- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Типові помилки замовників під час закупівлі послуг зі встановлення/обслуговування пожежної сигналізації. Узагальнена практика АМКУ

Послуги зі встановлення/обслуговування пожежної сигналізації: практика АМКУ. Пропонуємо вашій увазі узагальнену практику розгляду органом оскарження скарг щодо закупівель у сфері послуг зі встановлення та / або обслуговування систем пожежної сигналізації, яка була оприлюднена на офіційному вебпорталі Антимонопольного комітету України. У статті розкажемо, які поширені порушення під час закупівель послуг зі встановлення/обслуговування пожежної сигналізації допускають замовники, та розглянемо приклади рішень Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія).

Протягом 2023 року до органу оскарження надійшло 360 скарг щодо процедур закупівель у вказаній сфері, 303 з яких були задоволені повністю або частково відповідним рішенням Комісії. Також слід зазначити, що 178 скарг (із загальної кількості скарг, що надійшли до Комітету) стосувались саме умов тендерної документації.

Послуги зі встановлення/обслуговування пожежної сигналізації. Поширені порушення

1. Вимоги щодо підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід

Замовники в тендерній документації встановлюють додаткові (надмірні) вимоги до учасників процедур закупівель у цій частині, які не передбачені законодавством, зокрема Ліцензійними умовами, наприклад:

Читайте також «Встановлення вимоги щодо працевлаштування працівників учасника – чи буде це дискримінацією за новою редакцією Закону?» та «Чотири ситуації, де є дискримінація: вимоги до працівників, які мають відповідну кваліфікацію, й актуальна практика АМКУ».

2. Вимоги щодо підтвердження наявності обладнання та матеріально-технічної бази

Найбільш поширеним порушенням з боку замовників у цій частині є встановлення в тендерній документації вимог щодо необхідності підтвердження наявності матеріально-технічної бази, обладнання, що не належить до предмета закупівлі (рішення Комісії від 31.05.2023 № 7789-р/пк-пз (UA-2023-05-11-012049-a); від 18.07.2023 № 10902-р/пк-пз (UA-2023-06-28-011542-a)).

Ознайомтесь зі статтями «Визначення „технології“ для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію» та «Три ситуації, де є дискримінація: вимоги до обладнання, матеріально-технічної бази й актуальна практика АМКУ».

3. Вимоги щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)

Замовники на свій розсуд додатково встановлюють вимоги до аналогічних договорів, які визначаються Комісією дискримінаційними, оскільки звужують коло потенційних учасників процедур закупівель, жодним чином не впливаючи на підтвердження можливості надання ними послуг, що є предметом закупівлі.

До таких вимог належать:

Приклади рішень Комісії:

Ознайомтеся також зі статтями «Добірка рішень АМКУ щодо визначення поняття „аналогічний договір“» та «Визначення аналогічного договору».

Крім того, серед найчастіше оскаржуваних вимог тендерної документації під час закупівлі послуг зі встановлення та / або обслуговування систем пожежної сигналізації є вимоги, які не передбачені законодавством та / або не узгоджуються з предметом закупівлі, зокрема:

Стосовно наведених порушень ви також знайдете інформацію в матеріалах «Сертифікація ISO: практика Органу оскарження», «А у вас уже є ISO, який підтверджує протидію корупції?» та «Позиція АМКУ про вимогу щодо огляду об’єктів замовника».

Проаналізувавши поширені порушення, орган оскарження звертає увагу замовників та учасників під час закупівель усасті по предмету закупівлі Послуги зі встановлення/обслуговування пожежної сигналізаці на таке.

Слід звернути увагу на те, що Ліцензійні умови визначають вичерпний перелік вимог, обов’язкових для виконання ліцензіатом, та вичерпний перелік підтвердних документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.

Під час встановлення кваліфікаційних критеріїв та інших вимог до учасників процедур закупівель замовникам необхідно пересвідчитись, що такі вимоги не є надмірними й узгоджуються з Ліцензійними умовами та безпосередньо з предметом закупівлі.

Учасникам процедур закупівель рекомендується заздалегідь детально аналізувати вимоги тендерної документації та в разі виявлення дискримінаційних вимог звертатись до замовників за роз’ясненнями та до органу оскарження зі скаргами з метою захисту прав і законних інтересів, пов’язаних з участю у процедурах закупівлі.

Також учасники процедур закупівель повинні розуміти, що у випадку, якщо умови тендерної документації не оскаржувались у встановленому законодавством порядку, вони мають бути виконані та відповідні документи надані у складі тендерної пропозиції.

Принагідно користуйтеся зразком Додатка 3 до тендерної документації (проєкт договору згідно зі зміною відповідно до пп. 7 п. 19 Особливостей).

Нагадуємо про електронну книгу «Оскарження закупівель до АМКУ за Особливостями № 1178», у якій ви знайдете багато рішень органу оскарження щодо різноманітних питань: