- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Дві тендерні пропозиції від одного учасника на один тендер: практика АМКУ

Відповідно до пункту 30 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи.

У свою чергу, згідно зі сталим правилом законодавства у сфері публічних закупівель, яке, зокрема, визначене частиною 2 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон), кожен учасник має право подати тільки одну тендерну пропозицію (у тому числі до визначеної в тендерній документації частини предмета закупівлі (лота)).

Здавалося б, технічно одному учаснику неможливо подати більше однієї пропозиції в одній процедурі закупівлі чи за її частиною. Проте все ж таки трапляються випадки подання одним учасником декількох пропозицій в одному тендері.

Читайте також «Як випадково не надати дві тендерні пропозиції на один тендер».

Нормами закупівельного законодавства, у тому числі пунктами 41 і 42 Особливостей, не визначено підстави для відхилення пропозиції учасника, якщо ним для участі в одній закупівлі чи одному лоті подано не одну пропозицію.

Які тоді дії замовника в таких ситуаціях?

Звернемось до практики Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).

Рішення Колегії від 13.05.2021 № 10536-р/пк-пз, закупівля № UA-2021-03-02-004885-b.

Обставини розгляду скарги

У процедурі закупівлі взяв участь учасник, подавши при цьому дві пропозиції.

Вважаючи зазначений факт невідповідністю встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, замовник відхилив пропозицію цього учасника відповідно до абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.

Позиція скаржника

Вважаючи рішення про відхилення своєї тендерної пропозиції неправомірним, згаданий учасник, що є скаржником, просив Колегію зобов’язати замовника скасувати рішення про його відхилення.

Скаржник вказує, що його тендерна пропозиція не була відхилена через невідповідність умовам закупівлі, зокрема кваліфікаційним критеріям, статті 17 Закону, технічним чи іншим вимогам. Крім того, наголошує, що документацією закупівлі, виходячи з абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, не було визначено подібних умов подання учасниками пропозицій та їх відхилення.

Зупиняючись на питанні двох пропозицій, скаржник зазначив, що не подавав другої пропозиції і йому невідомо, яким чином подана пропозиція від учасника зі схожим найменуванням.

Позиція Колегії

Колегією встановлено факт наявності в електронній системі у процедурі закупівлі двох пропозицій від одного учасника, що подані в різні дати, зокрема, беручи до уваги код ЄДРПОУ. Також Колегія зупинилась на умовах закупівлі та нормі частини 2 статті 26 Закону і наголошує, що документи обох пропозицій містять відбитки печатки скаржника. Крім того, обидві пропозиції підписані електронним підписом однієї особи.

Тим самим Колегія дійшла висновку, що пропозиція скаржника не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства і тому була правомірно відхилена замовником відповідно до абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.

Коментар

Важко не погодитись із таким рішенням органу оскарження, оскільки норма частини 2 статті 26 Закону прямо вказує на право учасника подати лише одну пропозицію для участі в закупівлі чи лоті. Варто також зазначити, що хоча норми законодавства у сфері публічних закупівель не містять підстави для відхилення пропозиції учасника у випадку порушення ним положення частини 2 статті 26 Закону, проте таке порушення буде трактуватись як невідповідність встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, а саме згаданій нормі.

А якщо замовнику необхідно відхилити пропозицію учасника за наведеною підставою, можна скористатись взірцем протоколу про відхилення тендерної пропозиції учасника у зв’язку з невідповідністю іншим вимогам (ч. 3 ст. 22), що розміщений на порталі RADNUK.COM.UA.

Читайте також публікації: