Уже зовсім скоро настане 2024 рік. Багато замовників розпочинають, а то й розпочали раніше, здійснення необхідних закупівель для забезпечення потреби 2024 року. Складніше виявилось більшості бюджетних організацій, які умовно залежать від Казначейства і від наявності кошторисних призначень, що будуть визначені лише на початку наступного року. Тим самим такі замовники поки що не розпочали закупівлі за річним планом на 2024 рік.
Дієвим способом для таких закупівельників, щоб забезпечити потребу, що виникне з початку наступного бюджетного року і до затвердження кошторису, є продовження дії договору відповідно до частини 6 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон).
Так, згідно з приписом наведеної норми дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.
Положення частини 6 статті 41 Закону залишаються чинними й за Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), зокрема виходячи з положення підпункту 8 пункту 19 Особливостей.
Нагадаю, що ця норма стосується лише договорів, укладених за результатом здійснення закупівель за пунктами 10 або 13 Особливостей. Варто наголосити, що виходячи зі змісту згаданої норми, її застосування можливе, якщо замовником буде проводитись закупівля саме за процедурою для забезпечення потреби нового року. Крім того, для цього повинні бути затверджені видатки.
Як ми бачимо, алгоритм застосування норми частини 6 статті 41 Закону передбачає деякі підводні камені. Щоб розібратися з наведеною нормою та її нюансами, рекомендую розглянути перелік корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA щодо продовження дії договору в обсязі, що не перевищує 20 %.
- «Чи зобов’язаний замовник укладати додаткові угоди на продовження строку дії договору про закупівлю на наступний, 2024 рік?», у якій розкрито питання обов’язковості застосування частини 6 статті 41 Закону.
- «Укладання додаткової угоди в обсязі 20 % на початку 2024 року: три питання-відповіді», де експерти роз’яснили, коли можна застосовувати наведену норму, а коли не варто.
- «Готуємося до укладання додаткових угод в обсязі 20 % на 2024 рік: крайній строк та приклади додаткових угод», що наводить нам умовний алгоритм продовження дії договору.
- «Особливості продовження договорів на 20 % підприємств, що не фінансуються з державного бюджету», у якій опрацьовано питання можливості застосування частини 6 статті 41 Закону небюджетними замовниками.
- «Коли не варто продовжувати строк дії попереднього договору на 20 %», що містить, так би мовити, застереження.
Також не зайвою буде для використання шпаргалка уповноваженої особи щодо продовження договору в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Запит ціни для оборони» розділу «Оборонні закупівлі». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.