Під час проведення спрощеної закупівлі, зокрема на етапі розгляду пропозицій, до замовника може звертатися учасник з вимогою аргументувати причини невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Таке право учасника передбачено абзацом 2 частини 14 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Цією самою нормою Закону передбачено обов’язок замовника надати відповідь учаснику. Зробити це необхідно не пізніше ніж через три робочі дні з дня надходження звернення через електронну систему. Яким же чином відбувається процес надання відповіді на вимогу, що далі відбувається в електронній системі закупівель та яку умову варто знати замовнику, щоб не зіпсувати закупівлю?
По-перше, усі вимоги від учасників відображаються в особистому кабінеті замовника закупівлі у вкладці «Вимоги» (Рис. 1).
Також замовнику приходить відповідний лист від учасника на його електронну пошту та у вкладку «Повідомлення» в особистому кабінеті (Рис. 2).
Для того щоб надати відповідь, необхідно перейти до розділу «Вимоги» та натиснути на відповідну вимогу (Рис. 3).
На екрані відобразиться повна інформація про текст звернення учасника, та прикріплені файли (у разі їхньої наявності). Для того щоб надати відповідь, замовнику необхідно натиснути на кнопку «Відповісти» (Рис. 4).
Важливо! Надання відповіді на звернення учасника має бути оформлено протоколом уповноваженої особи. З прикладом такого протоколу можна ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Зразки документів» — «Зразки документів замовникам» — «Протоколи».
Далі потрібно обрати один із варіантів (Рис. 5):
- задовольнити вимогу — у разі, якщо замовник згоден із претензією учасника та планує виконати відповідні дії, зазначені у вимозі. Наприклад, повернути на кваліфікацію відхиленого учасника чи учасника-переможця;
- відхилити вимогу — у разі, якщо замовник вважає інформацію учасника неаргументованою;
- відхилити вимогу як недійсну — у разі, якщо вимога не стосується рішення щодо відповідної закупівлі або вимогу вже було вирішено замовником.
Також потрібно заповнити поле «Опис» та за бажанням додати файл із необхідною інформацією, наприклад протокольне рішення уповноваженої особи. Після цього замовник натискає на кнопку «Опублікувати відповідь» (Рис. 6), і учасник зможе побачити відповідь на свою вимогу.
Рішення замовника буде відображатися в електронній системі закупівель з відповідним статусом (Рис. 7).
Важливо! Учасник має можливість оцінити отриману відповідь. Тобто чи згоден він із реакцією замовника. Змога надати такий відгук у постачальника є протягом трьох днів з моменту оприлюднення відповіді замовником. У цей період (якщо учасник не зробить відповідні дії раніше) у замовника не буде можливості завершити закупівлю. Він матиме змогу завантажити договір про закупівлю, але підписати його електронним підписом та завершити закупівлю не зможе. Це відобразиться в системі у відповідному інформаційному повідомленні (Рис. 8).
Вищезазначену інформацію необхідно враховувати для того, щоб не порушити строки оприлюднення в електронній системі закупівель договору про закупівлю та всіх його додатків, які відповідно до пункту 10 частини 1 статті 10 Закону складають три робочі дні з дня його укладення.