Антимонопольний комітет України надав Мінекономіки як органу, що, зокрема, забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель, обов’язкові до розгляду рекомендації.
Під час проведення Комітетом досліджень було встановлено, що закладами охорони здоров’я при проведенні закупівель лікарських засобів та медичних виробів до одного предмета закупівлі включається велика кількість найменувань товару.
До прикладу, за 2023-2024 роки було проведено більше 450 тендерів, де було об’єднано в один лот від 100 до 426 позицій різних за призначенням лікарських засобів. При цьому кількість учасників таких закупівель була незначною.
Об’єднання великої кількості найменувань лікарських засобів та медичних виробів в одному лоті зменшує інтенсивність конкуренції та унеможливлює взяття участі у торгах:
- виробників, оскільки вони обмежені виключно власною продукцією та не можуть забезпечити велику кількість різних лікарських засобів та медичних виробів;
- постачальників, які з різних причин не мають доступу до усіх позицій лікарських засобів та медичних виробів.
Також Комітетом за результатами проведених досліджень було встановлено, що реальні та потенційні учасники закупівель, які проводяться із використанням електронного каталогу, позбавлені права оскарження дій / бездіяльності адміністратора та замовника при проведенні закупівель з використанням е-каталогів, на відміну від закупівель, які проводяться шляхом використання процедури відкритих торгів.
Зазначене обмежує ефективну конкуренцію при здійсненні закупівель, оскільки учасники обмежені у можливості при виявленні, зокрема, дискримінаційних умов при закупівлі з використанням електронного каталогу оскаржити такі умови закупівлі та захистити свої інтереси у відповідному уповноваженому органі.
З огляду на наведене, з метою формування конкурентного середовища при проведенні закупівель лікарських засобів та медичних виробів Комітет у порядку, передбаченому статтею 7 Закону України «Про захист економічної конкуренції», рекомендує Міністерству економіки України:
- Вжити заходів щодо вдосконалення нормативно-правових актів, якими передбачено порядок визначення предмета закупівлі, в частині встановлення випадку (-ів), за якого (-их) замовник повинен визначати окремі лоти при закупівлі лікарських засобів та медичних виробів.
- Розробити окремий порядок досудового оскарження рішень, дій та бездіяльності адміністратора та замовників при проведенні закупівель, зокрема лікарських засобів та медичних виробів, з використанням електронного каталогу з метою забезпечення неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів потенційних та реальних учасників таких процедур закупівель.
Практику АМКУ щодо закупівель ви знайдете на цьому порталі в електронній книзі “Оскарження закупівель до АМКУ за Особливостями № 1178“: