Закупівля природного газу: щасливчики, віднесені до пільгової категорії

Наталія Чабан
1537
31 Жовтня 2021
Закупівля природного газу: щасливчики, віднесені до пільгової категорії
1537
31 Жовтня 2021

Епоха стрімкого зростання цін на блакитне паливо, масових розірвань договорів про закупівлю, роботи в ультимативних умовах завершена. Обіцянки Уряду врегулювати це питання та забезпечити можливість нормального функціонування впродовж опалювального сезону знайшли своє відображення у Меморандумі про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 років (далі — Меморандум).

Отже, домовленості щодо фіксованої ціни досягнуто, однак лише для певної категорії споживачів. Хто ці щасливчики? Чи поширюватиме Меморандум свою дію на лікувальні заклади? Відповіді на  ці питання знаходимо в роз’ясненні Уповноваженого органу.

Розглянемо запит № 1324/2021 від КНП «Г», оприлюднений на сайті Мінекономіки, суть якого така: «На засіданні Президії конгресу місцевих та регіональних влад підписано ‟Меморандум про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання тепла та гарячої води в опалювальному сезоні 2021/2022 роківˮ від 30.09.2021.

Меморандумом зафіксовано вартість природного газу на виробництво теплової енергії для постачання тепла і гарячої води різним категоріям споживачів. Зокрема, для категорії бюджетних організацій зафіксовано вартість природного газу в розмірі 16,40 гривень за один кубічний метр, з ПДВ, без вартості транспортування і розподілу (далі — пільговий тариф), який буде постачатись товариством з обмеженою відповідальністю ‟Газопостачальна компанія ‟Нафтогаз Трейдингˮˮ (далі — ТОВ ‟Нафтогаз Трейдингˮ) до 01.01.2023.

Відповідно до пункту 12 статті 2 БК України: ‟бюджетні установи — органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідного державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковимиˮ.

У зв’язку з вищезазначеним просимо надати роз’яснення, чи має право комунальне некомерційне підприємство — заклад охорони здоров’я, яке отримує плату за надані послуги за договорами з НСЗУ та частково фінансується з місцевого бюджету, провести закупівлю природного газу на підставі Меморандуму».

Відповідь Мінекономіки з цього питання така: «Метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Придбання замовником товарів, робіт і послуг здійснюється у порядку, встановленому Законом, шляхом застосування однієї з процедур, визначених статтею 13 Закону.

Згідно з частиною 2 статті 13 Закону як виняток та відповідно до умов, визначених у частині 2 статті 40 Закону, замовники можуть застосовувати переговорну процедуру закупівлі.

Відповідно до частини 1 статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі.

При цьому замовник самостійно здійснює вибір умови для застосування переговорної процедури закупівлі з вичерпного переліку умов, визначених частиною 2 статті 40 Закону, з урахуванням наявних у нього обґрунтувань для застосування такої процедури.

Докладніше з умовами для застосування переговорної процедури закупівлі можна ознайомитися в листі від 03.10.2020 № 3304-04/60124-06 “Щодо переговорної процедури закупівлі”».

Коментар редакції. Розпорядженням Уряду від 11.10.2021 № 1234-р «Деякі питання діяльності акціонерного товариства ‟Національна акціонерна компанія ‟Нафтогаз Україниˮˮ» (далі — Розпорядження № 1234-р) чітко вказані правочини, на вчинення яких отримало згоду ТОВ «Газопостачальна компанія ‟Нафтогаз Трейдингˮ», яке виступатиме єдиним постачальником блакитного палива за пільговою ціною.

У вказаних документах досягнуто домовленості та знайдено розумний компроміс щодо основних умов постачання, які забезпечуватимуть:

  • безперебійність поставок газу;
  • фінансову підтримку громад з боку держави для безперебійної роботи теплокомуненерго, зокрема громади, бюджети яких не зможуть самостійно покривати фактичні витрати підприємств теплопостачання, вже з четвертого кварталу 2021 року отримуватимуть додатково державні субвенції;
  • незмінність тарифів. Так, у документі зафіксовано ціну газу на виробництво теплової енергії для постачання тепла і гарячої води для бюджетних організацій — 13 659,63 грн/тис. куб. м (без ПДВ і вартості транспортування і розподілу), що майже у 2,5 рази нижче ринкової.

Пільгова категорія, або Кому зі споживачів пощастило?

Пунктом 10 Меморандуму визначено, що договори на постачання природного газу з ТОВ «ГК ‟Нафтогаз Трейдингˮ» мають право укладати «установи та організації, що фінансуються з державного або місцевих бюджетів».

Крім того, у частині 3 Розпорядження № 1234-р ідеться про укладення договорів про постачання природного газу саме бюджетним установам та організаціям відповідно до примірного договору.

Так, пунктом 12 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України визначено, що бюджетні установи — органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Отже, бюджетні установи є неприбутковими.

Висновок № 1: укласти договір про постачання природного газу з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» мають право виключно ті замовники, які фінансуються з державного та / або місцевого бюджетів. Звертаємо увагу, що Меморандумом не передбачено, що фінансування з державного та / або місцевого бюджетів має бути спрямоване саме на закупівлю природного газу.

Водночас фінансування з державного та місцевих бюджетів отримують як розпорядники, так і одержувачі бюджетних коштів. Відповідно до статті 2 Бюджетного кодексу України:

  • розпорядник бюджетних коштів — це бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов’язань, довгострокових зобов’язань за енергосервісом, середньострокових зобов’язань у сфері охорони здоров’я та здійснення витрат бюджету;
  • одержувач бюджетних коштівсуб’єкт господарювання, громадська чи інша організація, яка не має статусу бюджетної установи, уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, та отримує на їх виконання кошти бюджету.

Тобто до розпорядників бюджетних коштів належать бюджетні установи та організації, а до одержувачів —організації, які не мають статусу бюджетної установи.

Висновок № 2: під «установи та організації, що фінансуються з державного або місцевих бюджетів» підпадають як розпорядники, так і одержувачі бюджетних коштів, зокрема організації, які фінансуються за рахунок коштів бюджетів. Водночас відсутність статусу «бюджетної» анулює можливість закупівлі природного газу на пільгових умовах.

А як щодо постачання природного газу КНП?

Здавалося б, проблема з постачанням природного газу врегульована, однак поза увагою залишились одна із найважливіших категорій замовників — лікарні та інші заклади охорони здоров’я.

Враховуючи, що безперебійність постачання блакитного палива таким суб’єктам господарювання є архіважливою, з метою врегулювання цієї ситуації окремим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.10.2021 № 1295-р «Деякі питання діяльності акціонерного товариства “Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України”ˮ» погоджено рішення про здійснення ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» постачання природного газу закладам охорони здоров’я:

  • державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо);
  • комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо)

за примірним договором постачання природного газу бюджетним установам та організаціям, умови якого затверджені рішенням учасника товариства від 12.10.2021 № 208. З повним текстом розпорядження ознайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Правова база» або за посиланням.

Висновок № 3: Кабінет Міністрів України розпорядженням № 1295-р надав право ТОВ «Нафтогаз Трейдинг» постачати природний газ закладам охорони здоров’я державної власності та закладам охорони здоров’я комунальної власності за примірним договором постачання природного газу бюджетним установам та організаціям. Блакитне паливо буде постачатися за типовим контрактом для бюджетних установ.

З алгоритмом дій закладів охорони здоров’я державної власності (казенних підприємств та / або державних установ тощо) та закладів охорони здоров’я комунальної власності (комунальних некомерційних підприємств та / або комунальних установ, та / або спільних комунальних підприємств тощо) при закупівлі природного газу до 200 тис. грн на опалювальний сезон 2021–2022 років ознайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Варіанти дій замовника при закупівлі природного газу до 200 тис. грн на опалювальний сезон 2021–2022 років».

Природний газ

Публікації, тематикою яких є особливості організації закупівель природного газу