Лист ДАСУ Про надання інформації щодо перевірки дотримання норм Постанови № 710

Державна аудиторська служба України
04070, м. Київ, вул. Петра Сагайдачного, 4
post@dasu.gov.ua

Управління Північно-східного офісу
Держаудитслужби в Полтавській області
м.Полтава, вул.Шевченка, 1

201600@dasu.gov.ua

Щодо перевірки дотримання норм Постанови № 710

ТОВ «Тендерне Агенство Радник» в особі директора Бєлякова Павла Миколайовича, яке надає комплексні послуги у сфері публічних закупівель, на звернення замовників публічних закупівель звертається до Державної аудиторської служби України.

ТОВ «Тендерне Агенство Радник», зокрема, надає послуги з навчання у сфері публічних закупівель. Нерідко  під час навчань представники замовника запитують, навіщо ми рекомендуємо по всіх закупівлях починаючи вартістю від 1 копійки дотримуватися постанови Уряду № 710 від 11.10.2016 «Про ефективне використання державних коштів» (далі — Постанова № 710) та готувати обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.

На навчаннях ми неодноразово наводили приклади висновків моніторингу відкритих торгів, проведених згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), за наслідком яких було виявлено порушення в частині недотримання  норм Постанови № 710. Водночас у замовників виникає питання щодо перевірок  Державною аудиторською службою на відповідність нормам Постанови № 710 укладених договорів про закупівлю без використання електронної системи закупівель (без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару). Виходячи з викладеного просимо надати роз’яснення:

Під час проведення виїздних перевірок центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи проводять перевірку  дотримання замовником норм Постанови №710 по усіх закупівлях (зокрема, закупівель без використання електронної системи закупівель/без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару)  або НІ?

ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ

№ 003000-14/3588-2023 від 29.03.2023

Товариство з обмеженою
відповідальністю «Тендерне
агентство Радник»

Про надання інформації


Державна аудиторська служба України в межах повноважень розглянула ваш запит від 23.03.2023 № 21/03 (вх. від 24.03.2023 № 14-8543-2023) щодо надання роз’яснень і повідомляє.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи відповідно до частини другої статті 19 Конституції України зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Головні завдання, функції та правові основи діяльності органу державного фінансового контролю, визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року № 43, та статтею 113 Бюджетного кодексу України, не наділяють Держаудитслужбу повноваженнями щодо надання консультацій із питань застосування законодавства у сфері публічних закупівель.

Відповідно до частини першої статті 7 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» основними завданнями міністерства як органу, що забезпечує формування та реалізує державну політику в одній чи декількох сферах, є, зокрема, забезпечення нормативно-правового регулювання, інформування та надання роз’яснень щодо здійснення державної політики, узагальнення практики застосування законодавства, забезпечення здійснення соціального діалогу на галузевому рівні.

Згідно із пунктами 1, 2 та 13 частини першої статті 9 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та пунктами 1 та 4 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 459 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 р. № 124), Мінекономіки реалізує державну політику публічних закупівель та відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, розробляє і затверджує нормативно-правові акти, необхідні для регулювання державної політики у сфері публічних закупівель, надає узагальнені відповіді рекомендаційного характеру щодо застосування законодавства у сфері публічних закупівель та безоплатні консультації рекомендаційного характеру з питань публічних закупівель на інформаційному ресурсі.

Водночас зазначаємо, що державний фінансовий контроль забезпечується Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу процедури закупівлі.

Слід зазначити, що Держаудитслужба не проводить інших заходів державного фінансового контролю, зокрема, виїзних перевірок, окрім зазначених.

Пунктом 17 Порядку проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 року № 631 визначено, що під час документальної перевірки здійснюється контроль за дотриманням законодавства про закупівлі шляхом вивчення документів замовника.

Статтею 5 Закону встановлені принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників, зокрема максимальна економія, ефективність та пропорційність.

Відповідно до пункту 4¹ постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (далі – Постанова № 710) головні розпорядники бюджетних коштів (розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єкти господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечують:

обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;

оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Відповідно до пункту 22 частини першої статті 1 Закону предмет закупівлі це товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Статтею 13 Закону визначено процедури закупівлі, а саме: відкриті торги, торги з обмеженою участю, конкурентний діалог та переговорна процедура закупівлі.

Відповідно до пункту 5 Постанови № 710 Держаудитслужба забезпечує перевірку дотримання вимог Постанови № 710 під час здійснення заходів державного фінансового контролю.

У разі незгоди з діями Держаудитслужби ви маєте право їх оскаржити відповідно до законодавства України.


Заступник Голови

Олександр ШКУРОПАТ

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО