Лист Мінекономіки щодо закупівель з урахуванням положень Рамкової угоди згідно з інструментом Ukraine Facility
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
№3323-04/19127-07 від 28.02.2025
Органи державної влади,
органи місцевого самоврядування,
установи, організації, підприємства
та інші суб’єкти сфери публічних
закупівель
Щодо закупівель з урахуванням положень
Рамкової угоди згідно з інструментом Ukraine Facility
Міністерство економіки України як Уповноважений орган, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель на численні звернення суб’єктів сфери публічних закупівель стосовно застосування вимог Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility в межах компетенції повідомляє.
Щодо необхідності застосування під час закупівель вимог Рамкової Угоди Регламентом
Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2024/792 від 29.02.2024 (далі – Регламент щодо Ukraine Facility) було започатковано інструмент Ukraine Facility (далі – Ukraine Facility) для покриття дефіциту фінансування України, задоволення потреб у відновленні, реконструкції та модернізації з одночасною підтримкою зусиль України у сфері реалізації реформ на шляху до вступу до Союзу.
Законом України від 06.06.2024 № 3786-IX ратифіковано Рамкову угоду між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, яка набрала чинності для України з 20.06.2024 (далі – Рамкова угода).
Для реалізації механізму Ukraine Facility розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244-р схвалено План України (далі – План України), що складається з трьох компонентів: Компонент І – пряма фінансова підтримка для України; Компонент ІІ – Рамкова інвестиційна програма України; Компонент ІІІ – допомога та заходи підтримки щодо вступу до Союзу.
Докладно з інформацією стосовно Плану України щодо реалізації Ukraine Facility можна ознайомитись за посиланням: https://www.ukrainefacility.me.gov.ua
Виходячи з статті 6 Рамкової угоди та пункту 2 постанови № 1318, Міністерство економіки визначено Національним координатором, який діє як єдиний контактний пункт між державними органами та Європейською Комісією для забезпечення загального процесу координації дій з надання допомоги згідно з інструментом Ukraine Facility (в рамках Компонентів I, II та III) і забезпечення захисту фінансових інтересів Європейського Союзу.
Своєю чергою, Міністерство фінансів визначено незалежним органом аудиту, який повинен забезпечувати разом з Державною аудиторською службою проведення аудиту виконання Плану України відповідно до Компонента I. Державну аудиторську службу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.
Згідно з частиною четвертою статті 2 Рамкової угоди закупівлі згідно з Компонентом I Ukraine Facility повинні здійснюватися відповідно до законодавства України тією мірою, якою вони відповідають вимогам, визначеним у цій Рамковій угоді.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад визначає Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон).
З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), яка прийнята Урядом на виконання вимог Закону.
Відповідно до частини першої статті 6 Закону якщо міжнародним договором України, згоду на обов’язковість якого надано Верховною Радою України, передбачено інший порядок закупівлі, ніж визначений цим Законом, застосовуються положення міжнародного договору України, з урахуванням принципів, встановлених у частині першій статті 5 цього Закону.
Отже, закупівлі в рамках виконання заходів Плану України згідно з інструментом Ukraine Facility, здійснюються у відповідності до Закону та Особливостей, з урахуванням статей 5, 7, 17 Рамкової угоди. При цьому вимоги Рамкової угоди поширюються на закупівлі, які здійснюються за видатками, що спрямовуються на виконання програм та заходів, передбачених Планом України.
Водночас зазначаємо, що Мінекономіки як Національний координатор розміщує актуальну інформацію з питань Ukraine Facility у підрозділі “Реалізація ініціативи ЄС Ukraine Facility ” розділу “Діяльність” за посиланням:
https://me.gov.ua/Tags/DocumentsByTag?lang=uk-UA&id=5a74cd67-dee8-4adfa880-
9579eaf8c188&tag=RealizatsiiaInitsiativisukraineFacility
Щодо правил прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання
Вимогами статті 11 Регламенту щодо Ukraine Facility та статті 5 Рамкової угоди при здійсненні публічних закупівель у рамках виконання заходів Плану України визначено необхідність дотримання правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання.
Так, участь у таких публічних закупівлях можуть взяти особи, що фактично зареєстровані в прийнятних країнах, якими є держави-члени Європейського Союзу, Україна, країни-партнери з регіону Західні Балкани, Грузія та Молдова, а також Договірні сторони Угоди про Європейський економічний простір, а також країни, які надають Україні рівень підтримки, порівняний з рівнем, що надається Союзом, з урахуванням розміру їхньої економіки і для яких Комісією встановлений взаємний доступ до зовнішньої допомоги в Україні. Перелік прийнятних країн розміщено за посиланням:
https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=99515de8-4512-4941-afaaca5887a9b4f4&title=PerelikPriiniatnikhKrain
Усі поставки та матеріали, які фінансуються та закуповуються Україною або суб’єктами під її контролем для реалізації заходів Плану, повинні походити із прийнятних країн, крім випадків, коли поставки та матеріали не можуть бути отримані на розумних умовах у жодній із таких країн. Крім того, застосовуються правила щодо обмежень у пункті 7 цієї Статті.
Детальна інформація щодо всіх санкцій ЄС розміщена на санкційній карті ЄС за посиланням: https://www.sanctionsmap.eu/#/main
Правила щодо прийнятності не застосовуються та не повинні створювати обмеження на підставі громадянства для фізичних осіб, які працюють за наймом або за іншим правовим договором у прийнятного підрядника або, у разі потреби, субпідрядників, крім випадків, коли обмеження на підставі громадянства ґрунтуються на правилах, передбачених у пункті 7 цієї Статті.
