- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Особливості укладення та реєстрація договорів про закупівлю програмного забезпечення та послуг з його обслуговування

У замовників часто виникає необхідність у закупівлі такого товару, як програмне забезпечення (далі — ПЗ), однак для використання цього товару необхідно одразу ж здійснювати закупівлю послуг з його установлення та подальшого супроводження. У цій статті розглянемо, як правильно здійснювати такі закупівлі — разом із ПЗ закупати й послуги з його обслуговування чи предметом закупівлі буде окремо товар та послуга.

Визначення предмета в разі закупівлі програмного забезпечення та послуг, пов’язаних із його постачанням

Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) предмет закупівлі визначається на підставі положень Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708.

Предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Зокрема, у розумінні Закону товар — це продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів. Більше читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Закупівля товару разом із супутньою послугою».

Предмет закупівлі ПЗ як товару, відповідно до Національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 (далі — ДК 021:2015), визначається за показником четвертої цифри, які входять до складу ДК 021:2015 48000000-8 «Пакети програмного забезпечення та інформаційні системи», наприклад: 48110000-2 «Пакети програмного забезпечення для автоматизованих точок продажу», 48180000-3 «Пакети медичного програмного забезпечення», 48190000-6 «Пакети освітнього програмного забезпечення» тощо.

Особливістю такого товару, як ПЗ, є те, що після його закупівлі для подальшого використання необхідно здійснити його установлення, впровадження чи іншу послугу, яка є супутньою, тобто пов’язана з постачанням цього товару. Предмет закупівлі подібних послуг можна визначити, наприклад, за ДК 021:2015 — 72260000-5 «Послуги, пов’язані з програмним забезпеченням», до якого належить обслуговування, розробка, впровадження тощо.

Вартість послуги не перевищує вартості товару

Якщо вартість послуги, пов’язаної з використанням ПЗ, не перевищує вартості самого ПЗ, то замовник може провести єдину процедуру закупівлі / спрощену закупівлю, за якою предметом закупівлі буде товар.

Наприклад, замовнику необхідно закупити ПЗ для використання в медичній сфері. Визначаємо предмет закупівлі як товар за ДК 021:2015 — 48180000-3 «Пакети медичного програмного забезпечення». При цьому разом із ПЗ необхідно сплатити і за послуги з його встановлення, супроводження тощо. Передбачається, що ціна таких послуг не перевищить вартості самого ПЗ. За результатами здійснення зазначеної закупівлі замовник може укласти договір про закупівлю, умовами якого передбачено, що предмет закупівлі передбачає і придбання ПЗ, і надання послуг, пов’язаних з його використанням. Умови договору про закупівлю стосовно розрахунків повинні передбачати, що до вартості постачання ПЗ включено вартість впровадження ПЗ. Наведемо приклад (Приклад 1).

Приклад 1
 
1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1.1. У порядку та на умовах, визначених цим договором, постачальник зобов’язується здійснити постачання 18 примірників програмного забезпечення (48180000-3 «Пакети медичного програмного забезпечення»), що включає:
1.1.1. постачання 18 примірників програмного забезпечення з наданням ліцензії за допомогою засобів мережі Інтернет; та
1.1.2. впровадження 18 примірників програмного забезпечення, а замовник зобов’язується прийняти та оплатити постачальнику за постачання примірників програмного забезпечення.
1.2. Впровадження примірників програмного забезпечення є складовою постачання примірників програмного забезпечення та входить до складу вартості постачання програмного забезпечення і здійснюється постачальником (виробником) програмного забезпечення.
 
2. УМОВИ ОПЛАТИ
2.1. Загальна вартість постачання 18 примірників Програмного забезпечення становить 178 920 (сто сімдесят вісім тисяч дев’ятсот двадцять) гривень 00 копійок, без ПДВ. У вартість постачання включено вартість впровадження 18 примірників програмного забезпечення.

Потрібно також зазначити, що відповідно до пункту 261 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, зі змінами та доповненнями, для операцій з постачання програмної продукції тимчасово, з 01.01.2013 до 01.01.2023, запроваджено пільговий режим оподаткування ПДВ, згідно з яким звільняються від оподаткування цим податком операції з постачання програмної продукції. При цьому до програмної продукції належать:

Вартість послуги перевищує вартість товару

Якщо вартість послуги, пов’язаної з постачанням ПЗ, перевищує його вартість, замовник має провести окрему закупівлю послуги. Варто зазначити, що Законом передбачені виключення, а саме:

Наведемо приклад окремих умов договору про закупівлю, предметом закупівлі якого є лише послуги, пов’язані з використанням ПЗ (Приклад 2).

Приклад 2
 
1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1.1. Виконавець зобов’язується протягом 2021 року забезпечити надання Замовнику послуги з супроводження програмного забезпечення для автоматизації документообігу в установі (код за ДК 021:2015 — 72260000-5 «Послуги, пов’язані з програмним забезпеченням»), відповідно до умов даного договору про закупівлю (далі — Послуги), а Замовник — прийняти і оплатити такі послуги на умовах, викладених у цьому договорі про закупівлю.
1.2. Послуги включають в себе:
— забезпечення підтримки працездатності системи автоматичного оновлення серверної та клієнтської частини комп’ютерної програми (далі — Програмне забезпечення);
— забезпечення встановлення Програмного забезпечення на робочих станціях Замовника (за потреби) або надання допомоги при встановленні нових версій Програмного забезпечення;
— проведення навчання та / або підвищення кваліфікації працівників Замовника у роботі з Програмним забезпеченням;
— поточне консультування представників Замовника з питань роботи Програмного забезпечення за допомогою «Гарячої лінії» телефоном у робочий час Виконавця, крім суботи та неділі, електронної пошти та форуму користувачів Програмного забезпечення, а також виконання інформаційно-консультаційного обслуговування Замовника з питань експлуатації програмного забезпечення шляхом виїзду фахівців Виконавця до Замовника;
— оновлення Програмного забезпечення (випуск нових версій Програмного забезпечення) залежно від змін у законодавстві;
— забезпечення безперебійної працездатності Програмного забезпечення.
 
2. УМОВИ ОПЛАТИ
2.1. Загальна вартість послуг становить 554 716,80 (п’ятсот п’ятдесят чотири тисячі сімсот шістнадцять) гривень 80 копійок, у тому числі без ПДВ — 92 452,80 (дев’яносто дві тисячі чотириста п’ятдесят дві) гривні 80 копійок.

Отже, якщо майнові авторські права на програмну продукцію належать постачальнику ПЗ, замовник має право укласти договір без використання електронної системи закупівлі або провести переговорну процедуру закупівлі, залежно від вартості предмета закупівлі на рік. Для правомірного застосування зазначених вище виключень замовнику доцільно обґрунтувати та документально підтвердити підставу укладення договору без використання електронної системи закупівлі або договору про закупівлю за результатами проведення переговорної процедури закупівлі. Приклад читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Комп’ютерна програма як об’єкт авторського права».

Економічна сутність видатків на закупівлю ПЗ та пов’язаних послуг

При плануванні та здійсненні закупівлі замовники безперечно дотримуються економічної класифікації видатків, визначеної Інструкцією щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333 (далі — Інструкція № 333), та планують закупівлю за тим кодом економічної класифікації видатків (далі — КЕКВ), за яким у кошторисі видатків установи замовника затверджено відповідні бюджетні призначення.

Стосовно видатків на оплату за придбання ПЗ та послуг з його встановлення, то такі видатки можуть передбачатись у кошторисі:

  1. за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)», до яких, зокрема, належить оплата послуг з технічного обслуговування обладнання та адміністрування програмного забезпечення:

    — установлення (інсталяція) програмного забезпечення (програмних продуктів, інформаційних систем та комплексів, баз даних, вебсторінок / сайтів / порталів), подальшого користування, їх супроводження та обслуговування (у тому числі навчання користувачів);

    — придбання (постачання) програмного забезпечення (ліцензії на право користування програмним забезпеченням), на яке майнові права не передаються користувачу, при цьому майнові та авторські права на об’єкт інтелектуальної власності на зазначене програмне забезпечення залишаються у розробника (постачальника), а замовнику надається право користування цим програмним забезпеченням без права передачі самого програмного забезпечення та / або повноважень на його користування третім особам.
  2. за КЕКВ 3160 «Придбання землі та нематеріальних активів», за яким здійснюється: придбання програмного забезпечення для комп’ютерної та обчислювальної техніки (програмних продуктів, інформаційних систем та комплексів, баз даних, вебсторінок / сайтів / порталів тощо) з передачею виключних прав на володіння, користування і розпорядження замовнику; оплата послуг із створення програмного забезпечення за умови передачі майнових прав власності замовнику.

Висновки

У законодавстві стосовно здійснення закупівлі ПЗ та послуг, пов’язаних з його використанням, передбачено:

  1. згіднозЗаконом, якщо вартість послуг, пов’язаних із використанням ПЗ, менше вартості самого ПЗ, предмет закупівлі ПЗ та послуг визначається як товар. Якщо вартість послуг більше вартості товару, то предметом закупівлі буде окремо товар (наприклад, на придбання ПЗ) та окремо послуги (наприклад, на впровадження ПЗ);
  2. відповідно до Інструкції № 333 придбання ПЗ та пов’язаних з його використанням послуг здійснюється за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)» як послуги;
  3. у Єдиному закупівельному словнику визначено окремо код 021:2015 для закупівлі ПЗ як товару — 48000000-8 «Пакети програмного забезпечення та інформаційні системи» та як послуг — 72260000-5 «Послуги, пов’язані з програмним забезпеченням».

Після укладення такого договору про закупівлю замовник, відповідно до вимог Бюджетного кодексу України та Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309, подає до органів Казначейства необхідні підтвердні документи для реєстрації бюджетних зобов’язань.

Зважаючи на вищезазначене, замовник у разі закупівлі ПЗ та послуг, пов’язаних з його використанням, приймає рішення про визначення предмета з огляду на специфіку, вартість і призначення ПЗ та послуг, які потрібно закупити.

Під час аналізу Закону України «Про публічні закупівлі» виникає багато питань? Реєструйтесь на навчання Академії Радник та отримуйте тільки вичерпні та практичні відповіді. Комплексно про визначення предмета закупівель читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Як визначити предмет закупівлі та його вид».