- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Повноваження Служби безпеки України в публічних закупівлях

Діяльність закупівельної спільноти перебуває під дуже прискіпливим суспільним наглядом, а останнім часом і під контролем Служби безпеки України (далі — СБУ, Служба безпеки України).

З метою встановлення меж повноважень Служби безпеки України, прав та обов’язків як замовника, так і представників цього органу, проаналізуємо разом зміст нормативно-правових актів, якими вони повинні керуватися у своїй діяльності.

Статус та завдання Служби безпеки України

Відповідно до змісту Закону України «Про Службу безпеки України» від 25.03.1992 № 2229-XII Служба безпеки України — державний орган спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України.

На Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.

До завдань Служби безпеки України також входять попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.

Правову основу діяльності Служби безпеки України становлять Конституція України, цей Закон та інші акти законодавства України, відповідні міжнародні правові акти, визнані Україною. Зокрема:

Більше нормативно-правових актів ви завжди знайдете у розділі «Правова база»:

Повноваження Служби безпеки України

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Службі безпеки України, її органам і співробітникам для виконання покладених на них обов’язків надано право одержувати на письмовий запит керівника відповідного органу СБУ від міністерств, державних комітетів, інших відомств, підприємств, установ, організацій, військових частин, громадян та їх об’єднань дані і відомості, необхідні для забезпечення державної безпеки України, а також користуватись з цією метою службовою документацією і звітністю (пункт 3 частини 1 статті 25 Закону України «Про Службу безпеки України»).

У разі проведення заходів щодо боротьби з тероризмом і фінансуванням терористичної діяльності Служба безпеки України, її органи і співробітники мають також право одержувати в установленому законом порядку на письмову вимогу керівника органу або оперативного підрозділу СБУ від органів доходів і зборів, фінансових та інших установ, підприємств, організацій (незалежно від форми власності) інформацію і документи про операції, стан рахунків і руху коштів на них за конкретний проміжок часу (з розшифруванням сум, дати призначення та контрагента платежу), вклади, внутрішньо- та зовнішньоекономічні угоди, а також завірені копії документів, на підставі яких було відкрито рахунок конкретної юридичної або фізичної особи.

Такі документи та інформація повинні бути подані негайно, а якщо це неможливо — не пізніш як протягом 10 діб (пункт 1 частини 2 статті 25 Закону України «Про Службу безпеки України»).

Оперативним підрозділам СБУ для виконання завдань оперативно-розшукової діяльності за наявності підстав, передбачених статтею 6 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність», надається право ознайомлюватися з документами і даними, що характеризують діяльність підприємств, установ та організацій, вивчати їх, за рахунок коштів, що виділяються на утримання підрозділів, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність, виготовляти копії з таких документів, на вимогу керівників підприємств, установ та організацій — виключно на території таких підприємств, установ та організацій.

З дозволу слідчого судді в порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України, — витребувати документи та дані, що характеризують діяльність підприємств, установ, організацій, а також спосіб життя окремих осіб, підозрюваних у підготовці або вчиненні злочину, джерело та розміри їх доходів, із залишенням копій таких документів та опису вилучених документів особам, у яких вони витребувані, та забезпеченням їх збереження і повернення в установленому порядку (пункт 4 частини 1 статті 8 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність»).

Слідчі, а також оперативні підрозділи СБУ за наявності письмового доручення слідчого, прокурора, у рамках кримінального провадження мають право збирати докази шляхом витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірки (частина 2 статті 93 Кримінального процесуального кодексу України).

Відповідно до листа Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 05.04.2013 № 223-558/0/4-13 «Про деякі питання здійснення слідчим суддею суду першої інстанції судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб під час застосування заходів забезпечення кримінального провадження»:

«Якщо особа, у володінні якої знаходяться речі або документи, не бажає добровільно передати їх стороні кримінального провадження або є підстави вважати, що вона не здійснить таку передачу добровільно після отримання відповідного запиту чи намагатиметься змінити або знищити відповідні речі або документи, а також якщо речі та документи згідно зі ст. 162 Кримінального процесуального кодексу України містять охоронювану законом таємницю і таке вилучення необхідне для досягнення мети застосування цього заходу забезпечення, застосовується такий спосіб збирання доказів, як вилучення речей чи документів (частина 7 статті 163 Кримінального процесуального кодексу України) під час отримання доступу до речей і документів на підставі ухвали слідчого судді, суду.».

При здійсненні заходів боротьби з організованою злочинністю спеціальним підрозділам по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБУ надаються повноваження на письмову вимогу їх керівників одержувати від банків, а також кредитних, митних, фінансових та інших установ, підприємств, організацій (незалежно від форм власності) інформацію і документи про операції, рахунки, вклади, внутрішні та зовнішні економічні угоди фізичних і юридичних осіб. Документи та інформація повинні бути подані негайно, а якщо це неможливо — не пізніш як протягом 10 діб (підпункт «б» пункту 2 статті 12 Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю»).

Слід звернути увагу на те, що законодавством (пункт 1 статті 12 Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю») на спецпідрозділи по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю СБУ також поширено права, передбачені Законом України «Про Службу безпеки України» (стаття 25). Зазначене обумовлено тим, що ці спецпідрозділи мають статус державного органу, спеціально створеного для боротьби з організованою злочинністю (підпункт «в» пункту 2 статті 5 Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю»).

При проведенні контррозвідувальної діяльності органи, підрозділи та співробітники СБУ реалізують свої повноваження за наявності підстав, передбачених статтею 6 Закону України «Про контррозвідувальну діяльність», у рамках заведеної контррозвідувальної справи (частина 6 статті 8 Закону України «Про контррозвідувальну діяльність»).

