11.09.2025 АМКУ надав ДУ «Професійні закупівлі» обов’язкові для розгляду рекомендації щодо усунення причин та умов, що сприяють вчиненню дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Причиною стало виявлення АМКУ під час дослідження ринку реалізації шкільних автобусів наявності адміністративних бар’єрів у вигляді кваліфікаційних та інших вимог до учасника, оприлюднених ДУ «Професійні закупівлі», у рамках відборів кваліфікованих постачальників до електронного каталогу за такою категорією товарів, як шкільні автобуси, у рамках Prozorro.
АМКУ встановив, що в період з 04.05.2023 по 18.08.2025 кваліфікаційні та інші вимоги до учасника у частині наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору передбачали більш жорсткі вимоги до учасника у вигляді: (і) наявності не менше 3 або 5 (залежно від категорії суб’єкта господарювання (виробник / постачальник)) виконаних / активних договорів (ii) за результатами закупівель через електронну систему закупівель prozorro.gov.ua, у порівнянні із загальною вимогою, передбаченою законодавством. Водночас наразі фактично єдиним каналом збуту шкільних автобусів для постачальників у рамках Prozorro та й загалом є участь у закупівлях, здійснюваних за допомогою електронного каталогу та інструменту запит (ціни) пропозицій постачальників.
Зазначені дії ДУ «Професійні закупівлі» могли призводити до створення несприятливих чи дискримінаційних умов діяльності для нових (потенційних) учасників ринку реалізації шкільних автобусів, якщо порівняти з існуючими учасниками зазначеного ринку, та, як наслідок, мати ознаки порушення конкурентного законодавства.
З огляду на вищесказане Комітет зобов’язав ДУ «Професійні закупівлі» у двомісячний строк із дня отримання рекомендацій усунути причини та умови, що сприяють створенню несприятливих чи дискримінаційних умов під час розроблення, затвердження та оприлюднення кваліфікаційних та інших вимог до учасника в рамках оголошень про проведення кваліфікації до електронного каталогу, зокрема, щодо шкільних автобусів (які відповідають вимогам ДСТУ 7013:2009), але не виключно, у частині визначення кількісних показників, необхідних для документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного договору (постачання аналогічного товару).
Підпишись на розсилку від Радника, щоб не пропустити найголовніші події у сфері публічних закупівель: