прозвітували про укладені договори в електронній системі закупівель:
– 2022 р – 180 замовників
– 2023 р – 552 замовники
– 2024 р – 647 замовників

Загальна кількість закупівель, опублікованих в електронній системі Прозорро, замовниками, що відносяться до Збройних Сил України, за 2022-2024 рр. становить 202 982 лоти, на загальну очікувану вартість 319 627,9 млн.грн.

Таблиця 1. Кількість оголошених закупівель
з розподілом за типом процедур

Таблиця 2. Кількість оголошених закупівель
з розподілом на конкурентні та неконкурентні закупівлі

Діаграма 1. Кількість оголошених закупівель
(з розподілом на конкурентні та неконкурентні закупівлі)

Таблиця 3. Кількість закупівель, що мають статус “Завершена”
та суми договорів з розподілом за типом процедур

Слід зазначити, що частину договорів, укладених замовниками за результатами проведених закупівель було розірвано.

Таблиця 4. Кількість закупівель, що мають статус “Завершені”,
але договори по яким було розірвано

Таблиця 5. Відсоток розірваних договорів

Таким чином, за період 2022-2024 рр. загальна кількість закупівель, що мають статус “Завершена” та по яким договора виконані або знаходяться в активному стані – 189 213 лотів на загальну суму 188 595,9 млн.грн.

Таблиця 6. Кількість закупівель, що мають статус “Завершена” 1
(без урахування розірваних договорів) та суми договорів
з розподілом за типом процедур

Розподіл закупівель в залежності від рівня централізації

Централізовані закупівлі 1 для Збройних Сил є дієвим інструментом для підвищення ефективності використання бюджетних ресурсів. Вони дозволяють об’єднувати потреби різних військових частин у єдині великі замовлення, завдяки чому замовник отримує значно вигідніші умови співпраці з постачальниками: нижчі ціни, кращу якість та стабільні терміни постачання. Крім того, централізація закупівель спрощує контроль за дотриманням законодавства, забезпечує уніфікацію стандартів і знижує адміністративні витрати, пов’язані з підготовкою і проведенням закупівлі.

Щоб зберегти баланс між централізованим контролем над стратегічними та великомасштабними закупівлями та гнучкістю оперативного реагування на місцях, що особливо важливо в умовах активних бойових дій чи надзвичайних ситуацій, використовується модель “децентралізованих” закупівель 2, коли підрозділи отримують гнучкість і самостійність у прийнятті рішень. Завдяки цій моделі скорочується час від визначення потреби до отримання необхідних товарів чи послуг.

Водночас, щоб уникнути ризиків, децентралізовані закупівлі потребують чіткого контролю, моніторингу дотримання законодавства, а також введення окремої посади закупівельника та систематичного навчання військовослужбовців, які безпосередньо здійснюють такі закупівлі, адже саме цей формат закупівель підвищує ймовірність зловживань або нераціонального використання бюджетних коштів.

Оптимальне поєднання централізованих і децентралізованих закупівель дозволяє ефективно задовольняти як стратегічні, так і оперативні потреби ЗСУ.

В окрему групу виділені закупівлі, що проводяться безпосередньо Міністерством оборони та Генеральним штабом ЗСУ.

Ця група замовників відповідає за закупівлі, що охоплюють специфічні потреби Збройних Сил та забезпечують діяльність важливих напрямів військового управління: фінансове забезпечення, інформаційні технології, кібербезпеку, цивільно-військове співробітництво, капітальні вкладення та управління земельними ресурсами тощо.

Таблиця 7. Розподіл закупівель за рівнем централізації

Діаграма 2. Розподіл кількості завершених закупівель
та співвідношення сум укладених договорів

Таблиця 8. Частка конкурентних закупівель у загальній
кількості закупівель, що мають статус “Завершена”

Діаграма 3. Частка конкурентних закупівель

Таблиця 9. Показники успішності конкурентних закупівель

Діаграма 4. Показники успішності конкурентних закупівель

Діаграма 5. Середня кількість учасників за рівнем централізації

Централізовані закупівлі Збройних Сил України

Таблиця 10. Розподіл централізованих закупівель

Діаграма 6. Розподіл кількості закупівель
та співвідношення сум договорів

Рівень застосування конкурентних процедур

Таблиця 11. Частка конкурентних закупівель у загальній
кількості закупівель, що мають статус “Завершена”

Діаграма 7. Частка конкурентних закупівель

Показники успішності проведених закупівель

Таблиця 12. Показники успішності конкурентних закупівель

Діаграма 8. Показники успішності конкурентних закупівель

Діаграма 9. Середня кількість учасників в централізованих закупівлях

Аналіз напрямків закупівель централізованих закупівель

Таблиця 13. Централізовані закупівлі за напрямом “Харчування”

Таблиця 14. Централізовані закупівлі
за напрямом “Паливно-мастильні матеріали”

Таблиця 15. Централізовані закупівлі за напрямом “Речове забезпечення”

Таблиця 16. Централізовані закупівлі
за напрямом “Транспортні засоби та запчастини”

Таблиця 17. Централізовані закупівлі за напрямом
“Безпілотні авіаційні системи та засоби радіоелектронної боротьби”

Децентралізовані закупівлі Збройних Сил України

Таблиця 13. Розподіл децентралізованих закупівель

Закупівлі Міністерства оборони та Генерального штабу Збройних Сил України

Таблиця 14. Розподіл закупівель, що мають статус “Завершена”
(без урахування розірваних договорів) та сум укладених договорів

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО