На офіційному вебпорталі Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) повідомили, що презентували дослідження «Корупційні ризики під час здійснення централізованих тилових закупівель для ЗСУ». Дослідження доступне українською та англійською мовами.
Дослідження проводилось Міністерством оборони України (Міноборони) спільно з державним підприємством Міноборони «Державний оператор тилу», а також за консультативної та фінансової підтримки Центру з питань доброчесності в оборонному секторі (CIDS) при Міністерстві оборони Норвегії.
Під час дослідження виявлено такі ключові проблеми:
- Несистематичні та неузгоджені зміни правового регулювання у сфері оборонних закупівель.
- Дублювання функцій (відсутність узгодженості) між міністерствами, що формують політику у сфері оборонних закупівель.
- Тривале поєднання в структурі Міноборони функцій формування та реалізації політики в частині, що стосується закупівель.
- Неналежне планування переліку потреб та обсягів оборонних закупівель і відсутність налагодженого механізму взаємодії органів на етапі планування.
- Відсутність єдиного підходу до визначення орієнтованої та очікуваної вартості товарів оборонного призначення, зокрема під час здійснення закупівлі продуктів харчування.
- Відсутність належної перевірки контрагентів під час здійснення оборонних закупівель.
- Нездійснення протягом тривалого часу актуалізації технічних специфікацій до предметів постачання та непрозорий порядок отримання акта про відповідність (невідповідність) зразка одиниці товару вимогам нормативно-технічної документації Міноборони.
- Нечіткість умов перерахування попередньої оплати у розмірі до 100 % вартості товарів, робіт, послуг.
- Використання підстави «нагальності потреби» з метою застосування неконкурентних процедур оборонних закупівель.
- Необґрунтована зміна істотних умов договору.
- Відсутність достатнього механізму для здійснення належного контролю за виконанням умов договору.
За результатами проведеного дослідження до кожного ідентифікованого корупційного ризику надано чіткі рекомендації з метою їх мінімізації. Проте важливим завданням залишається удосконалення системи оборонних закупівель України та розв’язання корупційних системних проблем. Враховуючи це, головною тезою залишається необхідність:
- посилення координації між Міноборони, Мінекономіки та Мінстратегпромом під час формування політики у сфері оборонних закупівель;
- реформування законодавчої бази, удосконалення процедур для підвищення конкурентності та залучення ширшого кола виробників;
- створення незалежних механізмів нагляду за оборонними закупівлями, зокрема шляхом використання IT-систем, для підвищення прозорості та мінімізації корупційних ризиків;
- впровадження рекомендацій НАТО з метою підвищення якості здійснення оборонних закупівель та зміцнення довіри міжнародних партнерів;
- посилення відповідальності посадовців шляхом обмеження дискреційних повноважень і забезпечення належного контролю за виконанням договорів.
Підпишись на розсилку від Радника, щоб не пропустити найголовніші події у сфері публічних закупівель: