Новий тариф на послугу з передачі електричної енергії: дії замовників

Марія Бречко
4154
30 Грудня 2021
Новий тариф на послугу з передачі електричної енергії: дії замовників
4154
30 Грудня 2021

01.12.2021 на засіданні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі — НКРЕКП), була прийнята постанова № 2454 «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії НЕК “УКРЕНЕРГО” на 2022 рік» (далі — Постанова № 2454). Зазначеною Постановою № 2454  затверджено тариф НЕК «Укренерго» на передачу електроенергії у 2022 році на рівні 345,64 грн/МВт-год (без ПДВ), що на 17,6 % вище за тариф на 2021 рік (293,93 грн/МВт-год). Постанова № 2454 набирає чинності з 01.01.2022.

Новий тариф на послугу з передачі електричної енергії приведе до зміни в сторону збільшення ціни за 1 кВт.год електричної енергії, оскільки у вартість ціни за 1 кВт.год електричної енергії входить ціна (тариф) послуги з передачі електричної енергії.

Як діяти замовнику, який проводить процедуру закупівлі / спрощену закупівлю електричної енергії на 2022 рік?

Проаналізуємо детальніше на прикладі.

Приклад

Замовник розпочав процедуру закупівлі / спрощену закупівлю електричної енергії, але не завершив до 01.01.2022. Які його дії?

Перш за все зміна тарифу на послуги з передачі електричної енергії тягне за собою збільшення очікуваної вартості процедури закупівлі / спрощеної закупівлі. У свою чергу інформація про очікувану вартість зазначається як у річному плані, так і в оголошенні про проведення відкритих торгів / спрощеної закупівлі. Згідно зі статтею 4 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Варто звернути увагу на те, що внести зміни до річного плану після оголошення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі у замовника немає ні законодавчої, ні технічної можливості.

Крім цього, замовник не має права вносити зміни в оголошення про проведення відкритих торгів, що підтверджується однозначною практикою Державної аудиторською служби України, викладеною у статті «Моніторинг продовжує забороняти замовникам вносити зміни в оголошення» на порталі RADNUK.COM.UA.

Тож замовник у даному випадку має лише один варіант — відмінити процедуру закупівлі / спрощену закупівлю та оголошувати нову з урахуванням зміненого тарифу на послуги з передачі електричної енергії, тобто зі збільшеною очікуваною вартістю процедури закупівлі / спрощеної закупівлі.

Чимало замовників запитують: чи можна не змінювати очікувану вартість процедури закупівлі / спрощеної закупівлі, а просто зменшити обсяг? Можна, але тільки у спрощеній закупівлі, оскільки така можливість передбачена в абзаці 5 частини 7 статті 14 Закону (замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та / або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій). Головними умовами для внесення таких змін є:

  • період — до початку строку подання пропозицій;
  • замовник не зазначав в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та у вимогах до учасників посилання на попередню постанову НКРЕКП або її реквізити, якою були затверджені тарифи на послуги з передачі електричної енергії до 31.12.2021 (включно).

Що ж стосується відкритих торгів, то інформація про обсяг закупівлі зазначається в оголошенні про проведення відкритих торгів згідно з пунктом 5 частини 2 статті 21 Закону, а законодавчої можливості вносити зміни до оголошення про проведення відкритих торгів у замовника немає, як ми і зазначали вище.

Що робити замовнику, якщо процедуру закупівлі / спрощену закупівлю відмінено?

Перше і найголовніше — це оголосити повторно процедуру закупівлі / спрощену закупівлю з урахуванням нового тарифу на послуги з передачі електричної енергії. Про всі особливості проведення закупівель електричної енергії читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Замовникам» — «Електрична енергія».

Друге — за наявності чинного договору про закупівлю продовжити його на 20 відсотків відповідно до частини 6 статті 41 Закону, а саме: дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку. Більше про те, як правильно продовжити договір про закупівлю, читайте у статті «Три рецепти успішного завершення 2021 року» на порталі RADNUK.COM.UA.

Третє — якщо діючий постачальник відмовився від продовження чинного договору про закупівлю на 20 відсотків, замовник має перейти до постачальника «останньої надії» електричної енергії. Докладніше про особливості співпраці з постачальником «останньої надії» електричної енергії читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:

Як діяти замовнику, який завершив процедуру закупівлі / спрощену закупівлю електричної енергії?

У разі якщо замовник уже завершив процедуру закупівлі / спрощену закупівлю електричної енергії та уклав відповідний договір про закупівлю, а також у договорі про закупівлю передбачив порядок зміни ціни відповідно до пункту 7 частини 5 статті 41 Закону, наприклад:

«істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни. Сторони можуть внести відповідні зміни у разі зміни регульованих цін (тарифів), при цьому підтвердженням можливості внесення таких змін будуть чинні (введені в дію) нормативно-правові акти відповідного уповноваженого органу або Держави щодо встановлення регульованих цін»,

такий замовник має право внести зміни до договору про закупівлю для погодження тарифу на послуги з передачі електричної енергії з Постановою № 2454.

Водночас залишається досить логічне запитання: яким чином замовнику погодити умови договору про закупівлю в частині зміненої складової вартості (ціни) електричної енергії? Що потрібно врахувати замовнику?

По-перше, як ми вже зазначили, замовнику потрібно перевірити умови договору про закупівлю на предмет наявних у положеннях договору про закупівлю умов щодо внесення змін до договору про закупівлю згідно з пунктом 7 частини 6 статті 41 Закону.

По-друге, застосування змін ціни електричної енергії в частині регульованої складової вартості електричної енергії — послуга з передачі електричної енергії вводиться в дію з 01.01.2022, тобто раніше вказаної дати зміна ціни за 1 кВт.год електричної енергії відбуватися не може.

На сьогодні майже всі замовники включають до умов договору про закупівлю положення про внесення змін до умов договору про закупівлю, які, як правило, співпадають з випадками, які визначені частиною 5 статті 41 Закону.

Як уже відомо, тарифи на послуги з передачі електричної енергії встановлюються НКРЕКП, яка є державним органом, тому ми маємо справу з регульованими тарифами і зміна істотних умов договору про закупівлю в частині зміни регульованої складової ціни на електричну енергію буде відбуватися з підстав, визначених пунктом 7 частини 5 статті 41 Закону, а саме: «У разі зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни».

Дії замовника (або постачальника електричної енергії) як сторони договору про закупівлю:

  • письмово звернутися до сторони договору про закупівлю у зв’язку із набранням чинності Постанови № 2454 про зміну відповідного регульованого тарифу на передачу електричної енергії, що застосовується в договорі про закупівлю;
  • нову (змінену) ціну застосувати з дня введення в дію відповідного регульованого тарифу згідно з Постановою № 2454, якщо інше не встановлено чинним законодавством України (у тому числі відповідними рішеннями НКРЕКП), а саме не раніше 01.01.2022;
  • провести зміни загальної ціни договору про закупівлю пропорційно зміненій частині складової ціни на електричну енергію пропорційно зміненому тарифу на послуги з передачі електричної енергії. 

Зміни до умов договору про закупівлю відбуваються шляхом укладання додаткової угоди до договору про закупівлю, яка має містити:

  • ціну за 1 кВт.год електричної енергії за договором про закупівлю — з урахуванням зміненого тарифу на послуги з розподілу електричної енергії;
  • загальну вартість договору про закупівлю (яка становить як добуток обсяг закупівлі кВт од. помножений на нову ціну електричної енергії за 1 кВт.год);
  • дату набрання чинності додаткової угоди (або з 01.01.2022, або, якщо додаткова угода буде укладатися в кінці січня 2022 року, сторони на підставі частини 3 статті 631 ЦКУ можуть поширити дію такої додаткової угоди на правовідносини, які виникли до моменту її укладання, а саме з 01.01.2022 — з дати набрання чинності Постановою № 2454).

Сподіваємось дані рекомендації допоможуть кожній уповноваженій особі та рекомендуємо до прочитання на порталі RADNUK.COM.UA такі статті:

Електрична енергія

Публікації, тематикою яких є особливості закупівель електричної енергії

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО