Відповідальність замовника у разі виявлення ознак антиконкурентних узгоджених дій учасників

1955
15 Лютого 2020

Радник відповідає на питання

Добрий день, підкажіть,  чи є відповідальність (кримінальна, адміністративна, дисциплінарна) за бездіяльність замовника, якщо він мав підозру, а можливо міг зібрати докази про вчинення учасниками антиконкурентних узгоджених дій з боку учасників процедури закупівлі, але нічого не зробив? 

Добрий день! Обов’язку збирати докази, перевіряти учасника на предмет вчинення ним антиконкурентних узгоджених дій, як і відповідальності за бездіяльність замовника в даному питанні немає! А тепер більш детально.

Як відомо, відповідно до статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі” принципами здійснення закупівель є: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Так, інколи ознаки антиконкурентних узгоджених дій помітні, що називається, неозброєним оком. І коли члени тендерного комітету/уповноважені особи зустрічаються з таким явищем, у них виникають запитання, як правильно чинити в такій ситуації і головне – до яких наслідків може призвести в майбутньому те чи інше рішення замовника.

Оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв, передбачених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону.

Після завершення аукціону замовник перевіряє тендерну пропозицію переможця аукціону на відповідність умовам тендерної документації (у так званих звичайних / українських відкритих торгах). Якщо пропозиція відповідає вимогам, замовник оприлюднює повідомлення про намір укласти договір, якщо ні – переходить до розгляду наступної пропозиції.

Отже, порядок розгляду тендерних пропозицій під час проведення відкритих торгів не передбачає, що замовник обов’язково ознайомиться з усіма отриманими пропозиціями та матиме можливість зробити висновки щодо можливих антиконкурентних домовленостей між учасниками.

Але у разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 Закону, замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність технічним вимогам, визначеним у тендерній документації, та визначає відповідність учасників кваліфікаційним критеріям до проведення автоматичної оцінки тендерних пропозицій.

У разі виявлення під час розгляду тендерних пропозицій ознак антиконкурентних узгоджених дій учасників (а такими ознаками можуть бути як суто візуальні – ідентичні помилки в завантажених документах, однакове оформлення документів тощо, так і інші, наприклад розташування за однією адресою, наявність спільних засобів зв’язку, синхронність дій у часі), замовник може звернутися до органів Антимонопольного комітету України з відповідною заявою. Також звернутися із заявою про можливі антиконкурентні узгоджені дії учасників  можуть інші учасники торгів, а також будь-які інші особи, що виявлять наявність ознак порушення.

Але необхідно взяти до уваги те, що фізична або юридична особа (заявник), яка звертається до органів АМКУ з відповідною заявою про порушення, повинна обов’язково обґрунтувати, яким чином її права порушуються внаслідок таких антиконкурентних узгоджених дій відповідачів. Без такого обґрунтування заява органами АМКУ розглядатись не буде.

Законом про публічні закупівлі не передбачено відхилення замовником пропозиції учасників на підставі наявності ознак узгоджених дій учасників. Всі підстави для відхилення тендерної пропозиції викладені у статті 30 Закону.
Разом з тим, відповідно до положень пункту 3 частини першої ст. 30 вказаного Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію в разі якщо наявні підстави, зазначені у статті 17 і частині сьомій статті 28 цього Закону.

Тут необхідно звернути увагу на два аспекти, що стосуються вказаного питання.

Зокрема, положеннями п. 4 ст. 17 Закону передбачено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів (тендерів).

Отже, якщо учасник процедури закупівлі протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за вчинення порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, замовник зобов’язаний відхилити такого учасника.

Резюмуючи все вищевикладене, зазначаю:

  • Замовник не зобов’язаний збирати докази щодо можливості змови між учасниками торгів, але за наявності обґрунтованої підозри щодо змови учасників може звернутися до АМКУ з відповідною заявою. Також заяву можуть подати треті особи. Але у будь-якому випадку заявник повинен обґрунтувати, яким саме чином порушені їх права як заявника.
  • Наявність ознак погодженості дій учасників торгів не є підставою для відхилення. Всі підставі для відхилення тендерної пропозиції викладені у статті 30 Закону.
  • Замовник зобов’язаний відхилити пропозицію учасника, який протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за вчинення порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, тобто за порушення, що було вчинене раніше.

Увага! У разі якщо замовником було обрано переможцем та укладено договір із учасником, який подав недостовірну інформацію про непритягнення до відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів (тендерів), враховуючи, що наявність факту притягнення  учасника до такої відповідальності є обов’язковою умовою для відхилення тендерної пропозиції учасника, таке рішення про вибір переможця, оформлене протоколом засідання тендерного комітету, і укладений договір можуть бути визнані судом недійсним.
Відповідь підготувала Тетяна Руденко

Підпишись на розсилку від Радника, щоб не пропустити найголовніші події у сфері публічних закупівель.

    load
    digest icon digest icon
    Обмін знаннями та досвідом в сфері публічних закупівель