Лист ДУ «Професійні закупівлі» щодо закупівель електроенергії та природного газу
Щодо розгляду листа
від 30.08.2024 № 30/08
Користуючись нагодою, державна установа «Професійні закупівлі» (далі – Установа), як один з адміністраторів електронного каталогу, висловлює Вам вдячність за підтримку функціонування та розвитку електронного каталогу Prozorro Market. Державною установою «Професійні закупівлі» (далі – Установа) розглянуто лист від 30.08.2024 №30/08 що надійшов від ТОВ «ТЕНДЕРНЕ АГЕНТСТВО РАДНИК» та, в межах компетенції, повідомляємо наступне.
Права та обов’язки адміністратора електронного каталогу врегульовано Порядком формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №822 від 14.09.2020 (далі – Порядок №822).
Пунктом 18 Порядку №822 визначено, що адміністратор створює категорії товарів та специфікації товару шляхом визначення переліку характеристик товару з їх точними та/або мінімальними та максимальними значеннями. У специфікації товару зазначається показник від четвертої цифри Єдиного закупівельного словника (у специфікації лікарського засобу визначається показник від третьої цифри Єдиного закупівельного словника). Таким чином, електронний каталог є систематизованою базою актуальних пропозицій, що формується та супроводжується централізованою закупівельною організацією (Установою) в електронній системі закупівель. В електронному каталозі міститься не конкретний товар, а певний набір стандартизованих характеристик (специфікація) цього товару. Щодо створених в електронному каталозі специфікацій роз’яснюємо, що статтею 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що договір постачання електричної енергії споживачу укладається між електропостачальником та споживачем та передбачає постачання всього обсягу фактичного споживання електричної енергії споживачем у певний період часу одним електропостачальником. Постачання електричної енергії споживачам здійснюється за вільними цінами.
Згідно зі статтею 11 Закону України «Про ціни і ціноутворення» вільні ціни встановлюються суб’єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін. Своєю чергою, відповідно до пп.5 п.3.2.7. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 №312 (далі – ПРРЕЕ), істотною умовою договору про постачання електричної енергії є ціна та/або порядок її розрахунку, порядок обліку та оплати електричної енергії. Профіль (специфікація) «вільні ціни» має на увазі що замовник може визначити будь який механізм ціноутворення, у свою чергу профіль (специфікація) «формульне ціноутворення» передбачає визначення ціни за формулою. Як неодноразово зазначено НКРЕКП, економічно обґрунтована вартість електричної енергії для кінцевого споживача включає в себе вартість її закупівлі на ринку електричної енергії, вартість послуги з передачі електричної енергії, вартість послуги з розподілу електричної енергії та вартість послуги постачальника електричної енергії.
Відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №308, Оператор ринку, за результатами торгів електричною енергією на ринку «на добу наперед» (РДН) та внутрішньодобовому ринку, оприлюднює на власному вебсайті інформацію щодо ціни та обсягів купівлі-продажу електричної енергії для кожного розрахункового періоду та інші показники, які можуть бути використані як індикатори для визначення ціни товару на ринку електричної енергії. Підпунктом 7 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, визначено що зміни в істотні умови Договору не можуть змінюватися, крім випадків зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку “на добу наперед”, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни.
Отже, в наведених вище нормативно-правових актах, ціна на РДН та регульовані ціни (тарифи), зокрема тариф на передачу електричної енергії, що затверджується НКРЕКП, визначені як індикатори для ціноутворення на українському ринку електричної енергії.
В профілі (специфікації) «формульне ціноутворення» конкретна формула не вказана, замовник має право визначати формулу самостійно.
Інформація щодо порядку здійснення електричної енергії з використанням електронного каталогу також розміщена за посиланням https://cpb.org.ua/formula-pm.
Додатково зазначаємо, що Мінекономіки, з метою розроблення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, затверджено Методичні рекомендації щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (наказ №11712 від 07.05.2024), якими визначено механізм та орієнтири для замовників при проведенні закупівель електричної енергії.
Щодо профілю (специфікації) на природній газ зазначаємо, що поняття «фіксований тариф» передбачає фіксацію ціни за результатом закупівлі на 1, 2 чи 3 місяці в залежності від вибору замовника.
Також звертаємо увагу, що відповідно до абз. 1 п. 57 Порядку №822 замовник оголошує запит пропозицій постачальників в електронному каталозі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про найменування, очікувану вартість, кількість, строк, місце поставки товару, умови його оплати та кінцевий строк подання постачальником ціни пропозиції (строк для подання постачальником ціни пропозиції не може бути меншим, ніж два робочих дні з дня оприлюднення замовником запиту пропозицій постачальників в електронній системі закупівель).
За змістом абз. 2 та 3 п. 57 Порядку №822 у запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару замовник може визначити виключно інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором. Запит пропозицій постачальників не повинен містити вимог до постачальника та інших документів, які не передбачені цим Порядком.
З приводу інших питань, поставлених в листі, зазначимо, що Установа не наділена повноваженнями надавати рекомендації та роз’яснення щодо дій замовників при здійсненні закупівель з використанням електронного каталогу.
Директор Євген ЯКУБОВСЬКИЙ
Error: Contact form not found.