- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Санкції та лист правоохоронних органів як альтернатива рішенням РНБО

Питання

Чи відповідатиме вимогам чинного законодавства умова тендерної документації, якою передбачено підтвердження відсутності застосування санкцій щодо учасника у вигляді листа правоохоронних органів? Які шанси на оскарження вказаних умов до Антимонопольного комітету України? Завчасно дякуємо за надану відповідь.

Відповідь

Добрий день! Підстава відхилення учасника закупівлі у разі наявності законодавчо запроваджених спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів не є новою та має уже напрацьовану практику оскарження, однак порушення під час встановлення умов тендерної документації щодо вказаної норми досі допускаються. Тож для надання відповіді варто зануритись у законодавчу базу.

Так, замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон)) у разі, якщо учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції» (далі — Закон про санкції).

Правову основу застосування санкцій становлять Конституція України, міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, закони України, нормативні акти Президента України, Кабінету Міністрів України, рішення Ради національної безпеки та оборони України (далі — РНБО), відповідні принципи та норми міжнародного права (стаття 2 Закону про санкції). З актами РНБО про застосування санкцій знайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Нове рішення РНБО. Санкційні списки розширено» та «Аналіз підстав для відхилення тендерних пропозицій згідно з пунктом 1 частини 1 статті 31 Закону. Практичне застосування та практика АМКУ».

Аби надати відповідь щодо законності включення до тендерної документації умови підтвердження відсутності застосування санкцій щодо учасника у вигляді листа правоохоронних органів, доречним буде нагадати зміст частини 5 статті 17 Закону, якою замовнику заборонено вимагати документальне підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.

Аналогічна норма міститься у частині 3 статті 22 Закону: замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

З огляду на викладене, замовник не повинен вимагати документального підтвердження публічної інформації, яка відповідає принаймні одній із таких ознак:

Оскільки правова основа застосування санкцій є частиною законодавства і включена до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, то, зважаючи на частину 5 статті 17 Закону, замовник не повинен вимагати від учасників закупівель документального підтвердження відсутності підстав, передбачених пунктом 11 частини 1 статті 17 Закону, у тому числі й у вигляді листа контролюючих органів.

Замовник зобов’язаний самостійно здійснити перевірку учасника процедури закупівлі на предмет наявності / відсутності застосування санкцій у вигляді заборони на здійснення у нього публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом про санкції та рішеннями РНБО. Детальніше — на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Не вимагай того, що можеш побачити і сам!».

Окремо наголошуємо щодо самостійної перевірки учасника процедури закупівлі за допомогою Єдиного державного реєстру спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) та повідомляємо, що нині вказаний реєстр перебуває на етапі реалізації запровадження, тому може використовуватись замовником лише як допоміжне джерело для перевірки учасників. Детальніше — на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Єдиний державний реєстр спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».

Для підсилення висловленої позиції розглянемо наявну практику Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) з аналогічного питання.

Рішення Колегії № 1505-р/пк-пз від 25.01.2022

Вимоги тендерної документації: Відповідно до пункту 2 розділу «Оцінка тендерної документації» тендерної документації замовник вимагає: «На підтвердження відсутності застосованих до учасника закупівлі санкцій учаснику необхідно надати лист з Центрального управління Служби безпеки України про те, що Служба безпеки України у межах своєї компетенції не розглядає діяльність учасника закупівлі як таку, що підпадає під дію Закону про санкції, та що Службою безпеки України відносно учасника не надано пропозицій Раді національної безпеки і оборони України щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій у порядку, передбаченому Законом про санкції».

Позиція скаржника: Цю вимогу скаржник вважає необґрунтованою та дискримінаційною, аргументуючи таким:

Позиція замовника:

Позиція Колегії: Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації наведеної вище умови. З огляду на наведене взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати лист з Центрального управління Служби безпеки України про те, що Служба безпеки України у межах своєї компетенції не розглядає діяльність учасника закупівлі як таку, що підпадає під дію Закону про санкції, та що Службою безпеки України відносно учасника не надано пропозицій Раді національної безпеки і оборони України щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій у порядку, передбаченому Законом про санкції, що є дискримінаційним щодо інших суб’єктів господарювання, у тому числі скаржника.

Враховуючи вищевикладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.

Загальний підсумок для обох сторін закупівельного процесу

Учасникам варто приділяти особливу увагу відповідності встановлених умов тендерної документації вимогам публічного законодавства. У разі виникнення будь-яких сумнівів щодо законності встановлених вимог та / або наявності ознак дискримінації рекомендуємо скористатися своїм правом на звернення до замовника за роз’ясненнями щодо змісту тендерної документації та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі (частина 1 статті 24 Закону), та / або звернутися зі скаргою до Колегії у порядку, передбаченому статтею 18 Закону. У свою чергу, під час аналізу відповідності змісту тендерної документації пункту 11 частини 1 статті 17 Закону варто врахувати таке:

Замовникам під час формування умов тендерної документації рекомендуємо врахувати таке:

Читайте більше на порталі RADNUK.COM.UA у статтях: