Нотатки закупівельника: усі зразки додаткових угод за частиною 5 статті 41 Закону

Ганна Довгая
12492
4 Червня 2021
Нотатки закупівельника: усі зразки додаткових угод за частиною 5 статті 41 Закону
12492
4 Червня 2021

Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, що вичерпно передбачені частиною 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Хороша новина для користувачів порталу RADNUK.COM.UA: усі зразки (і навіть більше) додаткових угод доступні для завантаження в розділі «Зразки документів замовникам» — «Додаткові угоди».

Користуючись нагодою, щодо зміни істотних умов договору про закупівлю занотуємо таке:

  1. пункт 1 частини 5 статті 41 Закону. З огляду на позиції моніторингу за оголошенням № UA-2020-09-15-007868-a; оголошенням № UA-2020-06-10-001430-b радимо під час застосування переговорної процедури закупівлі замовникам не змінювати очікувану вартість, технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедур закупівель, що були визначені замовником у тендерній документації. У разі необхідності зменшення обсягів закупівлі, як варіант, можна укласти договір про закупівлю за результатом проведення переговорної процедури закупівлі на умовах попередніх відкритих торгів, що не відбулися, та потім укласти додаткову угоду на підставі пункту 1 частини 5 статті 41 Закону. Приклад додаткової угоди на цій підставі — у статті «Зменшуємо обсяги закупівлі додатковою угодою»;
  2. пункт 2 частини 5 статті 41 Закону. Стаття «Про підняття ціни до 10 %» визначає три обов’язкові умови, котрі повинні бути дотримані сторонами договору про закупівлю у разі збільшення ціни за одиницю до 10 %:

    по-перше, збільшення ціни за одиницю до 10 % можливе, якщо предмет договору про закупівлю — товар;

    по-друге, збільшення ціни за одиницю товару можливе до 10 %, тобто максимально ціну за одиницю товару можна підняти на 9,99 %;

    по-третє, підняття ціни за одиницю товару має бути пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку. Пропорційність у цьому випадку означає: на скільки відсотків відбулося коливання на ринку — на стільки ж можна й підняти ціну за одиницю товару, але до 10 відсотків. Наприклад, коливання ціни, підтверджене довідкою з Торгово-промислової палати, складає 4 %, отже, звернутися до замовника з пропозицією підняти ціну за одиницю товару можемо тільки на 4 %. Приклад додаткової угоди на цій підставі знайдете в розділі «Зразки документів замовникам» — «Додаткові угоди»;
  3. пункт 3 частини 5 статті 41 Закону.  Покращення якості предмета закупівлі залежить від його специфіки. У разі наявності підстав, наприклад, якщо учасник надіслав лист про неможливість поставки певного товару та запропонував кращий без збільшення ціни договору про закупівлю, тоді сторони укладають додаткову угоду в порядку, встановленому договором про закупівлю та чинним законодавством. Приклад додаткової угоди на цій підставі шукайте в статті «Покращуємо якість предмета закупівлі правильно»;
  4. пункт 4 частини 5 статті 41 Закону. Щоб скористатися цією умовою, необхідно враховувати три фактори:

    по-перше, строк дії договору про закупівлю продовжується паралельно з продовженням строку виконання зобов’язань за цим договором про закупівлю;

    по-друге, внесення змін до договору про закупівлю можливе виключно у випадку дії договору про закупівлю, якщо ж дія договору про закупівлю закінчена, внесення змін неможливе;

    по-третє, чи дійсно документальне підтвердження об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, є належним, визначають контролюючі органи відповідно до компетенції.

    Приклад додаткової угоди на цій підставі читайте в статті «Варіант продовження строку дії та виконання зобов’язань за договором про закупівлю»;
  5. пункт 5 частини 5 статті 41 Закону. У разі внесення змін до договору про закупівлю в  разі узгодженої зміни ціни в бік зменшення без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг, у тому числі за одиницю товару, сума договору про закупівлю зменшується пропорційно узгодженому зменшенню ціни, у тому числі у разі зменшення ціни за одиницю товару.

    У роз’ясненні № 3304-04_69987-06 від 24.11.2020 Мінекономіки наводить приклад застосування цієї підстави у разі закупівлі різних продуктів харчування, ціни яких на ринку можуть сезонно подешевшати, що може підтверджуватися, зокрема, інформацією від органів державної статистики. Варто зважати, що підвищити ціну такого товару, користуючись цим самим пунктом, замовник не зможе. Приклад додаткової угоди на цій підставі — в розділі «Зразки документів замовникам» — «Додаткові угоди»;
  6. пункт 6 частини 5 статті 41 Закону. Зміна системи оподаткування платником (перехід зі спрощеної системи оподаткування на загальну) не визначена Законом як підстава для зміни умови договору про закупівлю. Хоч дана підстава для зміни істотних умов договору про закупівлю не користується популярністю серед замовників, приклад додаткової угоди — в статті «Зміна бази оподаткування як підстава для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю»;
  7. пункт 7 частини 5 статті 41 Закону. У разі застосування цієї підстави кількість товару не змінюється, а загальна ціна договору про закупівлю збільшується. Зміна ціни за цим пунктом не вимагає обов’язкової наявності документального підтвердження, але разом з тим для зміни ціни за цим пунктом у договорі про закупівлю обов’язково повинен бути передбачений порядок зміни ціни.

    З даного приводу замовники вже можуть використовувати розроблену Уповноваженим органом формулу — лист Мінекономіки № 3304-04/54265-06 від 11.12.2018. Для замовника вагомою перевагою використання формули є те, що вона враховує як підвищення, так і зниження ціни на ринку природного газу, відповідно, забезпечує максимально об’єктивні зміни ціни предмета закупівлі. Головне, «не забути» прописати в проєкті договору про закупівлю відповідні умови.  Приклад додаткової угоди на підставі ункту 7 частини 5 статті 41 Закону;
  8. пункт 8 частини 5 статті 41 Закону. Застосовувати таку норму варто, дотримуючись таких умов та порядку:
    – продовжувати на 20 % на наступний рік можна тільки договори про закупівлю, укладені відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»;
    – застосовують лише при умові, що замовник зобов’язується оголосити нову процедуру закупівлі / спрощену закупівлю наступного року;
    – продовжувати на 20 % на наступний рік можна тільки чинний договір про закупівлю;
    – продовжувати дію договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі, на наступний рік необхідно на строк, достатній для проведення нової процедури закупівлі / спрощеної закупівлі;
    – на початку нового бюджетного року після затвердження кошторису видатків для розпорядника укласти другу додаткову угоду до договору про закупівлю та визначити в ній конкретну суму в межах 20 % від тієї, що визначена в договорі про закупівлю в попередньому році;
    – надати до органу Казначейства для реєстрації бюджетних зобов’язань другу додаткову угоду до договору про закупівлю та інші необхідні підтвердні документи у строк 7 робочих днів з дня надходження асигнувань. Детальніше — у статті «Вносимо ясність в умови продовження дії договорів про закупівлю на наступний рік».

Традиційно у зручному форматі .doc в розділі «Зразки документів» — «Зразки документів замовникам» — «Додаткові угоди» розміщено якісно підготовлений приклад Додаткової угоди до договору про закупівлю за частиною 6 статті 41 Закону та приклад Додаткової угоди за частиною 6 статті 41 Закону (після затвердження кошторису).

Якщо вас цікавить судова практика стосовно порушеного у цій статті питання, читайте на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Вісім важливих підстав для зміни істотних умов договору про закупівлю».

Долучайтесь для обговорення всіх можливих закупівельних питань до телеграм-каналу «ПоРадник у сфері публічних закупівель». Група для обговорення!

Договір про закупівлю

Публікації про роль договору у закупівлях, зокрема, про особливості укладення, виконання, зміни, розірвання договору та ін.