- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Проведення аудиторської перевірки в оборонних спрощених закупівлях

Замовники мають право проводити оборонні спрощені закупівлі. Такі закупівлі можуть підлягати контролю з боку Державної аудиторської служби.

Законодавче обґрунтування щодо порядку проведення моніторингу спрощених закупівель

Відповідно до постанови КМУ від 11.11.2022 № 1275 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) може здійснюватися в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), в електронній системі закупівель.

Законом встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз, а саме постановою від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості № 1178).

Пунктом 23 Особливостей № 1178 встановлено, що Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону.

Більше про моніторинг — у статті «Що здебільшого перевіряє ДАСУ в моніторингах спрощених закупівель та закупівель без використання ЕСЗ».

Різниця між звичайним моніторингом та моніторингом оборонної закупівлі

Різниці між звичайним моніторингом аудиторської служби публічної закупівлі та, відповідно, моніторингом оборонної закупівлі немає. Детальний план дій замовника під час моніторингу можете прочитати в статті «Покроковий алгоритм дій замовника під час моніторингу».

Проте замовнику варто звернути увагу на таке:

  1. У такому виді закупівель менше шансів, що спрацює велика кількість автоматичних ідентифікаторів ризику для проведення моніторингу (див. «Для тих, хто хоче розібратися, як за індикаторами ризиків Держаудитслужба здійснює моніторинг»). Проте великий шанс звернення інших учасників в аудиторську службу, оскільки оборонні закупівлі привертають наразі більшу цікавість суспільства.
  2. Рекомендуємо надавати в протоколі відхилення детальний опис підстав відхилення учасника.
  3. Дуже часто, за моєю практикою, замовники, розуміючи, що в цьому виді закупівлі відсутній такий інструмент, як звернення в АМКУ, не надають детальну, розгорнуту інформацію в протоколі відхилення учасників щодо підстав відхилення.  

У спрощеній закупівлі відсутній такий інструмент захисту, як звернення в АМКУ, проте наявний спосіб захисту — звернення до суду (суд розглядає таку заяву протягом 10 днів). Також одночасно учасники звертаються в аудиторську службу щодо проведення моніторингу. Надавши розгорнуту відповідь, ви як замовник можете не спровокувати учасників на звернення в аудиторську службу.

Практика моніторингу спрощеної закупівлі для потреб оборони

У закупівлі Міністерства оборони України UA-2023-08-08-011146-a встановлено, що замовник здійснив зазначену закупівлю шляхом проведення спрощеної закупівлі у порядку, визначеному статтею 14 Закону.

При цьому порядок проведення спрощених закупівель не передбачає можливості розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей та не зобов’язує замовника вимагати від учасника надання ним протягом 24 годин уже після кінцевого строку подання довідки «Цінова пропозиція» із зазначенням початкової ціни та ціни за результатами аукціону.

Виходячи зі змісту норми частини 16 статті 29 Закону, повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей замовник може застосувати лише при проведенні замовником конкурентних процедур, визначених статтею 13 Закону. Однак замовник у пункті 12.4 оголошення про проведення спрощеної закупівлі визначив:

Отже, замовник у пункті 12.4 оголошення про проведення спрощеної закупівлі установив до учасників умови, які не передбачені частиною третьою статті 14 Закону.

За результатами проведення спрощеної закупівлі за номером UA-2023-08-08-011146-a замовник не оприлюднив в електронній системі закупівель Договір № 286/1/23/48.

Слід зауважити, що оголошення про проведення спрощеної закупівлі містить інформацію про юридичну та фактичну адреси замовника, його електронну адресу, орієнтовне місце постачання товару та проєкт договору. Окрім цього, постачальник у складі своєї пропозиції на вимогу замовника надав відомості про себе: повне та скорочене найменування, юридичну та поштову адресу, реквізити банку, у якому обслуговується, дані про осіб, які мають право підпису.

При цьому, за потреби нерозголошення такої інформації, яка несе ризики для безпеки замовника та / або постачальника, саме в укладеному Договорі № 286/1/23/48 замовник мав змогу оприлюднити його в електронній системі закупівель, не відображаючи при цьому усю необхідну інформацію, за якою можна  було б ідентифікувати фактичне місцезнаходження сторін, адреси поставки товарів тощо. Однак замовник на порушення вимог пункту 10 частини першої статті 10 Закону, з урахуванням положень пункту 8 Особливостей № 1275, не оприлюднив в електронній системі закупівель Договір № 286/1/23/48, укладений за результатами проведення спрощеної закупівлі.

Висновок ДАСУ: зобов’язано оприлюднити в електронній системі закупівель Договір № 286/1/23/48 з приховуванням інформації, яка може нести загрозу замовнику та / або постачальнику, здійснити заходи, направлені на недопущення встановленого порушення у подальшому та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Більше — у статті «Моніторинги ДАСУ оборонних спрощених закупівель».

Щодо відповідальності в оборонних закупівлях за результатами моніторингу

У цьому випадку орган моніторингу може притягати до відповідальності відповідно до статті 164-14 КпАП України. Тобто особливості відповідальності саме за результатами моніторингу в оборонних закупівлях  відсутні, оскільки діють загальні для всіх правила в цій частині (Шпаргалка уповноваженої особи замовника про відповідальність).

Проте оборонні закупівлі несуть в собі підвищений інтерес зі сторони ЗМІ, суспільства.

Загальні думки щодо теми цієї статті

  1. Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі». Це стосується як публічних, так і оборонних закупівель.
  2. У спрощеній закупівлі відсутній такий інструмент захисту, як звернення в АМКУ, проте наявний спосіб захисту — звернення до суду.
  3. За потреби нерозголошення інформації, яка несе ризики для безпеки замовника та / або постачальника, замовник може не відображати усю необхідну інформацію, за якою можна було б ідентифікувати фактичне місцезнаходження сторін, адреси поставки товарів тощо.
  4. Якщо замовник для потреб оборони використовує спрощену закупівлю, пам’ятайте, що порядок проведення спрощених закупівель не передбачає можливості розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей та не зобов’язує замовника вимагати від учасника протягом 24 годин уже після кінцевого строку подання ним довідки «Цінова пропозиція» із зазначенням початкової ціни та ціни за результатами аукціону.

Бажаю гарних закупівель та пам’ятайте, що в оборонних закупівлях підвищена відповідальність та увага зі сторони суспільства та ЗМІ. 

Читайте також: