АМКУ запропонував Уряду внести зміни до постанови №975 «Про затвердження категорій об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах»

192
22 Березня 2024

 Антимонопольний комітет України запропонував Уряду внести зміни до його постанови «Про затвердження категорій об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах» № 975 від 21.11.2018 року. Метою надання пропозицій є сприяння розвитку конкуренції на ринках надання охоронних послуг категорій об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, а також на ринках провадження відповідних видів господарської діяльності. Таке рішення АМКУ прийняв на засіданні 21 березня 2024 року.

Положеннями зазначеної постанови Уряд відповідно до Закону України «Про Національну поліцію» затвердив категорії об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, які підлягають охороні органами поліції охорони на договірних засадах.

Зі свого боку АМКУ під час виконання визначених законодавством завдань з державного захисту конкуренції виявив, що суб’єкти господарювання, органи влади та органи місцевого самоврядування неоднозначно розуміють положення постанови та що це створює перешкоди для розвитку конкуренції.

Так, органи влади та органи місцевого самоврядування розглядають затверджені такою постановою категорії як такі, що повинні охоронятися виключно органами поліції охорони та/або обов’язково за участі останніх.

Водночас суб’єкти господарювання, які зверталися до Комітету, наголошують на положеннях законодавства про охоронну діяльність, зокрема Закону України «Про охоронну діяльність», відповідно до якого суб’єктом охоронної діяльності може бути суб’єкт господарювання будь-якої форми власності, і його пріоритетності перед нормами зазначеної постанови.

Комітет, звернувшись до судової практики, де у спірних відносинах застосовано положення цієї постанови, виявив, що позиція Верховного Суду зводиться до того, що постановою передбачено можливість (право), а не обов’язок охорони затверджених постановою категорій лише органами поліції охорони та не заборонено здійснювати їх охорону іншими суб’єктами охоронної діяльності.

Як наслідок неоднозначного розуміння норм такої постанови створюються перешкоди для розвитку конкуренції як для приватних суб’єктів охоронної діяльності (їх близько 8 тисяч), так і для інших суб’єктів господарювання, які бажають провадити відповідну господарську діяльність.

До того ж тлумачення органами влади та органами місцевого самоврядування норм указаної постанови на користь охорони категорій об’єктів виключно органами поліції охорони та/або обов’язково з ними може свідчити про порушення ними законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій.

Також норми зазначеної постанови створюють підґрунтя для монополізації відповідних ринків органами поліції охорони, які за умови, наприклад, завищення цін на свої послуги як суб’єктів господарювання, можуть зловживати таким становищем.

У зв’язку із цим, керуючись пунктом 14 частини третьої статті 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», АМКУ вніс Уряду пропозицію внести зміни щодо цієї постанови в частині забезпечення однакового її розуміння з метою розвитку конкуренції на ринках надання охоронних послуг категорій об’єктів державної форми власності та сфер державного регулювання, а також провадження відповідних видів господарської діяльності.

Нагадуємо про електронну книгу «Оскарження закупівель до АМКУ за Особливостями № 1178», у якій ви знайдете багато рішень органу оскарження по різноманітних питаннях:

Підпишись на розсилку від Радника, щоб не пропустити найголовніші події у сфері публічних закупівель.

    load
    digest icon digest icon
    Обмін знаннями та досвідом в сфері публічних закупівель