Відповідно до визначених функцій і повноважень органи, підрозділи та співробітники СБУ мають право витребовувати, збирати і вивчати документи та відомості, що характеризують діяльність підприємств, установ, організацій, а також спосіб життя окремих осіб, джерела і розміри їх доходів для попередження і припинення розвідувальних, терористичних та інших протиправних посягань на державну безпеку України (пункт 5 частини 2 статті 7 Закону України «Про контррозвідувальну діяльність»).

Чи потрібно замовнику надавати відповідь на запит СБУ?

Чинним законодавством України не встановлено обов’язку співробітників, органів та підрозділів СБУ вказувати у запитах інше обґрунтування (проведення контррозвідувальної діяльності) або наводити додаткові, окрім вищезазначених, підстави.

Слід також зазначити, що відповідно до абзацу третього пункту 4 частини 1 статті 8 Закону України «Про державну таємницю», статей 4.4.1, 4.4.3 Зводу відомостей, що становлять державну таємницю, затвердженого наказом СБУ від 23.12.2020  № 383, відомості за окремими показниками про зміст, форми, методи, організаційні положення, оперативну тактику здійснення органами СБУ контррозвідувальної діяльності, а також відомості про організацію, завдання, результати оперативно-розшукової, контррозвідувальної чи розвідувальної діяльності, розголошення яких створює загрозу національним інтересам і безпеці, становлять державну таємницю.

Крім того, законодавство України визначає лише такі підстави і вимоги до форми запитів, відповідно до яких органи, підрозділи і співробітники СБУ мають право витребовувати відомості та документальні матеріали:

Посилання у запитах на вищезазначені норми чинного законодавства, що передбачають відповідне право органів і підрозділів СБУ, є обов’язковим. Водночас вимоги щодо засвідчення таких запитів будь-якою печаткою законодавством не встановлюються.

Важливо! Направлення органами та підрозділами СБУ запитів до суб’єктів господарювання щодо витребування відомостей і документальних матеріалів не є втручанням у їх фінансово-господарську, адміністративну та інші види діяльності, а обумовлено виконанням покладених на СБУ чинним законодавством завдань контррозвідувальної, оперативно-розшукової діяльності, боротьби з тероризмом, корупцією, організованою злочинністю та ін.

При цьому Конституцією України (стаття 68) на кожного суб’єкта покладається обов’язок щодо неухильного додержання Конституції України та законів України.

Згідно з чинним законодавством державні органи, підприємства, установи, організації та посадові особи мають сприяти СБУ у виконанні покладених на неї завдань (стаття 8 Закону України «Про Службу безпеки України», частина 3 статті 5 Закону України «Про контррозвідувальну діяльність», частина 1 статті 11 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність»).

У свою чергу, законні вимоги співробітників СБУ при виконанні ними службових обов’язків є обов’язковими для громадян і посадових осіб (стаття 36 Закону України «Про Службу безпеки України»). Тому рекомендуємо замовникам не нехтувати запитами, які можуть надходити до них з СБУ чи її підрозділів.

Завантажте також шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність.

Чи належить контроль у сфері публічних закупівель до компетенції Служби безпеки України?

Підслідність як поняття теорії права — це сукупність встановлених законом ознак справи, відповідно до яких вона належить до компетенції того чи іншого органу розслідування.

Відповідно до частини 2 статті 216 Кримінального процесуального кодексу України слідчі органи безпеки здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями 109, 110, 1102, 111, 1111, 1112, 112, 113, 114, 1141, 1142, 201, 2011, 258–2586, 2651, 305, 328, 329, 330, 3321, 3322, 333, 334, 359, 422, 4351, 436, 4362, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 446, 447 Кримінального кодексу України.

Якщо під час розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями 328, 329, 422 Кримінального кодексу України, будуть встановлені кримінальні правопорушення, передбачені статтями 364, 365, 366, 367, 425, 426 Кримінального кодексу України, вчинені особою, щодо якої здійснюється досудове розслідування, або іншою особою, якщо вони пов’язані із кримінальними правопорушеннями, вчиненими особою, щодо якої здійснюється досудове розслідування, вони розслідуються слідчими органів безпеки, крім випадків, коли ці кримінальні правопорушення віднесено згідно з цією статтею до підслідності Національного антикорупційного бюро України.

Відомо, що багато кримінальних справ, відкритих СБУ, не належать до її підслідності, але потрібно багато зусиль, щоб у суді позбавити ці справи жодної перспективи.

Чинне законодавство України надає Службі безпеці України дуже великий обсяг повноважень одночасно як спецслужбі та правоохоронному органу, і хоча саме до підслідності СБУ не відноситься сфера публічних закупівель, однак існує стаття 36 Закону України «Про Службу безпеки України», яка говорить про обов’язковість виконання законної вимоги співробітників СБУ при виконанні ними службових обов’язків.

Висновки

Надавати позитивну відповідь та всі запитувані документи органу, який звернувся із відповідним запитом, і боятись відповідальності не потрібно:

  1. якщо запит не стосується його функцій та повноважень;
  2. якщо запит не відповідає вимогам закону.

У кожному разі радимо не ігнорувати запити правоохоронних органів. За наявності підстав для правомірної відмови у наданні відомостей та документів слід надати ввічливу відповідь-відмову, обов’язково із зазначенням причин такої відмови, проте повідомити про готовність до співпраці в межах законодавства, і наголосити, що відмова не є перешкоджанням діяльності правоохоронних органів.

Обов’язково будувати відповідь на запит правоохоронного органу, ґрунтуючись на системних висновках-відповідях, зроблених під час вивчення запиту. Наприклад, яким чином діяльність замовника може загрожувати національній безпеці України. Також ми підготували для вас зразок такого листа-відповіді на запит слідчого, користуйтесь!

Читайте також: