Порушення порядку визначення предмета закупівлі з 19 квітня: розбираємо деталі

4742
14 Березня 2020

Питання від читача

Добрий день! Прохання – надати консультацію. Вивчаю далі наші зміни до закону, питання на кожному кроці!!! Є прописане таке порушення як «Порушення порядку визначення предмету закупівлі». Цікавить хто буде визначати правильний код визначено Замовником чи ні? Всі ми знаємо яким недосконалим ДК користуємось.

Відповідь експерта

Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 № 114-IX  у новій редакції було викладено Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922-VIII), який вводиться в дію з 19 квітня 2020 року (крім розділу VI, який вводиться в дію з 19 жовтня 2020 року).

Одночасно з новою редакцією Закону № 922-VIII – з 19 квітня 2020 року  –  вводиться в дію також і нова редакція статті 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП).  Так, частиною першою нової редакції статті 16414 КУпАП передбачено, зокрема, що порушення порядку визначення предмета закупівлі тягне  за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700,00 гривень).  

Згідно з пунктом 22 частини першої статті 1 нової редакції Закону № 922-VIII  предмет закупівлі – товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

При цьому, відповідно до абзацу другого частини десятої статті 3 нового Закону № 922-VIII  замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів / спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень частини третьої статті 10 цього Закону.

Згідно з абзацом сьомим пункту 11 частини першої статті 9 нового Закону № 922-VIII  до основних функцій Уповноваженого органу належить розроблення та затвердження порядку визначення предмета закупівлі.  

Чинний з 01 січня 2016 рокуНаціональний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»(далі – ЄЗС) був затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 зі змінами, які вносилися наказами Міністерства від 09.03.2017 № 341 та від 27.07.2018 № 1042.

Таким чином, в контексті заданого питання, з 19 квітня 2020 року  предмет закупівлі визначатиметься замовником самостійно з дотриманням вимог нової редакції Закону № 922-VIII  та відповідного порядку, розробленого і затвердженого Уповноваженим органом, із застосуванням ЄЗС. При цьому слід ураховувати, що замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів / спрощених закупівель або застосування цього Закону (абзац другий частини десятої статті 3 нового Закону № 922-VIII).

Слід також зауважити, що чинним законодавством не передбачено спеціальних суб’єктів владних повноважень, до компетенції яких належить визначення правильності віднесення тих чи інших товарів, робіт або послуг до відповідних класифікаційних угруповань (кодів) ЄЗС.  Однак, як свідчить існуюча практика здійснення моніторингу закупівель, органи державного фінансового контролю звертають увагу на правильність застосування замовниками ЄЗС під час визначення предмета закупівлі, зокрема щодо неправомірного його поділу на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування інших положень Закону 922-VIII.  З огляду на це, рішення замовника про обрання того чи іншого коду ЄЗС для відповідних товарів (робіт, послуг) повинно бути обґрунтованим, відповідати встановленому  порядку визначення предмета закупівлі та  ієрархічній структурі ЄЗС , а також не суперечити частині десятій статті 3 нового Закону № 922-VIII.

Підпишись на розсилку від Радника, щоб не пропустити найголовніші події у сфері публічних закупівель.

    load
    digest icon digest icon
    Обмін знаннями та досвідом в сфері публічних закупівель