E-каталоги — нові маркетплейси публічних закупівель

Андрій Сябро
2078
11 Квітня 2019
E-каталоги — нові маркетплейси публічних закупівель
2078
11 Квітня 2019

Технології розвиваються, а розробники електронних майданчиків просто не можуть стояти осторонь актуальних потреб користувачів. Перші роки існування системи ProZorro показали її важливість і ефективність для реформування галузі найбільш корупційно небезпечних глобальних державних закупівель.

Виявилося, що публічні тендери — це не лише безпечно, технологічно і корисно. Це ще вигідно, просто та зручно. Оскільки система невпинно розвивається, було вирішено ще більше спростити її й узгодити з моделлю класичного e-commerce — легких для розуміння e-каталогів з максимально дружнім інтерфейсом і ретельно відібраним функціоналом.

Такий інструмент допоможе скоротити час на проведення закупівлі, оскільки кваліфікацію постачальників та їхніх товарів здійснюватиме третя сторона процесу — Адміністратор електронного каталогу (ДУ «Професійні закупівлі» та ДП «Медичні закупівлі України»). Замовникові залишається лише обрати бажаний товар із пропонованого переліку та подати заявку на постачання або ж провести аукціон і вибрати найкращу ціну із запропонованих.

Таким чином, першого березня 2019 року ДП «Прозорро», ДУ «Професійні закупівлі», ДП «Медичні закупівлі України» та представники електронних майданчиків підписали Меморандум щодо реалізації пілотного проекту «Електронні каталоги». Відповідно до названого меморандуму ДУ «Професійні закупівлі» та ДП «Медичні закупівлі України» визначені адміністраторами електронного каталогу (далі — Адміністратори).

Наразі такий е-каталог є пілотним проектом. Надалі заплановано внести зміни в наказ, що регулює порядок здійснення допорогових закупівель та відповідно стосовно допорогових закупівель запропонувати замовникам використовувати е-каталоги. З прикладом вигляду е-каталогу на майданчикові SmartTender.biz можна ознайомитися нижче — на рис. 1.

Впровадження до системи електронних каталогів може зробити процес допорогових закупівель не складнішим за шопінг в улюбленому інтернет-магазині, зберігаючи всі без виключення переваги використання централізованої електронної системи.

Наповнення е-каталогу лише окремими товарами

                Оскільки проект наразі має статус пілотного, передбачено наповнення е-каталогу лише окремими товарами, оголошення щодо яких розміщуватимуть Адміністратори. Порядок взаємодії постачальників та Адміністраторів кожен Адміністратор визначить самостійно.

Державна установа «Професійні закупівлі», як Адміністратор, відповідальна за наповнення е-каталогу товарами в межах кодів:

  • 30190000-7 — Офісне устаткування та приладдя;
  • 30210000-4 — Машини для обробки даних (апаратна частина);
  • 30230000-0 — Комп’ютерне обладнання.

З деталями режиму функціонування каталогу можна ознайомитися за таким посиланням: https://radnukcom1.page.link/R.

Другий Адміністратор, ДП «Медичні закупівлі України», також оголошує  початок відбору пропозицій до електронного каталогу для 15 профілів. Крім профілів, каталог поділено на декілька категорій. Категорія визначається відповідно до ДК 021-2015, тобто «33600000-6 Фармацевтична продукція» — це одна категорія.

Профіль — це конкретний опис предмета закупівлі. Усі товари, що відповідають вимогам, можуть бути запропоновані до відповідного профілю. Учасник має одноразово підтвердити свою відповідність кваліфікаційним вимогам у межах категорії, а також подати до кожного профілю окрему пропозицію/пропозиції. З деталями відбору постачальників можна ознайомитися за таким посиланням: https://radnukcom1.page.link/H.

Кваліфікація постачальників та включення до е-каталогу

Не кожен постачальник зможе виставляти продукцію через е-каталоги. Усім охочим необхідно буде попередньо подати низку документів на вимогу Адміністратора.

Спочатку учасник підписує з Адміністратором заяву-приєднання до договору (приклад заяви дивіться в додатку 1). Далі в «Єдиномузакупівельному словнику» ДК 021:2015 (клас товарів) постачальникові слід обрати певну категорію, в якій заплановано постачання товарів, визначити її код і, додатково, 4-й знак цього коду.

Також постачальникам потрібно буде підтвердити досвід постачання аналогічного товару. Звертаємо увагу, що саме досвід постачання товару, а не факт підписання договору. Для такого підтвердження необхідно надати:

  1. Довідку (складену в довільній формі) про наявність досвіду постачання аналогічного товару (із обов‘язковим зазначенням номерів видаткових накладних та дат постачання товарів).
  2. Видаткові накладні, завізовані сторонами, які підтверджують факт постачання товарів у період протягом поточного року та/або попереднього звітного року, на які є посилання в попередньо складеній довідці відповідно до вимог п. 1.1 договору. Обов’язкова кількість накладних за вказаний період — не менше 20 шт. Вказаний критерій договір встановлює окремо щодо кожного класу товарів (клас визначають за 4-м знаком ДК 021-2015 (CPV).

Крім того, учасникам потрібно надати установчі документи юридичної особи та документи, які підтверджують повноваження службової (посадової) особи учасника, а саме:

  1. Копію статуту.
  2. Копію свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість (якщо є платником податку на додану вартість) або копію свідоцтва про сплату єдиного податку (якщо є платником єдиного податку), або відповідні витяги з реєстрів.
  3. Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з даними, актуальними на день подачі документів до Адміністратора.
  4. Витяг з протоколу засновників (протокол засновників), наказ про призначення, довіреність, доручення або інший документ, що підтверджує повноваження службової (посадової) особи учасника на підписання відповідних документів.
  5. Повноваження учасника — фізичної особи-підприємця підтверджуються паспортом (ст. 1–2, ст. 3–6 за наявності записів). До документів фізичної особи-підприємця також додається лист-згода на обробку персональних даних.
  6. У разі неможливості подачі учасником будь-якого з перелічених документів (або інших у даному пункті) той подає лист за підписом керівника, де наведено правове обґрунтування такого випадку.

Кваліфікацію учасника проводить Адміністратор, який повідомляє учасникові про його відповідність вимогам кваліфікаційного критерію та повноту наданих документів.

У разі підтвердження кваліфікаційних вимог до учасника та надання повного й достовірного пакета документів Адміністратор електронного каталогу протягом двох робочих днів вносить такого учасника до Реєстру кваліфікованих постачальників, із зазначенням реквізитів протокольного рішення, до розділу, що відповідає тому коду за 4-м знаком «Єдиного закупівельного словника» ДК 021:2015.

Звертаємо увагу, що Адміністратор електронного каталогу має право відмовити учасникові в кваліфікації, якщо подані ним документи не відповідають вищевказаним вимогам.

Реєстр кваліфікованих постачальників

Усіх постачальників, які пройшли кваліфікацію, вносять до Реєстру кваліфікованих постачальників. Реєстр кваліфікованих постачальників створює та веде Адміністратор електронного каталогу й обов‘язково оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу. З даним реєстром можна ознайомитися за таким посиланням: https://radnukcom1.page.link/1.

Станом на 19.03.2019 до Реєстру кваліфікованих постачальників ДУ «Професійні закупівлі» вже внесено чотирьох постачальників (детальніше на рис. 2).

Рис. 2

Допорогові закупівлі

Для кращого розуміння всієї користі, яку можна отримати від систематичного використання нових е-каталогів, потрібно згадати про те, що таке допорогові закупівлі. Стаття 2 чинного Закону України «Про публічні закупівлі» № 922 визначає їх як такі, вартість товарів і послуг за якими не перевищує 200 000 грн (1 000 000 грн для підприємств-монополістів).

Здійснення закупівель у настільки невеликих обсягах через електронну систему ProZorro не є обов’язковим, хоча подальша публікація основних параметрів та результатів виконання угоди все одно потрібна. Навіть якщо вам потрібен новий багатофункціональний пристрій для офісу чи ефективніший шредер.

Є типові мінуси дрібних закупівель поза наявним інструментарієм електронної системи:

  1. складнощі з порівнянням вигоди окремих пропозицій;
  2. низький рівень відкритості;
  3. необхідність ручного контролю всіх етапів укладення й виконання угоди та внесення її в центральну базу даних.

Про відсутність можливостей для автоматизації процесу годі й згадувати. Так чому ж не здійснювати допорогові закупівлі підприємства через спеціальний е-каталог, якщо особисті покупки українці вже давно роблять на eBay, Amazon, AliExpress тощо!

E-commerce? Маркетплейси?

E-commerce (електронна комерція) є галуззю економічної діяльності, бізнес-моделі якої передбачають використання сучасних інформаційних технологій для організації ключових робочих процесів:

  • обміну інформацією;
  • здійснення продажів;
  • надання послуг;
  • переміщення коштів;
  • банкінг;
  • тощо.

Електронна комерція з’явилася та почала розповсюджуватися світом понад півстоліття тому, здійснила стрімкий стрибок якісного та кількісного розвитку із розширенням географії всесвітньої інформаційної мережі й розповсюдженням персональних комп’ютерів, але справжній розквіт e-commerce припав на останніх 5–15 років на фоні тотальної інтеграції мережевих сервісів у всі галузі нашого життя.

Нова епоха електронної комерції призвела до створення в Україні (за прикладом решти світу) цілої низки успішних маркетплейсів (віртуальних майданчиків), які є посередниками між продавцями й покупцями в системі e-commerce. У галузі допорогових закупівель роль маркетплейсів ефективно зможуть виконати е-каталоги. На рис. 3 зображено приклад такого каталогу зі зручним пошуком за категоріями товарів, набором різноманітних фільтрів та налаштуваннями функціоналу.

Рис. 3

Безперечна вигода

Звичайно, можна продовжувати купувати дрібне обладнання чи витратні матеріали для державного підприємства в магазині за рогом. Можна підтримувати постійні робочі відносини з виробником ще радянського розливу виключно через прихильність до традицій. Ба більше, це може бути відносно недорого, звично, зручно. Але е-каталоги пропонують дещо більше можливостей:

  • широкий вибір пропозицій;
  • порівняння пропозицій за якістю та ціною;
  • менш громіздкий документообіг;
  • зручність для нових учасників, що не мають досвіду роботи з ProZorro;
  • прозорий процес допорогових закупівель для суспільства.

Вигідно користуватися е-каталогом не лише замовникам, а й постачальникам. Вони в рамках чесної конкурентної боротьби розширюють свій ринок збуту. Особливо виграють підприємці, які просто не виготовляють великої кількості товарів чи фізично не здійснюють послуг у таких обсягах, які б давали можливість брати участь у масштабних публічних тендерах. Отже, система ProZorro разом зі створенням електронних каталогів вкотре знайшла ще один важіль для пришвидшення економічного зростання України.

Замовникам

Публікації, які стосуються сфери публічних (державних) закупівель від «А» до «Я» згруповані відповідно до специфіки