Згідно з пунктом 7 статті 5 Рамкової угоди правила щодо прийнятності, походження поставок і матеріалів у пунктах 1 та 3 цієї Статті і громадянство фізичних осіб, зазначених у пункті 4 цієї Статті, можуть підпадати під дію обмежень на підставі громадянства, географічного розташування або характеру юридичних осіб, які беруть участь у процедурах закупівель, а також на підставі географічного походження поставок і матеріалів у таких випадках:
a. якщо такі обмеження вимагаються у зв’язку з особливим характером та/або цілями заходу або спеціальною процедурою присудження та/або коли такі обмеження необхідні для ефективної реалізації заходів;
b. якщо заходи або конкретні процедури присудження впливають на безпеку чи громадський порядок, зокрема, стосуються стратегічних активів та інтересів Союзу, держав-членів або України, у тому числі захисту цілісності цифрової інфраструктури, інформаційно-комунікаційних систем і пов’язаних ланцюгів постачання.
Принагідно звертаємо увагу, що учасники та кандидати на участь у тендері з неприйнятних країн можуть бути допущені як прийнятні у разі нагальної необхідності, недоступності послуг на ринках відповідних країн або територій або в інших належним чином обґрунтованих випадках, коли застосування правил прийнятності зробить реалізацію проекту неможливою або надмірно
складною.
Отже, під час закупівель не мають бути допущені учасники, які фактично зареєстровані в неприйнятних країнах, а також не мають здійснюватися поставки і матеріали, походженням з неприйнятних країн, за виключенням випадків, коли застосування правил прийнятності зробить реалізацію проєкту неможливою або надмірно складною (нагальної необхідності, недоступності послуг на ринках відповідних країн або територій, інших належним чином обґрунтованих випадках).
Замовник самостійно та на підставі наявного переліку прийнятних країн визначає прийнятність учасника закупівлі, походження матеріалів, що пропонуються до постачання, а також наявність підстав не застосовувати вимоги щодо прийнятності.
Щодо особливостей складання тендерної документації
Для уможливлення реалізації відповідних вимог та відповідно до пункту 28 Особливостей замовник складає тендерну документацію, що формується відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей та Рамкової угоди.
Згідно з статтею 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інструкція з підготовки тендерних пропозицій. Водночас замовник у тендерній документації установлює спосіб підтвердження відповідності учасників вимогам згідно із законодавством. При цьому тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Отже, замовник самостійно у тендерній документації встановлює вимоги, які передбачені законодавством, у тому числі за потреби вимоги, передбачені статтями 5, 7, 17 Рамкової угоди.
Щодо обмежень з фінансування осіб, які перебувають в санкційних списках ЄС
Статтею 3 Рамкової угоди запроваджені обмежувальні заходи ЄС, відповідно до яких, Україна повинна забезпечити, що жодна операція, щодо якої було встановлено збіг із даними в санкційному списку ЄС, прямо або опосередковано не здійснювалась за рахунок фінансування ЄС.
У разі, якщо згідно з оцінкою України, будь-який із (прямих або непрямих) реципієнтів фінансування ЄС є або став особою, що підпадає під дію обмежувальних заходів, Україна повинна невідкладно повідомити про це Європейську Комісію.
Отже, замовники під час проведення таких закупівель мають враховувати вимоги Рамкової угоди в частині, що стосується відстежування збігів із даними в санкційному списку ЄС, до укладення договору про закупівлю або здійснення згідно з ним платежів.
Щодо зберігання документів
Згідно з статтею 17 Рамкової угоди Україна повинна зберігати протягом п’яти років із дати завершення заходу всі документи, які стосуються процедур закупівель і присудження грантів, договорів, порядки денні, відповідну кореспонденцію та всі відповідні документи стосовно виплат і повернень коштів. Строк, зазначений у пункті 1 цієї Статті, переривається у разі судових процесів, включаючи розслідування OLAF або EPPO та аудити ECA, або за належним чином обґрунтованим запитом Комісії.
Щодо простежуваності інформації
Згідно з підпунктом 3 пункту 9 Порядку управління, моніторингу та контролю за виконанням Плану України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.11. 2024 № 1318 “Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility” відповідальні органи під час виконання Плану на етапі формування річного плану закупівель та внесення змін до нього передбачають деталізацію інформації за позицією “джерело фінансування закупівлі” (у разі, коли в позиції “джерело фінансування закупівлі” зазначено державний або місцевий бюджет, зазначають код бюджету та код програмної класифікації видатків та кредитування). Докладно про технічну реалізацію інформація розміщена на Prozorro Інфобокс:
https://infobox.prozorro.org/articles/noviy-dovidnik-kodiv-kpkv-v-sistemi-prozorro
Принагідно інформуємо, що 25.02.2025 представниками Міністерства економіки України, Київської школи економіки та ДП “Прозорро” проведено вебінар щодо Ukraine Facility, який доступний за посиланням: https://www.youtube.com/live/NH_vf1F0AT8
Директор департаменту сфери публічних
закупівель та конкурентної політики Валерій ШЕРГІН
Error: Contact form not found.
зателефонуємо Вам найближчим часом!