- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Найпоширеніші порушення замовника у 2023 році: версія АМКУ

Типові порушення замовника у 2023 році за версією АМКУ. АМКУ оприлюднив звіт за 2023 рік, у якому, зокрема, зазначив основні порушення, яких припускаються замовники під час здійснення публічних закупівель. Детальніше — у статті.

Антимонопольний комітет України (далі — АМКУ) оприлюднив звіт-2023, у якому, зокрема, зазначені найбільш поширені порушення, вчинені замовниками під час закупівель у 2023 році. Після аналізу звіту АМКУ за 2023 рік радимо звернути увагу на основні порушення, вчинені замовниками під час закупівель, та не припускатися подібних помилок у роботі.

  1. Надання замовником переможцю торгів можливості усунення невідповідностей, які належать до технічної специфікації та / або відсутності забезпечення тендерної пропозиції.

    З рішеннями АМКУ в цій частині можете ознайомитися у статтях «Надання 24 години на виправлення помилок: звертаємо особливу увагу на підтвердження технічних, якісних, кількісних та інших характеристик», «Добірка рішень АМКУ щодо технічної частини та 24 годин на виправлення», «Забезпечення тендерної пропозиції та норма „24 години на виправлення“: практика АМКУ».
  2. Неправомірне відхилення тендерних пропозицій учасників без права надання можливості таким учасникам усунути виявлені невідповідності в документах, визначених пунктом 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Уряду від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

    На цю тему на порталі Радник опубліковано чимало матеріалів, зокрема: «П’ять моніторингів ДАСУ щодо норми „24 години на виправлення помилок“», «Надання 24 годин на виправлення невідповідностей у технічній частині: рішення АМКУ та суду», «Ненакладення електронного підпису на виправлення невідповідностей згідно з нормою „24 години“: практика АМКУ», «Вимога щодо 24 годин на виправлення невідповідностей у тендерній документації».

    Також пропонуємо користуватися шпаргалкою щодо 24 годин на виправлення невідповідностей (випадки, коли не надається така можливість) за пунктом 43 Особливостей.
  3. Встановлення в тендерній документації додаткових (надмірних) вимог, які не узгоджуються з предметом закупівлі.

    За нагоди ознайомтеся зі статтею «Типові помилки замовників при закупівлі електричної енергії. Узагальнена практика АМКУ».
  4. Неправомірне відхилення тендерних пропозицій учасників процедур закупівель через неподання ними зразків продукції, які відповідно до вимог Закону не є складовою тендерної пропозиції та не можуть бути підставою для відхилення.

    Читайте також «Замовник вимагає зразок товару: має право чи ні?» та «Правомірність вимоги замовника надати зразок товару: практика АМКУ».
  5. Встановлення технічних вимог у тендерній документації до товару, яким відповідає продукція одного виробника.

    Про правило «двох виробників» читайте у статтях «Проблема „двох виробників“ у скаргах на тендерну документацію», «Прив’язка до виробника: практика Органу оскарження», «Прив’язка замовника до одного виробника: правильно чи ні».
  6. Відхилення тендерних пропозицій учасників на підставі допущення формальних помилок.

    Більше практики — у статтях «Невиконання учасником вимоги щодо конкретного формату файлу: формальна помилка чи ні? Практика АМКУ», «Формальні помилки в пропозиціях учасників — можливі проблеми для замовника та учасника» та «Влучне оскарження відхилення за формальні помилки та „ненадання“ фінзвітності».
  7. Неправомірне відхилення тендерних пропозицій переможців торгів через неподання/невідповідність документів, які не передбачені Законом/Особливостями для їх надання, після проведення аукціону.

    Радимо використовувати в роботі шпаргалку щодо застосування замовником норм пункту 47 Особливостей.
  8. Неправомірне відхилення тендерної пропозиції учасника з підстави надання (на думку замовника) неналежного обґрунтування аномально низької ціни.

    Читайте також «Обґрунтування аномально низької ціни: типові рішення АМКУ».
  9. Неправомірна відміна замовниками процедури закупівлі, наслідком якої є уникнення завершення процедури закупівлі шляхом укладання договору.

    Радимо ознайомитися зі статтями «Відміна відкритих торгів у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг за Постановою № 1178».
  10. Невиконання рішень органу оскарження.

    Про це читайте також у матеріалі «Невиконання рішення АМКУ: практика ДАСУ».
  11. Під час закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії встановлення замовниками в тендерній документації вимог щодо необхідності підтвердження учасниками у складі тендерних пропозицій положень пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону (матеріально-технічна база, працівники).
  12. Під час закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії встановлення замовниками в тендерній документації вимог до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Пропонуємо на цю тему добірку матеріалів «Практичне застосування пункту 29 Особливостей на прикладі оскарження умов ТД по предмету закупівлі „Вугілля кам’яне“», «Чого не слід вимагати в учасника під час здійснення закупівлі електричної енергії: практика АМКУ», «Чого не слід вимагати в учасника під час здійснення закупівлі пального: вісім рішень АМКУ».

АМКУ зазначає, що у 2023 році, якщо порівняти з 2022 роком, кількість скарг, що надійшла на розгляд органу оскарження, зросла у два з половиною рази.

Водночас жодного рішення органу оскарження, прийнятого у 2023 році, не було остаточно скасовано в судовому порядку.

Зазначені обставини свідчать про збільшення кількості порушень порядку проведення процедур закупівель з боку замовників та разом із цим про високий рівень довіри суб’єктів оскарження до Комітету як органу оскарження.

У звіті за 2023 рік АМКУ зазначає п’ять найпоширеніших сфер економічної діяльності в структурі оскаржень у 2023 році (див. Рис. 1).

Рис. 1

Також у звіті за 2023 рік АМКУ визначило найбільш оскаржуваних замовників (див. Рис. 2).

Рис. 2

З динамікою кількості скарг, які надійшли у 2021–2023 роках, згідно з даними звіту АМКУ за 2023 рік ознайомтесь на Рис. 3.

Рис. 3

Нагадуємо про електронну книгу «Оскарження закупівель до АМКУ за Особливостями № 1178», у якій ви знайдете багато рішень органу оскарження по різноманітних питаннях: