Послуги зі встановлення/обслуговування пожежної сигналізації: практика АМКУ. Пропонуємо вашій увазі узагальнену практику розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель у сфері послуг зі встановлення та / або обслуговування систем пожежної сигналізації, яка була оприлюднена на офіційному вебпорталі Антимонопольного комітету України. У статті розкажемо, які поширені порушення під час закупівель послуг зі встановлення/обслуговування пожежної сигналізації допускають замовники, та розглянемо приклади рішень Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія).
Протягом 2023 року до органу оскарження надійшло 360 скарг щодо процедур закупівель у вказаній сфері, 303 з яких були задоволені повністю або частково відповідним рішенням Комісії. Також слід зазначити, що 178 скарг (із загальної кількості скарг, що надійшли до Комітету) стосувались саме умов тендерної документації.
Послуги зі встановлення/обслуговування пожежної сигналізації. Поширені порушення
1. Вимоги щодо підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід
Замовники в тендерній документації встановлюють додаткові (надмірні) вимоги до учасників процедур закупівель у цій частині, які не передбачені законодавством, зокрема Ліцензійними умовами, наприклад:
- підтвердження кваліфікації працівників вичерпним переліком документів, наприклад виключно дипломом тощо (рішення Комісії від 21.08.2023 № 13074-р/пк-пз (UA-2023-08.02-003093-a));
- встановлення вимог до кваліфікації працівників, які не відповідають предмету закупівлі, наприклад надання посвідчення, що засвідчує проходження працівниками навчань з питань охорони праці відповідно до НПАОП 45.2-7.02-12 тощо (рішення Комісії від 01.08.2023 № 11846-р/пк-пз (UA-2023-07-11-011322-a));
- надання медичної документації на працівників виключно за формою первинної облікової документації № 1-ОМК, затвердженою наказом МОЗ України від 21.02.2013 № 150 (рішення Комісії від 18.10.2023 № 16676-р/пк-пз (UA-2023-10-05-009551-a)).
Читайте також «Встановлення вимоги щодо працевлаштування працівників учасника – чи буде це дискримінацією за новою редакцією Закону?» та «Чотири ситуації, де є дискримінація: вимоги до працівників, які мають відповідну кваліфікацію, й актуальна практика АМКУ».
2. Вимоги щодо підтвердження наявності обладнання та матеріально-технічної бази
Найбільш поширеним порушенням з боку замовників у цій частині є встановлення в тендерній документації вимог щодо необхідності підтвердження наявності матеріально-технічної бази, обладнання, що не належить до предмета закупівлі (рішення Комісії від 31.05.2023 № 7789-р/пк-пз (UA-2023-05-11-012049-a); від 18.07.2023 № 10902-р/пк-пз (UA-2023-06-28-011542-a)).
Ознайомтесь зі статтями «Визначення „технології“ для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію» та «Три ситуації, де є дискримінація: вимоги до обладнання, матеріально-технічної бази й актуальна практика АМКУ».
3. Вимоги щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)
Замовники на свій розсуд додатково встановлюють вимоги до аналогічних договорів, які визначаються Комісією дискримінаційними, оскільки звужують коло потенційних учасників процедур закупівель, жодним чином не впливаючи на підтвердження можливості надання ними послуг, що є предметом закупівлі.
До таких вимог належать:
- вимоги щодо конкретного періоду, року/років виконання чи укладення договору (договорів);
- вимоги щодо предмета закупівлі (коду класифікатора, конкретного формулювання назви предмета закупівлі тощо);
- вимоги до обсягу та / або ціни договору (наприклад, встановлюється конкретна сума / обсяг договору або відсоткове співвідношення вартості аналогічного договору до очікуваної вартості закупівлі);
- вимоги до замовника за аналогічним договором (наприклад, визначення, що замовником за аналогічним договором може бути лише суб’єкт, який підпадає під визначення замовника відповідно до Закону);
- вимоги до документів, що підтверджують виконання договору (наприклад, відгуки, видані на ім’я конкретних замовників, у чітко визначений період) тощо.
Приклади рішень Комісії:
- від 18.10.2023 № 16676-р/пк-пз (UA-2023-10-05-009551-a);
- від 12.07.2023 № 10499-р/пк-пз (UA-2023-06-21-009694-a);
- від 24.05.2023 № 7282-р/пк-пз (UA-2023-05-08-009598-a).
Ознайомтеся також зі статтями «Добірка рішень АМКУ щодо визначення поняття „аналогічний договір“» та «Визначення аналогічного договору».
Крім того, серед найчастіше оскаржуваних вимог тендерної документації під час закупівлі послуг зі встановлення та / або обслуговування систем пожежної сигналізації є вимоги, які не передбачені законодавством та / або не узгоджуються з предметом закупівлі, зокрема:
- підтвердження відповідності учасника вимогам ISO, які не стосуються предмета закупівлі (наприклад, ДСТУ ISO 27001:2015 «Система управління інформаційною безпекою» (ISO 27001:2015, IDT)», ISO 28000:2007 «Системи управління безпекою ланцюга постачань. Вимоги», сертифікат на систему менеджменту соціальної відповідальності SA 8000:2014 тощо), а також вимоги, згідно з якими сертифікати ISO мають бути видані органом, акредитованим Національним агентством з акредитації України (рішення Комісії: від 18.10.2023 № 16676-р/пк-пз; від 01.08.2023 № 11846-р/пк-пз (UA-2023-07-11-011322-a));
- надання додаткових послуг, які не відповідають предмету закупівлі, наприклад підтвердження наявності договору про надання послуг зі збирання, перевезення, зберігання, оброблення та утилізації тощо відходів (рішення Комісії: від 01.08.2023 № 11846-р/пк-пз (UA-2023-07-11-011322-a); від 31.05.2023 № 7789-р/пк-пз (UA-2023-05-11-012049-a); від 12.07.2023 № 10499-р/пк-пз (UA-2023-06-21-009694-a));
- надання ліцензії або іншого документа із провадження господарської діяльності з будівництва, у тому числі об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів не нижче класу наслідків (відповідальності) СС2 (рішення Комісії: від 22.08.2023 № 13226-р/пк-пз (UA-2023-08-04-007301-a));
- надання дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та / або декларацій відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на роботи, виконання яких не передбачено технічним завданням (рішення Комісії: від 18.10.2023 № 16708-р/пк-пз (UA-2023-10-02-008772-a); від 24.07.2023 № 11202-р/пк-пз (UA-2023-06-30-007142-a));
- надання документів безпосередньо від виробника обладнання або документів, завірених безпосереднім виробником (без альтернативи — від офіційного представника, дилера, дистриб’ютора тощо), матеріалів тощо про гарантування поставки учаснику відповідного обладнання та про проходження відповідного навчання щодо монтажу і пусконалагоджувальних робіт протипожежного обладнання (рішення Комісії: від 12.07.2023 № 10499-р/пк-пз (UA-2023-06-21-009694-a); від 12.10.2023 № 16369-р/пк-пз (UA-2023-09-28-012397-a));
- надання у складі тендерної пропозиції актів огляду об’єктів, які мають бути завірені, у тому числі представниками замовників (рішення Комісії: від 12.07.2023 № 10499-р/пк-пз (UA-2023-06-21-009694-a); від 24.05.2023 № 7282-р/пк-пз (UA-2023-05-08-009598-a)). Органом оскарження було встановлено, що з незалежних від учасника підстав замовники можуть не завірити акт огляду або не допустити учасника до огляду об’єкта, що в подальшому може стати підставою для відхилення тендерних пропозицій таких учасників з незалежних від них підстав.
Стосовно наведених порушень ви також знайдете інформацію в матеріалах «Сертифікація ISO: практика Органу оскарження», «А у вас уже є ISO, який підтверджує протидію корупції?» та «Позиція АМКУ про вимогу щодо огляду об’єктів замовника».
Проаналізувавши поширені порушення, орган оскарження звертає увагу замовників та учасників під час закупівель усасті по предмету закупівлі Послуги зі встановлення/обслуговування пожежної сигналізаці на таке.
Слід звернути увагу на те, що Ліцензійні умови визначають вичерпний перелік вимог, обов’язкових для виконання ліцензіатом, та вичерпний перелік підтвердних документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.
Під час встановлення кваліфікаційних критеріїв та інших вимог до учасників процедур закупівель замовникам необхідно пересвідчитись, що такі вимоги не є надмірними й узгоджуються з Ліцензійними умовами та безпосередньо з предметом закупівлі.
Учасникам процедур закупівель рекомендується заздалегідь детально аналізувати вимоги тендерної документації та в разі виявлення дискримінаційних вимог звертатись до замовників за роз’ясненнями та до органу оскарження зі скаргами з метою захисту прав і законних інтересів, пов’язаних з участю у процедурах закупівлі.
Також учасники процедур закупівель повинні розуміти, що у випадку, якщо умови тендерної документації не оскаржувались у встановленому законодавством порядку, вони мають бути виконані та відповідні документи надані у складі тендерної пропозиції.
Принагідно користуйтеся зразком Додатка 3 до тендерної документації (проєкт договору згідно зі зміною відповідно до пп. 7 п. 19 Особливостей).
Нагадуємо про електронну книгу «Оскарження закупівель до АМКУ за Особливостями № 1178», у якій ви знайдете багато рішень органу оскарження щодо різноманітних питань: